Sommaren -20 investerade vi i en Oras 1023F köksblandare + 5 liters varmvattenberedare till sommarstugan. Mycket smidigt, enkel installation osv.

https://www.oras.com/se/designlinjer/oras-safira/koksblandare-for-fritidshuset/1023F

Hösten -20 pajade beredaren, lämnade in till åf som skickade den på reparation/kontroll. Slutade med att jag fick en ny beredare (våren -21). Nu pajade den ”nya” beredaren förra helgen med exakt samma symtom dvs när värmaren slår på så går det bara 1-2 sekunder innan jfb löser ut. Åkte till åf igen men eftersom garantin gått ut så fick jag lov att köpa nytt ”kit” med blandare + beredare då detta blev billigare, trots att det inte är ngt fel på gamla blandaren…
Jag tycker att två vvb på 3 år är alldeles för kort livslängd..?? (Kassörskan i butiken höll med).
Frågan är om jag kan köpa vilken beredare som helst och koppla in tillsammans med Oras-blandaren på samma vis?
T.ex Julas 10-litersmodell?

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...fDjC9IBcAk1OIpl-m8RoCoZ4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Fel i patronen, det är en enkel typ , bara till/från med termostat. Du kan ta vad vill av annan VVB, bara att det finns en blandare för VV ut, normalt är 55 C till din kran, sen vad du har för tappning spelar ingen roll.

J jonaserik skrev:
bara att det finns en blandare för VV ut, normalt är 55 C till din kran, sen vad du har för tappning spelar ingen roll.
Ok tack! 👍Jag förstår inte riktigt det sista, kan du förklara lite? 😊

B
Att ersätta en trycklös beredare med en trycksatt funkar. Höll den gamla i 3 år skulle jag dock tänka några varv.

Varför gick den gamla sönder? Beroende på vattenkvalite kan det vara fördelaktigt med beredare i koppar, emalj eller rostfritt för att få en bra livslängd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Normalt så sitter det en blandningsarmatur direkt på VVB , den har en termostat max 55 C - backventil - och avstängning. Troligtvis är det bara rakt ut från din VVB nu och då kan det bli ganska varmt för små händer, skållningsriskk. Annars inga problem med att ta vad som helst i VVB.

• Gilla
keihin84
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Att ersätta en trycklös beredare med en trycksatt funkar. Höll den gamla i 3 år skulle jag dock tänka några varv.

Varför gick den gamla sönder? Beroende på vattenkvalite kan det vara fördelaktigt med beredare i koppar, emalj eller rostfritt för att få en bra livslängd.
Min andra beredare i samma anläggning är en Nibe Eminent 35-liters som satt där redan när vi köpte stället för drygt 10 år sedan, aldrig varit några problem med den… är dock osäker på om det är nån skillnad på vilka material de är gjorda av 🤔

J jonaserik skrev:
Normalt så sitter det en blandningsarmatur direkt på VVB , den har en termostat max 55 C - backventil - och avstängning. Troligtvis är det bara rakt ut från din VVB nu och då kan det bli ganska varmt för små händer, skållningsriskk. Annars inga problem med att ta vad som helst i VVB.
Ah jag fattar, tack! Jo man får väl reglera även en vvb av annat fabrikat så man inte bränner sig ..

B
K keihin84 skrev:
Min andra beredare i samma anläggning är en Nibe Eminent 35-liters som satt där redan när vi köpte stället för drygt 10 år sedan, aldrig varit några problem med den… är dock osäker på om det är nån skillnad på vilka material de är gjorda av 🤔
Då skulle jag kolla beteckningen på niben och köpa samma beredare med samma material.

• Gilla
keihin84
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.