Hej!

Vi har lite funderingar på att bygga hus (vi är rookies och tänker oss totalentrepenad) och håller på att gå igenom djungeln av husleverantörer. Vi vill bygga med hög kvalitet och är också rätt kinkiga med vilka leverantörer och valmöjligheter de olika husföretagen erbjuder.

Ibland hittar vi ett hus vi gillar, men tillval och exempelvis köksleverantörer eller golv faller oss inte i smaken.
Min fråga är därför till er som byggt själva hur flexibla olika husleverantörer är med att byta ut sådana saker. Säg att keverantör X använder Vedum och vi hellre vill ha Ballingslöv eller Kvänum - är detta möjligt? Eller bänkskiva i Silestone eller granit, annat golv, andra blandare osv.

Finns det leverantörer med större möjligheter till egna val eller några där denna typ av val inte är möjliga? I så fall kan vi sortera bort dessa direkt.

Vi har tittat på bl a följande leverantörer:
Trivselhus
Götenehus
Eksjöhus
Willa nordic
Vårgårdahus
Rörvikshus
Fiskarhedenvillan (vet att de endast erbjuder generalentrepenad)

Några av ovanstående har rätt bra leverantörer från början, andra inte.

Vi ska bygga i Stockholmstrakten.

Vore hemskt tacksam över att få ta del av era erfarenheter kring detta.

Jag funderar på exakt samma sak. Så följer gärna tråden..

Eksjöhus var flexibla med sånt när vi pratade med dem för ett par år sen. Formuleringar typ "hos oss får ni fullt prisavdrag om ni väljer bort köket". Hur man löser det rent praktiskt låter jag vara osagt.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vårgårda hus var ok med att sätta in ett IKEA kök när jag fråga dom om det istället för Vedum kök. Dock var skillnaden i pris nästan obefintlig mot ett ikea kök så det blev Vedum iallafall.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
H hablam skrev:
Vårgårda hus var ok med att sätta in ett IKEA kök när jag fråga dom om det istället för Vedum kök. Dock var skillnaden i pris nästan obefintlig mot ett ikea kök så det blev Vedum iallafall.
Ja, det är väl tyvärr ofta så att man inte får så mycket tillbaka på standardvalet.

J jocke31 skrev:
Ja, det är väl tyvärr ofta så att man inte får så mycket tillbaka på standardvalet.
framförallt så blev IKEA väldigt dyrt för oss då bänskivan inte gick att beställa med standardmått.

H hablam skrev:
framförallt så blev IKEA väldigt dyrt för oss då bänskivan inte gick att beställa med standardmått.
OK. Det påverkar förstås priset också. Det jag är ute efter är kanske främst vad man får i ”inbytespris” för standardvalen - och om de ens är möjliga att göra hos olika tillverkare.

Självklart så har alla hustillverkare massiva rabatter från t ex Vedum i fallet med Vårgårdahus så det man får i inbyte är förstås långt under listpriset, frågan är hur långt under?

Vi fick 46000 för badrum garderober samt kök. Allt tillsammans då. Men det man skall tänka på med är att priset lätt springer iväg när man gör tillval samt att man kan välja bort vitvaror med för att spara ännu mer

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Ja, det låter som om det kan vara lönsamt att fundera över Husleverantörens möjligheter till tillval en gång extra. 46K är fånigt lite rabatt för det du beskriver ovan.

J jocke31 skrev:
Ja, det låter som om det kan vara lönsamt att fundera över Husleverantörens möjligheter till tillval en gång extra. 46K är fånigt lite rabatt för det du beskriver ovan.
Gör som jag gjorde. Gör dina tillval och sen går du till Ikea och gör samma sak och fänför sedan priset.

Byggde med Rörvikshus som har Tibrokök som leverantör. De kunde tänka sig att sätta in andra kök också, tveksamt med Ikea men de flesta andra leverantörer verkade gå bra.

Vi valde dock att gå på Tibroköks grundmodell eftersom det blev mest för pengarna genom Rörvikshus rabatter, det enda som skulle bli billigare var Ikea men då hade vi inte ens fått väggskåp hela vägen upp till taket.

Vi är väldigt nöjda med köket, det enda negativa var Tibrokök som var väldigt långsamma i kommunikationen, de tjänar nämligen inte pengar på den typen av kunder. Har hört i efterhand att Rörvikshus nu har sett till att Tibro har en egen representant enbart för deras huskunder.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
N nilsmag skrev:
Byggde med Rörvikshus som har Tibrokök som leverantör. De kunde tänka sig att sätta in andra kök också, tveksamt med Ikea men de flesta andra leverantörer verkade gå bra.

Vi valde dock att gå på Tibroköks grundmodell eftersom det blev mest för pengarna genom Rörvikshus rabatter, det enda som skulle bli billigare var Ikea men då hade vi inte ens fått väggskåp hela vägen upp till taket.

Vi är väldigt nöjda med köket, det enda negativa var Tibrokök som var väldigt långsamma i kommunikationen, de tjänar nämligen inte pengar på den typen av kunder. Har hört i efterhand att Rörvikshus nu har sett till att Tibro har en egen representant enbart för deras huskunder.
Om jag fick ett Tibrokök så skulle inte jag heller byta. :)

Vi kommer att bygga med Villa Varm. Vi får huset stomrest och har möjlighet att göra i princip alla val själva. Är i stadiet där huset är näst intill färdigritat och vi ska skicka in bygglovsansökan, vi är väldigt, väldigt nöjda med vad vi hittills fått från Håkan på Villa Varm. Han kan hus, vet vad han gör och är mycket serviceinriktad.

• Gilla
rickard_ch och 1 till
  • Laddar…
Vi ska bygga generalentreprenad med Eksjöhus. Vi har inte gjort avrop ännu, men är i köksplaneringstadiet och kommer förmodligen komma igång inom några månader. Så som jag förstår det kan vi byta ut det mesta som ingår i 'standardpaketet' mot sådant vi köper in själva: golv, kakel, kök, badrumsmöbler, tvättstuga etc.
Vi har fått en lista på avdrag för varje del vi funderar på att köpa in själva, och Eksjöhus verkar ge nästintill fullt avdrag: 70 000 för standardköket, 60 000 för vitvarorna etc. Entreprenören installerar vad vi än väljer, men väljer vi t.ex. IKEA kök så får vi skruva ihop stommarna själva...
Jag har hört att Eksjöhus är flexibla och duktiga på att ge avdrag på enga inköp, men jag tror mkt hänger på entreprenören också! Huruvida de har kunskap och viljan att sätta sig in i de önskemål man har.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag och min sambo bygger med Fiskarhedenvillan och det har inbytespris på i stort sett allt i deras standardutbud. Vi har inte kommit så långt som att vi har valt kök än, men vi "sålde tillbaka" deras standardgolv (Tarkett 3-stavs ekparkett) för 310kr/m2. Så nu köper vi golv själva.

Det som jag tyckte var väldigt intressant var att det går att uppdatera golven till andra golv i Tarketts utbud men då betalar man ofta MER än att bara sälja tillbaka standardparketten och sen köpa samma Tarkettgolv på en onlinebutik/byggvaruhus. På byggvaruhus eller onlinebutiker finns det ju ofta fina erbjudanden och rabatter att nyttja. Vi vill ha ett av Tarketts finare 1-stavsparkett och hade fått betala 710kr/m2 EXTRA för att uppgradera till detta golv. Nu säljer vi tillbaka standardparketten och köper 1-stavsparketten för 675kr/m2 på en onlinebutik istället. Sparar drygt 50 000kr :)

• Gilla
SandraPeter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.