Hej!
Vår induktionshäll har spruckit och vi behöver byta.
Jag beställde en ny (exakt samma) och trodde att jag hade beställt montering men det verkar inte vara någon som kan komma och hjälpa oss.
Frågan är, kan vi byta den själva? Jag tog en bild på hur kopplingen ser ut på den befintliga.
Den nya som vi fått levererad är dessutom utan koppling/sladd. Jag tänker att det är att koppla ur den gamla och använda den befintliga sladden till den nya.
Eller är det mer komplicerat än så?
Mvh
Erica
Vår induktionshäll har spruckit och vi behöver byta.
Jag beställde en ny (exakt samma) och trodde att jag hade beställt montering men det verkar inte vara någon som kan komma och hjälpa oss.
Frågan är, kan vi byta den själva? Jag tog en bild på hur kopplingen ser ut på den befintliga.
Den nya som vi fått levererad är dessutom utan koppling/sladd. Jag tänker att det är att koppla ur den gamla och använda den befintliga sladden till den nya.
Eller är det mer komplicerat än så?
Mvh
Erica
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Ja du får flytta över sladden själv utan krav på behörighet.
Men det behövs vissa kunskaper och färdigheter för att det ska bli rätt. Du behöver jämföra inkopplingsanvisningen på gamla och nya hällen plus kontrollera hur stickproppen är kopplad.
Lägg upp bilder här för hjälp.
Men det behövs vissa kunskaper och färdigheter för att det ska bli rätt. Du behöver jämföra inkopplingsanvisningen på gamla och nya hällen plus kontrollera hur stickproppen är kopplad.
Lägg upp bilder här för hjälp.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Även om det är "exakt samma" som du har köpt, så kan det vara någon skillnad på kopplingsutrymmet i hällen.
Men i princip så skall det gå att koppla in kabeln i den nya hällen, exakt lika som den gamla. MEN var observant på inkopplingschemat, som brukar finnas på eller vid luckan till kopplingsutrymmet. Det är alltså inte nödvändigtvis så att nedre vänstra kopplingsskruven har samm funktion på de två (men troligen). Men den tråd som är kopplad till L1 på den ena, skall vara kopplad till L1 på den nya, osv.
Och tänk på att det även brukar finnas byglingar av tunn mässing som skall bygla ihop visa anslutningar. Dessa finns för att ändra hällens funktion vid inkoppling med 1, 2 eller 3 faser. De syns på inkopplingschemat.
Men i princip så skall det gå att koppla in kabeln i den nya hällen, exakt lika som den gamla. MEN var observant på inkopplingschemat, som brukar finnas på eller vid luckan till kopplingsutrymmet. Det är alltså inte nödvändigtvis så att nedre vänstra kopplingsskruven har samm funktion på de två (men troligen). Men den tråd som är kopplad till L1 på den ena, skall vara kopplad till L1 på den nya, osv.
Och tänk på att det även brukar finnas byglingar av tunn mässing som skall bygla ihop visa anslutningar. Dessa finns för att ändra hällens funktion vid inkoppling med 1, 2 eller 3 faser. De syns på inkopplingschemat.
Tack för svar! Här kommer bilder. Samma märke och storlek på häll men det ser annorlunda ut undersidan. Den med sladd i är den gamla/spruckna. Vilka ska wirarna (brun L1, svart L2, jord grön/gul,blå N1) kopplas till (1,2,3,4,5)?H hempularen skrev:Även om det är "exakt samma" som du har köpt, så kan det vara någon skillnad på kopplingsutrymmet i hällen.
Och tänk på att det även brukar finnas byglingar av tunn mässing som skall bygla ihop visa anslutningar. Dessa finns för att ändra hällens funktion vid inkoppling med 1, 2 eller 3 faser. De syns på inkopplingschemat
Bo.Siltberg skrev:
Det står i kopplingsschemat instansat i hällens undersida, syns på bilderna.E Ersust skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jag saknar en bygel mellan plint 1-2. Det är möjligt att den inte spelar någon roll, så ni kan ju prova.
Blev det lika inkopplat som tidigare?
Och om inte, varför?
Original, plint från vänster 1 och 2 inkopplad, ej 3.
Ny inkoppling, plint från vänster 2 och 3 inkopplad, ej 1.
- Verkar som om den bruna ledaren hamnat fel.
Blir det samma elektriskt?
Och om inte, varför?
Original, plint från vänster 1 och 2 inkopplad, ej 3.
Ny inkoppling, plint från vänster 2 och 3 inkopplad, ej 1.
- Verkar som om den bruna ledaren hamnat fel.
Blir det samma elektriskt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Om det är "lika" vet vi inte då vi inte är det rätt, med förbehåll för att det borde sitta en bygel mellan 1-2.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
TS har fått denna information och har inte klagat, så antingen sitter bygeln där eller så behövdes den inte. Hällar är vanligen tvåfasiga så 1 kan vara en blindplint.