Jag behöver byta cirkulationspumpen till golvvärmen. Var stänger jag av vattnet under bytet.

System för golvvärme med mätare och kopplingar, inklusive en cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga direkta ventiler på inkommande.
Börja med att stänga ventilen som är på det nedre röret, håll reda på hur många varv du skruvar och sedan den vita till höger, lika med den så att du får samma värden vid återställning. Öppna avluftaren, den vita ovanför pumpen, då ska det sluta rinna vatten om dom stänger. Kommar det vatten hela tiden från avluftaren så måste du stänga närmare värmekällan om det finns ventiler/avstängare på dom matarrören.
Inget där heller, så blir det att tappa ur till noll på manometern. Har du en ny pump nu, finns pumpar på billiga varuhusen till bra pris och är elektroniskt styrbara i fart. Gäller bara att det är rätt längd och koppling.
Syns inte nu , diffus bild på pumpen. Vad den är står på skylten.

Plir en ny Wilo - Yonos PICO1.0. Detta ska vara motsvarande pump som jag har nu.

ama3282 ama3282 skrev:
Plir en ny Wilo - Yonos PICO1.0. Detta ska vara motsvarande pump som jag har nu.
Och ett lite häftigt pris på den, med samma funktion från biiiiliga varuhuset ca 1500 kr Ett foto närmare på pumpens skylt i änden på den är bra..

ama3282 ama3282 skrev:
PS Vad är det för fel på den, den typen brukar snurra 20 år. Är den varm, i änden så är det en stor skruv och hålet finns axeln, i den en skruvmejlselspår, går det att hjälpa igång den med att snurra på axeln, så är kondensatorn slut, sitter under det svarta locket, köp en med lika värden på ( går bra även om den nya är på 400V och inte 230 V ) Kostar ca 100 kr att köpa.

Jag har "hjälpt" igång den nu i 5 år. Är ca 20 år. Så nu får det bli en ny.

Hittade pumpen för ca 18-1900 kr så det kändes helt ok. Skönt att byta till en mad samma mått och allt.

ama3282 ama3282 skrev:
Hittade pumpen för ca 18-1900 kr så det kändes helt ok. Skönt att byta till en mad samma mått och allt.
Bra pris, bara byta då. Lycka till.

Gick kanonsmidigt. Stängde båda kranarna. Bytte pump. Öppnade.

Vattenrörsystem med ventil och nyinstallerad pump, slangar och mätare inuti ett trångt skåp; en del av ett hemrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tipsen.

Jag behöver även byta det svarta ställdonet. När jag skruvade bort det var det ärgat och jag har rengjord ventilen. Själva pinnen som justeras upp och ner. Hur gör jag med den. Ska jag smörja, trycka, slå eller hur testar man att den går att justera på grund av det ärgade menar jag.

Jag smörjde lite och tryckte därefter. Då ploppade pinnen upp så den satt förmodligen fast. Nu känner man att golvvärmen kommer igång i rummet. Det tar ju en liten stund att värma upp en platta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.