jensaro skrev:
Är du säker..
Ja. Hur menar du, vari ligger osäkerheten?

Mark- eller sjövärme kan ju vara ett alternativ, beroende på TS förutsättningar. Har TS tillgång till grävare och mark så är markvärme nog vettigt.

Osäkerheten ligger i en rad parametrar som du som brukare inte kan rå över. Hur och om borrhålet återhämtar sig är skiljer från hål till hål. Jag vet flera vars hål frusit ihop men dom har väl bara haft "otur" gissar jag..

B
´borra djupt, djupare än många offerter kommer säga, för de vill snåla på det och få dig att ta dem...

begär att få in en volymtank, då kommer pumpen gå längre cykler, och du får mer vatten i systemet.

OM huset är som du säger så gammalt och inte så bra isolerat, så sätta in en tank som funkar som acktank, då kan du låta värmesystemet cirkulera även när du gör varmvatten.. så slipper du får kallare då.

Jag håller med Boan om att man bör se upp med att borrdjupet så det blir väl tilltaget, men inte i övriga synpunkter.

Det är bättre att dimensionera systemet rätt så man slipper en fördyrande volymtank. Ett alternativ kan vara en inverterpump som kan variera den mängd energi som produceras.

Moderna värmepumpar går att ställa in så komforten i huset inte försämras under den tiden varmvatten värms.

Men ovanstående är detaljer, först gäller det att hitta ett par installatörer som man tycker verkar vettiga :)

B
Aldrig fel med volymtank, det är inte dyrt i sammanhanget. 5000kr.

Om huset behöver mycket värme måste det ju finnas en reserv att ta av när varmvatten görs... Och med mer effekt i pumpen och volymtank kommer det gå fortare att göra varmvatten....

jensaro skrev:
Osäkerheten ligger i en rad parametrar som du som brukare inte kan rå över. Hur och om borrhålet återhämtar sig är skiljer från hål till hål. Jag vet flera vars hål frusit ihop men dom har väl bara haft "otur" gissar jag..
Tyvärr förekommer det att oseriösa installatörer offererar korta borror, för att vara säkra på att vinna ordern.
Det har dock inget med åldern på hålet att göra, och skulle det ha hänt så är det bara att borra ett ytterligare hål. Det lär inte bli bättre om man borrar ett nytt lika grunt hål intill, och slutar använda det första...

På tex. modernare NIBE-pumpar kan man ställa in maximal laddtid för varmvatten just för att undvika det du beskriver, dessutom räcker normalt husets värmetröghet för att jämna ut utan dessa finesser.

Att installera övereffekt är inte lönsamt.

Huset ligger i Kalix. Visst är hus billiga här, men bara för att de är billiga så betyder inte det att det finns en uppsjö av hus att välja på. Jag har precis köpt mitt hus så att sälja är inget alternativ. Huset är för övrigt tilläggsisolerat och har treglasfönster (såg att någon skrev något om isoleringen).

När jag köpte huset hade jag helt bestämt mig för att dra in fjärrvärme när det kommer i gatan här utanför. Huset ligger mitt inne i centrum så Vasa värme som har fjärrvärmen här sa att de kommer att dra fjärrvärme i min gata, men de vet inte exakt när ännu. Det är fortfarande fjärrvärme som står högst upp på min lista, men nackdelen är att jag helst hade bytt värmesystem redan innan vintern och då är tyvärr inte fjärrvärme tillgängligt.

Men om det tydligen står mellan pellets eller att sälja så väntar jag hellre till fjärrvärme är möjligt.

Jag vet att du inte är så sugen på att hålla på med pellets men det är det absolut bästa alternativet i din situation. Du kan köpa en beg pelletsanläggning på blocket med brännare och veckoförråd och installera i din oljepanna för omkring 5000 - 10000kr och sedan köra på detta tills fjärrvärmen kommer om några år. Då säljer du pelletsanläggningen vidare för kanske hälften av vad du köpte den för.

Jämfört med el så kommer du att ha sparat in pengarna innan vintern är över.

Elen har du kvar som backup, så att du kan använda el om du är borta eller pelletsarna tar slut en röd dag.

Du har en firma på hemmaplan som är riktigt duktiga på pellets- och flispannor. Åk förbi dom så kan dom nog förklara för dig hur enkelt det kan vara även med flis och pelletseldning, dom har även en pelletspanna i drift att titta på. Visst blir det en större initial investering än fjärrvärme, men den är ganska snart intjänad. Fjärrvärmen i Kalix hör väl inte till landets billigare.

Många är de som ångrat sig efter några år med fjärrvärme..

Vidare skrev nån att pelletsvärme skulle kosta 80öre/kWh, OM det vore sant vilket det naturligtvis inte är skulle ingen elda pellets. Har man en halvtaskig anläggning och ett sopigt avtal på bränsle ligger man på dryga 60 öre/kWh om man eldar småsäck och ännu lägre med bulk.

Har du räknat med skorstensförlusterna då?

karlmb skrev:
Har du räknat med skorstensförlusterna då?
Absolut, eller iaf större delen av de förluster som försvinner upp i himlen.. Runt 80% totalverkningsgrad är rimligt att räkna med för en någorlunda anläggning och det ger nämnda prisbild.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.