Hej!

Vi har vattenradiatorer med vanliga skruvventiler. Inser att vi bör kunna få lite bättre jämnhet i temperatur och även spara nån krona om vi byter ut dessa till termostatventiler.

Vad krävs för att byta ut en vanlig ventil till en termostatventil på en vanlig vattenradiator. Måste jag tömma det på vatten eller är ventilen utanpå på nått sätt??

Smogz skrev:
Hej!

Vi har vattenradiatorer med vanliga skruvventiler. Inser att vi bör kunna få lite bättre jämnhet i temperatur och även spara nån krona om vi byter ut dessa till termostatventiler.

Vad krävs för att byta ut en vanlig ventil till en termostatventil på en vanlig vattenradiator. Måste jag tömma det på vatten eller är ventilen utanpå på nått sätt??
HAr du ute givare så ska du inte ha termostater. därimot en innegivare

Ok...jag har utegivare så att temp till elementen styrs av utetemperaturen. Dock uppstår då problemet att jag i vissa rum har lite för varmt ibland när solen ligger på eller när jag eldar i kaminen. Tanken var att termostatventiler ska strypa elementen lite när det är för varmt.

Varför kan jag inte ha termostatventiler om jag har utegivare?

Vad innebär detta i praktiken att sätta upp en innegivare. Måste jag förändra elpannan för jag vet inte om den kan hantera innegivar idag? I hur många rum måste jag ha innegivare?

nu vet jag inte vad du har för värmekälla, så vi tar det generelt.

om inne givarens kurva är rätt stäld & radiatorsystemet instrypt rätt. så komer detta ge rätt inne temp i alla olika ute tempraturer. Och du tilverkar inte varmare vatten än vad som behövs så det blir altså ingen onödig energi årgång.

om huset får värme fårn en källa som inte utegivarn känner till. det kan vara solen, en braskamin eller att du har många personer på besök. I dessa fall är det altid bäst att instalera en inne givare. men beroende på planlösning kan du ialla fall behöva ha termostater i nått enstaka rum. men om du har det så ska dom stå så öppna att dom endast stryper när det blir övertemp som inte dom andra givarna känner till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.