hej ja ska köpa en ny spis såhär ser mitt uttag ut i köket (bild 1)
så här ser uttaget på spisen (bild 2)
såhär ser nya ut (bild 3)

Spisen ja ska köpa är en begagnad.

hur gör jag?

• Vägguttag för spis med jordade uttagsöppningar, slitet väggområde synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit elkontakt för spis med inskriptioner och skruvar synliga.
    Skapa konto
  • Bild av spis med synlig elkontakt som matchar spisens uttag, del av diskussion kring byte av begagnad spis.
    Skapa konto
Det ser ut att gå bra. Men man kan alltid börja med att mäta upp spänningarna i Perilexuttaget så det stämmer om man har en spänningsprovare. 230 V mellan fas och nolla resp. jord och 400 V mellan faserna.

• Diagram över Perilex-uttag, visar olika ledare: L1, L2, L3 (fas), N (nolla), och PE (jord). Indikerar strömstyrka 16 A och 25 A.
Det ska va lungt att stoppa in den nya i uttaget då den nya(begagnade du ska köpa) saknar nolla vilket gör att den är en vanlig trefas spis, värre om det varit tvärt om då du måste kolla med spänningsprovare om du har alla faser och nolla framdraget, kan du iofs göra nu med skadar ju inte

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket! Ja kör på det, ska se om jag hittar någon multimeter för o mäta!

Du kan ju testa att alla plattor och ugnen fungerar som de ska på den nya spisen. Det ska vara en bra multimeter om du mäter starkström med den. Spänningsprovare med två prober är säkrare.

hej! Jag kopplade spisen nu men det är bara två plattor (högra sidan) som fungerar. Dem andra två funkar inte. Ugnen fungerar.

Tips?😅

M MeraBygg skrev:
hej! Jag kopplade spisen nu men det är bara två plattor (högra sidan) som fungerar. Dem andra två funkar inte. Ugnen fungerar.

Tips?😅
Hoppas att det var bild tre som var den nya spisen.
Har du mätt upp att du har spänning i alla tre faser?
Spisen fungerar, vet du det?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är bild tre som är den nya, den med tre pinnar dvs. Jag har inte mätt något ännu. Men jag har endast enfas in i lägenheten, går det ändå?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
En trefas spis funkar ju inte om du bara har enfas in ...

MultiMan
Är det en spis med 400V elementspänning, vilket kabeln utan nolla tyder på, så går den inte att ansluta till ett enfasigt system i Sverige då man enbart kan få ut 230V, även om man skulle koppla in nollan. Vi har 400V mellan faserna, men då måste som sagt det komma in mer än en fas i lägenheten.

M MeraBygg skrev:
Men jag har endast enfas in i lägenheten, går det ändå?
Du MÅSTE ha en spis som är avsedd för 230V!

Sen är det fel att ha ett Perilexuttag ihop med enfas.

Bild på märkplåten på gamla spisen?

Hur är anslutningskabeln ansluten i gamla spisen?

Många fel där... Hur stor säkring sitter det till spisen? Hur är det kopplat i uttaget?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.