Hej!

Har problem med att golvvärmen ej fungerar i ett rum och tänkte därför byta ut ventilen för att se om det hjälper. Har ett ca 19år gammalt Wirsbo-system (se bilden). Det är ventil nr1 jag tänkte byta ut.

Jag har stängt av golvvärmepumpen samt till och retur-flödena (se bilden). Mitt problem är att det när jag börjar skruva loss ventilen kommer vatten? Vågar inte lossa mer utan att förstå vad som händer? Behöver jag tömma ut vattnet i slingorna först på ngt sätt? Eller varför kommer det vatten?

Tack på förhand!

• Wirsbo golvvärmesystem med flera ventiler markerade i rött, varav ventil nr 1 planeras att bytas ut. Röda markeringar visar även avstängda flöden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1,Har du motionerat piggen ordentligt och den går upp ner med flex?

2,När den gör det. Stäng alla andra slingor(dra ner rumsgivarna) och kör värme med pumpen/eller handkör cirkpumpen genom din värmepumps meny. Då tvingar du allt flöde att gå genom din "trasiga" slinga. När den fungerar, dra upp alla termostater och detta brukar magiskt ha lagat, och du har flöde överallt.

I InsidersUnited skrev:
1,Har du motionerat piggen ordentligt och den går upp ner med flex?

2,När den gör det. Stäng alla andra slingor(dra ner rumsgivarna) och kör värme med pumpen/eller handkör cirkpumpen genom din värmepumps meny. Då tvingar du allt flöde att gå genom din "trasiga" slinga. När den fungerar, dra upp alla termostater och detta brukar magiskt ha lagat, och du har flöde överallt.
Snyggt, ska testa detta innan jag går vidare. Men vet du även ngt om jag behöver tömma slingorna innan jag kan byta ventilen (om det behövs)?

Du behöver inte tömma något, använd din säkerhetsventil i pannrummet och släpp ner trycket till 0 b på manometern. Ha en handduk för de droppar som kommer redo. Vattnet brukar "hänga" sig kvar i systemet.

När du motionerar piggen, dra INTE i den med en tång för att få upp den. Den sitter bara fast med en löjligt liten bricka och en kludd fett, som en välvuxen 3 åring kan dra upp. Knacka istället på fördelarens mässingsida med en liten liten hammare(3åringens?) eller skaftet på en väldigt stor skruvmejsel eller annat verktyg du har tillgängligt.

• Gilla
kaustiksoda
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Du behöver inte tömma något, använd din säkerhetsventil i pannrummet och släpp ner trycket till 0 b på manometern. Ha en handduk för de droppar som kommer redo. Vattnet brukar "hänga" sig kvar i systemet.

När du motionerar piggen, dra INTE i den med en tång för att få upp den. Den sitter bara fast med en löjligt liten bricka och en kludd fett, som en välvuxen 3 åring kan dra upp. Knacka istället på fördelarens mässingsida med en liten liten hammare(3åringens?) eller skaftet på en väldigt stor skruvmejsel eller annat verktyg du har tillgängligt.
Redan motionerat och den fjädrar fint. Testar din ide om att stänga alla slingor (via termostaterna), avvaktar 1-2dgr för utvärdering. Tack sålänge!

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
K kaustiksoda skrev:
Redan motionerat och den fjädrar fint. Testar din ide om att stänga alla slingor (via termostaterna), avvaktar 1-2dgr för utvärdering. Tack sålänge!
Det verkar dessvärre inte fungera, kallt i hela huset inkl. rummet dit jag styrt flödet.

Fick även ett larm idag om torrkörning från min S-735, kan det hänga ihop med att jag nyss vridit upp alla termostaterna till max igen? Eller borde man lufta systemet kanske?

Noterade att piggen på styrdonet aldrig fjädrade upp dvs ventilen var stängd, så jag lutar åt att ngt är fel med termostat eller iaf med signalen till donet. Ska försöka mäta lite idag, om ngn har några tips så hojta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.