Hej!

Jag skrev en tråd här för evigheter sen när vi behövde hjälp med våran vattenpump till vårt sommarställe. Fick toppenråd så provar att fråga här igen :)

Under vintern har massa av våra vattenrör utomhus spruckit och det är således dags att byta ut dom. Inget konstigt, det har hänt förut. Då fick vi hjälp av en bekant som är rörmokare, men tänkte försöka fixa det själv denna gång.
Problemet är bara att ena läckan ligger precis där röret vinklar sig, och rören runt omkring är gamla och fastlödda i varandra (ser det ut som) och är därför av lite varierande tjocklek.
Bifogar 2 lite halvdåliga bilder (tänkte inte så långt när jag fotade):

Framifrån:
Spruckna och korroderade vattenrör under träkonstruktion i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakifrån:
Spruckna vattenrör med varierande tjocklek och en vinkel, fastlödda till varandra, under en träkonstruktion.
Skapa konto

Tidigare när vi fick hjälp så använde vår bekanta prisolrör, så det tänkte jag köra på igen, isolerat och böjbart så det verkar bra + att dom rör vi har lagat med det har hållt bra!
Problemet är som sagt vinkeln på denna läckan och hur mycket av dessa rör jag kommer behöva byta för att laga läckan, samt vilka olika kopplingsdelar jag kan tänkas behöva (t-koppling, vinklad klämring osv).

Jag har själv tänkt att en t-koppling (precis ovanför läckan) borde räcka och sen bygga på med prisolröret och sen koppla ihop det med en vanling klämringskoppling längre bort. Men sen har det slagit mig att det kanske inte är så lätt att få ihop det gamla röret med en t-koppling (pga varierande tjocklek på gamla röret).

All hjälp och alla ideer jag kan få utifrån dessa dåliga bilder mottages tacksamt!

MVH
Thobbe

Har införskaffat ett gäng kopplingar och rör idag och ska ut till landet nu på fredag, så får vi se hur långvarig min VVS-karrär blir. Kan uppdatera med bilder sen om intresse finns.

Antar att ni tappar av vattnet under vintern om de hänger under huset. Skulle sätta t-kopplingar i botten för att underlätta avtappningen på detta ställe som troligen ligger i en svacka/lägsta punkt.

Eftersom de verkar laga regelbundet så låter det som de inte tappar ur nå vatten på vintern..........

S Stefan1972 skrev:
Eftersom de verkar laga regelbundet så låter det som de inte tappar ur nå vatten på vintern..........
Ja eller om det är en lägsta punkt som är svår att tömma

Du får bestämma dig om du vill jobba med lödda kopplingar eller klämringskopplingar. Klämringskopplingar är enklare att jobba med (som Lego) men kräver också ett visst handlag. Köp bara bra saker.
Följ rådet med T-stycken som gar nedåt med avtappningsventil. Om man inte tömmer systemet komplett innan vinter kan du övar koppla varje vår.
Ett problem blir att kapa direkt över första vinkeln för att få tillräcligt med längd på röret som kommer ut genom golvet. Rörkap går troligen inte här utan det får bli en sticksåg med metallblad eller bygelsåg.

Tack så mycket för alla råd!

Jodå vi tappar ut vattnet, däremot så kan man nog göra det mer noggrant än vad vi gör, t.ex. blåsa ut allt vatten. Det har vi aldrig gjort.

Ja en tömningsventil kan nog vara en bra idé. Rören slutar ju lite längre bort bara (där dom kopplas ihop med pumpen) så kan vara överflödigt. Får kolla det när jag kommer ut nu i helgen.

Jag har mycket hellre kopplingar än att löda allt, och egentligen så skulle väl alla rören läggas om och snyggas till, men det funkar inte riktigt ekonomiskt just nu.

Vad menar du med att rörkap inte funkar? Är det ett verktyg? Jag tänkte köra med en bågsåg.

Staffans2000
Själv skulle jag lött ihop det spruckna röret, eller bara bytt den trasiga delen. Eftersom du skall jobba med klämringskopplingar måste du ansluta till hela och oskadade rör. Därför blir det mer omfattande. Glöm inte stödhylsorna eftersom du använder Prisolrör.
Rörkap eller röravskärare är ett verktyg med en trissa som skär av röret. väldigt praktisk, men den funkar inte på dina glödgade rör, så en bågfil blir bra. helst en fintandad sådan.

Staffan

Stödhylsor hade jag till alla rören.
Ok! Misstänkte att det var nåt verktyg. Körde på med bågsåg men det var inte det lättaste att ligga på rygg under huset och försöka komma åt och dessutom såga rakt :)

Ja det blev väldigt omfattande, eftersom dom ihoplödda rören varierar i tjocklek så har jag vart tvungen att kapa av en mycket större del av rören än vad som är skadat. Jag skäms för hur det ser ut så blir nog ingen bild på det :p Får se, kanske är bra att få feedback på mitt dåliga jobb så det blir bättre nästa gång.
Jag köpte dessutom inte helt rätt kopplingar (köpte en vinkelkoppling med en större öppning på ena sidan som jag tänkte skruva ihop direkt med en t-koppling, men det gick inte som planerat...) så det blir att göra om och göra rätt nästa gång vi kommer hit. Vattenpumpen dör efter ett tag också så jag undrar om det inte läcker nånstans, men jag ser ingen läcka under huset. Hoppas det inte är i husväggarna bara. Dom som vi köpte huset av har byggt in alla rör i väggarna, nåt jag verkligen inte fattar. Då måste man riva hela vårt kaklade badrum bara för att se hur det ser ut...

Det var så mycket annat också som tog massa tid. Kopplingarna tog en evighet att få på vissa rör, och tjockleken på vissa av dom kapade rören verkade vara mer än 15mm (som det är överallt) men kapade man lite längre bort på samma rör så var det inga problem. Småsaker liksom som till slut gjorde att det tog en hel dag att fixa en liten rörspricka. Sen hade jag säkert inte rätt verktyg eller kompetens för jobbet heller..

Rörmokeriet verkar inte va nåt för mig :p

Nästa vända så ska jag nog fråga vår bekanta rörmokaren om lite hjälp.

Tack för alla råd!

R
Vilken sorts pump , borrhåls eller en pumpautomat
Vad menar du med att pumpen dör . slutar det komma vatten så är det antingen slut i brunnen eller en läcka där vattnet rinner ut och brunnen töms , kan var en frysspricka på sugröret så luft kommer in .

Sån här pump. Den tar vatten från sjön så slut på vatten är det inte. Däremot en läcka i sugslangen skulle det definitivt kunna va.
Vattenpump installerad under träbänk med sugslang, kopplingar och tryckvakt, i ett utrymme med vedstaplar.
Skapa konto

Den slutar pumpa och alarmet på tryckvakten sätts igång.

Tips för tömning:
Anslut en kompressor på lämpligt ställe och öppna kranarna och blås ut vattnet, kan behövas att bara en kran är öppen åt gången mot slutet så att ”allt” vatten försvinner.

Lämna en-/tvågreppsblandarna öppna, ta bort termostatblandarna och förvara dom frostfritt, termostatblandarna innehåller backventiler mm så det är risk att dom fryser sönder.

A akair skrev:
Sån här pump. Den tar vatten från sjön så slut på vatten är det inte. Däremot en läcka i sugslangen skulle det definitivt kunna va.
[bild]
Den slutar pumpa och alarmet på tryckvakten sätts igång.
Vi har liknande pump på jobbet för att isolera processvattnet i avloppsreningsverket från inkommande dricksvatten.
På den har vi fått byta hela tryckvaktsautomatiken, kommer inte ihåg hur den betedde sig.

Ta kort på typskylten på tryckvaktsautomatiken så att det framgår tillverkare och modell på den.

R
Luft kanske det inte är , då ska det gurgla i pumphuset vid återstart
Hur startar du upp den igen , genom att trycka på återställning eller bryta strömmen , fylla med vatten
Den gröna delen är tryckströmbrytaren , har för mig att det sitter någon form av belastningsvakt i den med .
Går den tungt så bryter den och kan återställas

Grejen är att den funkade väldigt länge. Från början var den helt avstängd, jag fyllde på med vatten i pump/slangar innan uppstart. Drog på vattnet i duschen för att kunna leta läckor, men sen dog den bara efter några minuter. Tryckte på restart på tryckvakten då och då gick den igång ett tag till, sen dog den igen. När jag testat bara pumpen (när vi var här för nån vecka sen) utan att koppla ihop den med vattenledningarna i huset så brummade den på utan problem. Så känns som att det är nåt jag gjort med rören. Jag har kapat ett till rör under huset som var trasigt, men vattnet till det röret är avstängt så det borde inte påverka tycker jag. Ska iväg och kolla snart, kan lägga upp lite foton då också

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.