Hej!

I ett kommande renoveringprojekt av köket så kommer jag byta mina 3 fönster i kök / vardagsrum då den nya standarden av kökshöjd gör att jag annars kommit över nuvarande fönster med bänkskiva.

Hur hade ni gjort på utsidan?, det rör sig om cm 10 cm som kommer höjas.

Jag skulle helst vilja hitta samma tegel, men det verkar inte så lätt, och jag har inte hittat något lager i huset lämnat av orginal byggaren.

Har hittat en text i orginal bygganmälan där man skriver att under fönster ska det vara liggande panel, likt det i toppen skulle jag tro. Men så blev det inte. Kanske skulle man göra som det var tänkt från början.

Eller få till något snygg med svart plåt som kombinera det ihop med fönsterplåten?

Mvh
Rickard

• Husfasad med tegelvägg, därunder svart sockel och tre fönster med vit karm ovanför en sparsam snötäckt gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade gått på ditt sista förslag, med plåt

Du kommer aldrig hitta tegel som passar on bra. Att använda plåt är det vanligast man gör i sådana fall.

• Gilla
lill1966
  • Laddar…
Tror det inte blir så snyggt tyvärr, men det är ju en smaksak förstås :). Alternativet är att du behåller fönsterstorleken och sätter en låg kant på bänkskivan i bakkant. Det är också rätt vanligt förfarande om man vill behålla fasaden intakt.

• Gilla
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Håller med mexitegel. Dina fönster, som ju inte är så stora till att börja med, kommer att få ett hoptryckt utseende, lite åt det här hållet:

Ett hus med tegelfasad och små fönster, visar hur fönstrens proportioner påverkar husets utseende.
Skapa konto

Annars hade du ju kunna göra något sådant här med fönsterblecken (hittar ingen bra bild, men det kanske framgår ändå), ev teglat och då behöver ju teglet inte vara samma som fasaden:
Fönster med svart ram i tegelvägg med dekorativa tegelränder över och under fönstret.
Skapa konto

Mitt råd: byt inte fönster till mindre! Höj bänkskivan som du tänkt och låt det vara kvar en försänkt del i fönsternischen bakom bänkskivan. Mycket enklare, och huset bevarar sin integritet.

• Gilla
tobbe9012 och 4 till
  • Laddar…
Tack för svar och idéer. Får se vad det blir, står mellan plåt eller nedsänkt del. Det jag inte riktigt gillar med den nedsänkta är att jag kommer ha diskho osv vid mitten fönstret. Tänker på vattenstänk o så.

Andra längtar efter att få titta ut när de står och jobbar vid vasken.

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag röstar för att du gör som det var tänkt från början med liggande vitmålad panel, för då behåller du husets integritet som Thomas_Blekinge påpekade. I en text
"Underhåll av tegelfasader från 1960-1975" av Tomas Gustavsson står det att
"Eftersom man inte kan få fram exakt lika tegel är fogen desto viktigare" samt "viss avvikelse för teglet kan ursäktas av väl utförd fog" dvs "Fogen; fogtyp, kulör, hantverksteknik".
Ibland kan man hitta tegel på blocket, men det finns flera strukturer att välja mellan på
https://wienerberger.se/produkter

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag röstar för att du gör som det var tänkt från början med liggande vitmålad panel, för då behåller du husets integritet som Thomas_Blekinge påpekade. I en text
"Underhåll av tegelfasader från 1960-1975" av Tomas Gustavsson står det att
"Eftersom man inte kan få fram exakt lika tegel är fogen desto viktigare" samt "viss avvikelse för teglet kan ursäktas av väl utförd fog" dvs "Fogen; fogtyp, kulör, hantverksteknik".
Ibland kan man hitta tegel på blocket, men det finns flera strukturer att välja mellan på
[länk] wb_condition=ProductType:1366187986250;Colours:1366187990930
Intressant, men inte vit panel. Svart blir det isåfall.

Synd, då blir ännu ett hus vandaliserat. Men det är ju ägaren som bestämmer.

T Thomas_Blekinge skrev:
Synd, då blir ännu ett hus vandaliserat. Men det är ju ägaren som bestämmer.
Vandaliserat är nog att ta i va? Men ja, helt rätt, i slutändan är det ju så att ägaren bestämmer. Men det är trevligt med andra folks synpunkter tycker jag. Ibland tänker man inte på samma saker, eller så har man missat en detalj eller två. Men detta inlägg var rätt trist tycker jag.

Du ville ju ha synpunkter. När jag var i husköpasvängen förra gången tittade jag på ett tegelhus där dom gjort precist som du ville, byta till ett mindre fönster pga höjd köksbänk. Ytterfassaden förfulades rätt mycket. Det blev ingen affär. Visserligen inte bara därför men detta ingrepp etsade sig fast i mitt minne.
Men kör på, du bygger ju för dig och inte för nästa ägare.

• Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
Hade kört på bänk som hamnar lite över fönsterbrädet invändigt. Hellre bevara husets "ögon" än att få det lite mer praktiskt inne.
Har själv idag ett trähus men med ett fönster i köket som går nedanför bänken. Ingen vask visserligen, men ändå lite opraktiskt att behöva städa lite damm och smulor som hamnar där bakom väldigt lätt. Ändå klart bättre än alternativet.

• Gilla
tobbe9012 och 2 till
  • Laddar…
Hej! Står i valet och kvalet med precis samma fråga - ska renovera och byta fönster och funderar på att planera om så köksbänk hamnar framför fönster i 80 cm-höjd. Har du valt lösning? Hittat/har några bilder på lösning med 10 cm extra fönsterplåt eller dylikt?
Stort tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.