Hej, efter en vattenskada i en vägg där jag fått ta ner radiator osv så började jag fundera på om man tjänar något på att byta mot moderna radiatorer. Vad anser ni, kan man tjäna något på det ? Eller bara byta termostater ?

Radiatorer från 75-76 och bergvärmepump från ca 2007 och tycker det är lite klen värme i dom nu.

Tacksam för svar
Jonas

det beror helt på storleken och vad de är specade för. En radiator från 1929 som är specad till 1500watt ger inte mer värme än en från 2018 som är specad till samma. Dock så antar jag att det finns en mängd andra faktorer som spelar in om man har värmepump och kan optimera det mesta.

L
Dubbelrad det enda som kan höja upp tempen , det är m2 yta som avgör effekten
Du får leta efter någon som passar i måtten

Radiatorer från 75-76 låter som det kan vara högtemperatursystem, dvs ganska små radiatorer och relativt smala rör. Fungerar bra med oljepanna, elpanna och fjärrvärme som kan ge hög framledningstemperatur vid behov men sämre med värmepump som arbetar med lägre temperaturer. Då kan det som sagt behöva bytas till större radiatorer och rördragningen ses över.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
I princip alla radiatorsystem är överdimensionerade med 100 % så troligtvis är det ingen mening med att byta ut den gamla mot en ny. Men om det är gamla ventiler på radiatorsystemet kan det vara lönsamt att köpa nya och göra en injustering av radiatorsystemet. Se vilken temperaturskillnad du har mellan framledning och returledning en värmepump fungerar bäst med ett deltaT på (8-10) °C

Om elementet sitter i det rum som har behov av högst framledningstemperatur kan det löna sig att byta annars inte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.