680 läst ·
4 svar
680 läst
4 svar
Byta till glasdörr i bastu - risk för sprickor/"explosion"?
Jag har idag en gammal trädörr till min bastu och funderar på att byta till en glasdörr.
Det finns en del på nätet om risker i form av att en glasdörr kan spricka/explodera om man hanterar den felaktigt. Är det en reell risk som borde få mig att jag avstår från byte av dörr?
Bör man ha en laminerad dörr? När jag tittar på byggvaruhusen framgår det inte riktigt om deras dörrar är laminerade eller inte. Vet någon om så är fallet? Exempelvis bauhaus, byggmax osv.
Jag avser inte byta själv utan tänker anlita någon. Bör jag anlita en vanlig snickare, glasmästare eller något annat?
Tips på bra lösningar eller erfarenheter tas tacksamt emot.
Låter jag nojig helt i onödan?
Det finns en del på nätet om risker i form av att en glasdörr kan spricka/explodera om man hanterar den felaktigt. Är det en reell risk som borde få mig att jag avstår från byte av dörr?
Bör man ha en laminerad dörr? När jag tittar på byggvaruhusen framgår det inte riktigt om deras dörrar är laminerade eller inte. Vet någon om så är fallet? Exempelvis bauhaus, byggmax osv.
Jag avser inte byta själv utan tänker anlita någon. Bör jag anlita en vanlig snickare, glasmästare eller något annat?
Tips på bra lösningar eller erfarenheter tas tacksamt emot.
Låter jag nojig helt i onödan?
Det som är onödigt är väl då egentligen bara att byta dörr. Resten är väl inget speciellt.
Man gör som man vill.
Men tänk på att en trädörr ser man inte igenom varken när man bastar eller när bastun används till det man vanligen har dem till i Svenska hem, nämligen någon form av skräpförråd. Samt tänk på att en trädörr behöver man inte putsa. Varken på insidan eller utsidan...
Man gör som man vill.
Men tänk på att en trädörr ser man inte igenom varken när man bastar eller när bastun används till det man vanligen har dem till i Svenska hem, nämligen någon form av skräpförråd. Samt tänk på att en trädörr behöver man inte putsa. Varken på insidan eller utsidan...
Bästa svaret
Har haft en glasdörr men med träram runt i 20-talet år och i vårt fall känns inte bastun "instängd" med den.
Det vanliga är väl härdat säkerhetsglas i den här typen av dörrar.
Kan man sätta in en vanlig dörr kan man montera en i glas eller så låter man en snickare göra det.
Och ja, du låter "nojig helt i onödan". Fundera på hur många duschväggar, duschdörrar och duschväggar som finns i glas.😉
Kan man sätta in en vanlig dörr kan man montera en i glas eller så låter man en snickare göra det.
Och ja, du låter "nojig helt i onödan". Fundera på hur många duschväggar, duschdörrar och duschväggar som finns i glas.😉
Du har rätt i att det inte är nödvändigt, men syftet är att göra bastun trevligare. Bastun används och putsning av dörren går att hantera 😊Bönhas skrev:
Det som är onödigt är väl då egentligen bara att byta dörr. Resten är väl inget speciellt.
Man gör som man vill.
Att inte få känslan av "instängd" är precis vad vi vill åstadkomma.A AndersS skrev:Har haft en glasdörr men med träram runt i 20-talet år och i vårt fall känns inte bastun "instängd" med den.
Jag tycker det är svårt att hitta detaljerad information om vilken typ av glas som används. Bauhaus bastudörrar har "Termiskt härdat glas", men om det är "säkerhetsglas" som är laminerat (?) vet jag inte.
Du har nog rätt i att jag är nojig helt i onödan 😊
Tack för återkoppling!
Det är som jag trodde att man ser fördelarna när man kommer på sådant här. Så är det lilla fåtalet nackdelar hanterbara är det inget att fundera på. Får man en trevligare bastu står man rimligen ut med att hålla den välstädad. 😊vattenmelon skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fäster ni dropplister nertill på glasdörr i dusch ?
Badrum -
Glasdörr till 20-tals hus
Fönster & Dörrar -
Bytta en hög enkel dörr, till en lägre pardörr.
Fönster & Dörrar -
Byta till glasdörrar på friggebodsvägg
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Smarta gardiner till glasdörrar från tak till golv?
Villalarm & Hemautomation