Finns massor av trådar där man pratar om att byta stickpropp men ingen som jag hittar där man ser hur det ser ut eller hur man gör.. Är relativt dålig på elektronik men det känns som att byta stickpropp torde vara ganska enkelt.. Fast det har hänt förr att man förutsatt att något är busenkelt och mitt uppe i allt upptäckt att det inte riktigt var så enkelt som man trodde....

Finns det något man kan göra fel och något jag bör tänka på innan jag sätter igång?

Hellre att jag får reda på det nu än efter att jag klippt kabeln....

Danne78 skrev:
Strunta i det och köp:

[länk]

Funkar kalas, stabil och bra.

Vill du absolut krångla till det kanske det finns info i elforumet?
Okej. Om den sitter bra så verkar ju det faktiskt enklare...

Det funkar nog utmärkt, annars klipper du bort den engelska stickproppen och skruvar dit en svensk stickpropp, alternativt köper en sladd med europakontakt, dvs samma som till tex radioapparater mm mm, finns på clas ohlson för 25kr, öppnar laddaren, 4 skruvar under gummipluttarna i botten, vik upp kretskortet, löder lös den engelska sladden, löder dit den "svenska" och skruvar ihop den. Är du det minsta osäker på din lödförmåga eller ditt kunnande inom det elektriska så ska du gå på reseadaptern, det är dessutom den överlägser enklaste metoden.

Bara för att vara på säkra sidan... Din laddare ska vara avsedd för 240V och inte 110V. För då räcker det inte med att byta stickproppen och du kan skada laddaren om du stoppar in en 110V laddare i 240V uttag.

Annars så hade jag gjort som Gilbert, löddat in ny sladd eller om det är tidsbrist bara klippa av och byta.

Är det två trådar i kabeln? En till varje i den nya stickproppen? Går det att koppla fel? Iof verkar det ju smidigt med adaptern som Danne länkar till också....

Japp, blå och brun. Och nej eftersom det går in växelström där spelar det ingen roll hur du kopplar den egentligen. Det som ska gå rätt till är själva löddningen och hur du monterar isär och och ihop igen.

Binesh skrev:
Japp, blå och brun. Och nej eftersom det går in växelström där spelar det ingen roll hur du kopplar den egentligen. Det som ska gå rätt till är själva löddningen och hur du monterar isär och och ihop igen.
Missförstånd. Jag pratade om stickproppsbytet nu. Har ingen lödkolv här...

Aha, samma sak där.
Du bör se L och N märkningen på stickproppen du köper. Inte alltid det står men...
L är då lika med fas, d.v.s. bruna tråden ska kopplas där och N är lika med nollan. Blåa tråden ska alltså kopplas där. Fast i detta fall är det ju som sagt växelström så det spelar ingen roll vilken du väljer för du vet ju ändå oftast inte vilken pol vägguttaget har. Lamputtag är undantaget.
Vad du INTE ska göra är att koppla någon av dessa trådar till anslutningen märkt med "nedvända granen", en symbol för jordning. Gäller förstås bara om du köper jordat stickpropp.

Binesh skrev:
Aha, samma sak där.
Du bör se L och N märkningen på stickproppen du köper. Inte alltid det står men...
L är då lika med fas, d.v.s. bruna tråden ska kopplas där och N är lika med nollan. Blåa tråden ska alltså kopplas där. Fast i detta fall är det ju som sagt växelström så det spelar ingen roll vilken du väljer för du vet ju ändå oftast inte vilken pol vägguttaget har. Lamputtag är undantaget.
Vad du INTE ska göra är att koppla någon av dessa trådar till anslutningen märkt med "nedvända granen", en symbol för jordning. Gäller förstås bara om du köper jordat stickpropp.
Okej. Tackar för infon. Men det spelar alltså ingen roll vilken av blå eller brun som sitter vart då? Eller finns det någon fördel med att använda den info du drev om? Det är ju som du säger svårt att veta hur man sedan sätter in den i väggen ;) om jag nu byter stickpropp. Är det bara att köpa billigaste man hittar eller finns det olika bra stickproppar?

Du har förstått rätt, du behöver i det här fallet inte bry dig om vilken tråd går till vilken anslutningsskruv. Det finns olika kvalité och ett problem som jag ser med dem som säljs på t.ex. Clas Ohlson är att de har alldeles för stort hål för sladden. Den typ av sladden som laddaren begåvats med är oval och ganska smal så det blir inte helt tät.

:D

Underbar tråd

Testade med Svärmor och hon sa att köp en ojordad kontakt på konsum och klipp av, skala och skruva i denna. Spelade ingen roll vilken färg som pluggades var.

Varför krångla till det med att byta hela sladden o löda alternativt köpa en dyr adapter hos classe- Speciellt som dom flesta har ändå en låda full med kontakter o andra elprylar som bara väntar på att få göra sin insats.

OBS, jag är övertygad att det går lika bra med en kontakt från Ica eller 7eleven eller whatever.

Mao, fixar svärmor detta så fixar TS detsamma.,d^_^b

Mikael_L
Jo men är man osäker och vill fråga så är det väl bra att göra det.

Sen finns det en twist. Ska man hårdra det hela (nu förutsätter jag att det handlar om dubbelisolerad laddare med endast två ledare i sladden) får man inte använda jordad Schuko-kontakt.
Symbolen för dubbelisolerad hittar du här: http://www.kjell.com/kjellfakta/elsakerhetssymboler/

Jordad Schuko 137470-2.jpg

Egentligen ska det sitta eurokontakt images
Som däremot inte finns att köpa för eftermontering. Då blir det att byta hela sladdstället.

Eller gammal ojordad stickpropp 54218_tummeliten.jpg
Men då går den inte sätta in i ett jordat uttag sen. :@

Men det finns faktiskt att köpa dessa 137500-1.jpg
Som får sättas på dubbelisolerade apparater, och sen fungerar i alla uttag.

Men rent pragmatiskt sett innebär en vanlig jordad schuko-kontakt påmonterad på sladden till laddaren ingen säkerhetsrisk alls av något slag, så det går att skruva dit en utan alltför mycket dåligt samvete.

Sen ska de två ledarna i sladden (blå och brun) få kontakt med varsitt stift i stickproppen, vilket håll dom hamnar har ingen betydelse. Glöm inte att se till att dragavlastningen är tillräckligt ordentlig och ligger på sladdens ytterhölje, inte endast över de inre ledarna.

edit:
Nimajneb, skulle du tycka tråden blev ännu mer underbar om jag berättade hur mycket tid jag la ner på att hitta alla små bilder jag bifogade ... :blushing: ;)

Redigerat:
Dyr adapter? 39 spänn? Till en Makita för tusentals pix?

Kan ju vara bra att kunna byta kontakt på sladdar förstås (jag kan inte vilket är lite synd), men jag övar nog hellre på något gammalt junk.

Mikael, jag är imponerad.d^_^b

Men det här med att byta kontakt, själva skruvandet är ju inte det krångliga, det krångliga blir ju när man ska skala kabeln. Utan en kabelavskalare så blir det nog ett ett antal misslyckanden först. Är sladden på laddaren kort skulle jag nog träna på någon lampsladd först.
Hur många av oss har inte genom ungdomsåren stått där med hovtång och morakniv alt en sidavbitare o svurit..:@

Efter att jag för kanske typ 10 år sedan skaffade en kusin till denna:
12621804k.jpg

Så är kabelavskalning ingen issue längre. Tyvärr efter hundratals avskalningar så börjar min budgetmodell slira.
Lärdom, köp kvalitet! Därför blir det en Knipex nästa gång för min del.

Och för er som inte har en kabelavskalare, köp en nu i helgen! En nobrainer, nyp till 2ggr med tången och den har skalat av en sladd inkl ytterhöljet perfekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.