Byggahus.se

Byta WC-stol och flytta kulventil

1. H
    Medlem Nivå 2
    Hej.

Blir väldigt glad om någon tar sig tid att läsa detta och kan ge råd om hur jag kan gå tillväga.

Har ett längre tag funderat på att byta toalettstol och har nu äntligen införskaffat en ny stol i form av IFÖ 6860. På den gamla stolen sitter en kulventil monterad precis intill stolen, och eftersom stolen står ganska nära badrumsväggen (ca 9-10 cm från vägg) gör det att det är svårt att lossa muttrarna som sitter efter kulventilen (mellan kulventil och toalettstol)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-12-7_14-28-1.png

Det skulle vara lättare att få bort muttrarna som sitter innan anslutningsslangen en bit ifrån toalettstolen. Det innebär att jag måste stänga av vattnet på huvudledningen, men det går att ordna. Då tänker jag att det skulle vara bra montera en kulventil där istället och för att slippa stänga av huvudledningen i framtiden. Vilken typ av kulventil passar, och vilka andra reservdelar behövs för att få en godkänd koppling? inkommande vattenledning är 12 mm (mutter 20 mm) och den högra muttern mot anslutningsslangen är 23 mm.
    upload_2019-12-7_14-28-10.png

upload_2019-12-7_14-28-18.png

Oerhört tacksom för alla tips och råd.

2. Krilleman
    Plumber · Nivå 25
    Det ser ut att vara en vatettekoppling som sitter där idag.

Således passar då en 12xG15 ballofix från Vatette ypperligt.

Denna ballofix har slät ända för planpackning. (y)
    https://www.vatette.se/produkter/va...k-forkromad-dy12-x-utvandigg-12-med-plananda/
    RSK: 8547111

Det verkar vara få internetbutiker som har denna upplagd.
    Men det är bara skicka en förfrågan till valfri röris/webshop så tar dom hem denna. Tex har grossisten Ahlsell i skrivande stund 37st på centrallager. Dahl verkar inte ha denna lagerlagd. Solar har 111st på centrallager.

På jobbet betalar jag långt under hundringen för denna + moms.

• Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 2
    Hej och tack för svar!

Härligt att det finns en del som passar till min installation. Tack för länken också.

Eftersom mina kunskaper är klart begränsade vill jag bara dubbelkolla:

Är alltså idén att man först skruvar bort den befintliga kopplingsdelen, och sedan kopplar på den länkade vatette-ballofixen med den befintliga muttern på vänster sida?
    upload_2019-12-7_16-33-53.png

Eller är tanken att låta kopplingsdelen sitta kvar, för att sedan montera ballofixen på denna?

Två följdfrågor:
    -Är det fördelaktigt att ta bort den gamla kulventilen som sitter nära wc-stolen eller spelar det ingen roll om den sitter kvar?
    -Bör anslutningsslangen bytas för att den är gammal eller kan jag lika gärna fortsätta använda den?

4. Krilleman
    Plumber · Nivå 25
    Ballofixen passar på samma mutter som du har! (Blå pil)

Anslutningsslang avråder jag alltid från att använda. Men om man gör det så se till att den är typgodkänd för fast installation.

Ventilen till WC ska alltid sitta där, oavsett.
    Fick du inte med någon till den nya porslingsgud?

5. H
    Medlem Nivå 2
    Perfekt. Då har jag fattat rätt. Då blir det en beställning snarast.

Haha jo, det stämmer visst att jag fick med en ventil vilket jag hade missat.

Tack för hjälpen!

6. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 15
    Toan ser ut att vara ansluten med slang.
    Om du lossar toan från golvet kan du flytta den åt sidan så att du kommer åt ventilen enklare?

• Laddar…
  7. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Sätt en ballofix 12 mm direkt på röret.Vad som ska vara i andra änden vet jag inte på rak hand men en lagom lång slang och koppling mot toan. Troligen 15 eller 18 mm.

Redigerat 8 dec 2019 08:15