Hej, det är rejält trångt i utgående plintar i mätarskåpet, kan man byta till något annat? Existerande plintar sitter skruvade en och en inuti skåpet, finns det något att köpa som passar och är mer rymligt?

Tacksam för tips.

• Trångt mätarskåp med skruvade plintar och flera ihoprullade koppartrådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Qvanten
  • Laddar…
5
Q Qvanten skrev:
Hej, det är rejält trångt i utgående plintar i mätarskåpet, kan man byta till något annat? Existerande plintar sitter skruvade en och en inuti skåpet, finns det något att köpa som passar och är mer rymligt?

Tacksam för tips.
Ska du utöka din anläggning, eller varför är det trångt?
Får du plats med en DIN-skena så finns det en del att välja bland.
Ensto har dubbelplint som är rätt trevliga bla.

• Gilla
Qvanten och 1 till
  • Laddar…
Q Qvanten skrev:

Tacksam för tips.
Det är inte bra att du trasslar med att lägga in i den typen klämmor om du är ovan, tex ska du inte lägga ledarna från samma håll det ger lätt problem i onödan. Om det är två trådar en från var håll, om tre två från ena hållet en från andra osv som ett exempel. Samma med att skalningen är tillräckligt lång så inte isoleringen skapar onödiga spänningar när klämman dras åt osv. Så får du plats med något av förslagen här ovan med dubbelplintar är det bättre för dig annars inget problem med de du har och rätt chaufför eller att du tar det noga och varligt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Hempuleri

P Putte 9497 skrev:
Hempuleri
Vad är det för typ av plint? :thinking:

• Gilla
Qvanten
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
Qvanten och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips och råd. Buntbanden är tillfälliga för att ha något att styra med, det är trångt, men de ska bort. Jag har kollat ett antal gånger att det är spänningslöst och kopplar bara in en grupp åt gången för att kolla att det funkar när jag spänningsätter.

Jag ska prova plintarna jag fått tips om, det är som sagt trångt om utrymme, tar det lugnt och försiktigt.

tommib tommib skrev:
Eldon EKS525 är trevlig om den får plats. Den ger fyra anslutningar per pol.

[länk]

Pollman har en motsvarande som är lite billigare. Den har 2x16 + 2x25 kvmm till skillnad från EKS525 som är 4x25 kvmm.

[länk]

Där är inte läge att göra felkopplingar. Jag hoppas att du inte jobbar med spänning på.
En fråga till, dessa kopplingsplintar, går de att använda för att dela PE och N? Hur byglar man på lämpligt sätt i så fall?

Du menar att skapa TN-S ifrån TN-C? Det är läge att vara petig med nomenklaturen när man kommer in på dessa saker då man behöver ha 100 % koll. Det är därför svårt att ge råd utan att se helheten här. Alla trassliga kardeler på bild ser inte riktigt bra ut. Är det verkligen ett mätarskåp?

• Gilla
Qvanten och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, de går att använda men du förlorar en anslutning. Man byglar med en kort stump RK i lämplig dimension.

Själv har jag en dedikerad PEN-plint bredvid där uppdelningen sker för att slippa förlora den där anslutningen.

• Gilla
Qvanten
  • Laddar…
Det är ett mätarskåp, ett litet gammalt för inomhusmontering, och bakgrunden är att en elektriker kopplade in uttag för byggcentral med femledare för TN-S. Denna lade då PE och N på samma plint i skåpet och det kanske vore tillfälle att dela på det redan där om jag får in någon av de plintar som länkats i tråden.

På bilden är det inte vackert, det är mestadels kablarna elektrikern drog in som blev trassliga när jag kopplade loss i det lilla utrymmet, men jag har format dessa nu så det ser lite bättre ut.

Att en bygling stjäl några anslutningar är beklagligt, men det sparar ändå någon jämfört med att inte göra det, och det kan räcka för framtida behov..

Tack för hjälpen! Det är många som har gett bra tips i tråden, så jag utser inget bästa svar, jag tycker det vore orättvist.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.