Byggahus.se
Det finns åtminstone ett ett par trådar som diskuterar ”konvertering” från en vanlig spis till inbyggnads-ugn och separat häll. Där förespråkas separat matning till båda delar, men är det inte möjligt kan de dela på den gamla trefas-gruppen som varit till spisen, som jag förstått det. Men, borde det inte finnas en risk att nollan blir överbelastat i detta arrangemang?
Ugnen är enfas, 13A, häll vill ha två faser, 16A och enligt Ikea är det 230V.
Har en induktionshäll noll fasförskjutning? jag tänker för ugnens del så är väl det en rent resistiv last.

Lång fråga med kanske kort svar :p
 
tommib
Läs spisbibeln och Det svenska elnätet av Bo Siltberg.

Det korta svaret är att nollan inte kommer överbelastas.

Anslutna apparater förskjuter inte faserna gentemot varandra i någon praktisk bemärkelse.
 
G Gustson skrev:
Det finns åtminstone ett ett par trådar som diskuterar ”konvertering” från en vanlig spis till inbyggnads-ugn och separat häll. Där förespråkas separat matning till båda delar, men är det inte möjligt kan de dela på den gamla trefas-gruppen som varit till spisen, som jag förstått det. Men, borde det inte finnas en risk att nollan blir överbelastat i detta arrangemang?
Ugnen är enfas, 13A, häll vill ha två faser, 16A och enligt Ikea är det 230V.
Har en induktionshäll noll fasförskjutning? jag tänker för ugnens del så är väl det en rent resistiv last.

Lång fråga med kanske kort svar :p
Det är brukligt att man drar fram tre faser, nolla och jord till hällens anslutningspunkt.
Därifrån drar man den tredje fasen till ugnen
 
Det hörs ju på namnet att en induktionsspis är en induktiv last, så viss fasförskjutning borde den ge upphov till?
 
En induktionsspis med inbyggd ugn är ju elektriskt identisk med en separat ugn och häll. Och dessa levereras avsedda att anslutas till en trefasgrupp. Det i kombination med att en trefasgrupp mycket ofta delas upp till spis och häll borde räcka som svar på frågan. Det går utmärkt att använda befintlig trefasgrupp till både häll och ugn. Nollan kommer inte att bli överbelastad.

Angående att det är en induktiv last så är det inte säkert att den är speciellt induktiv mot nätet. Det finns en hel del kraftelektronik mellan nätet och spolarna under plattorna.
 
Ja jag var väl kanske lite intresserad av teorin bakom varför det inte blir överbelastning (hur stor eventuell fasförskjutning är, vad maximal ström genom nollan skulle kunna bli ex), men jag förstår att det kanske blir mer en praktiskt mätning än något annat. Jag får kanske nöja mig med svaret att det håller gott och väl.
 
Precis just det jag gör nu, kopplingsdosa vid gamla Perilexuttaget som via en 3x 2,5 mm2 kabel tar en fas till ett singel 16 A uttag för ugnen, samt en 5x2,5 mm2 som tar 2 faser till Perilexuttag till induktionshällen.
 
E
G Gustson skrev:
Ja jag var väl kanske lite intresserad av teorin bakom varför det inte blir överbelastning (hur stor eventuell fasförskjutning är, vad maximal ström genom nollan skulle kunna bli ex), men jag får kanske nöja mig med svaret att det håller gott och väl.
Det blir ingen överbelastad nolla - oh nej. Av olika anledningar.
Här en diskussion, läs genom och så återkommer du med en sammanfattning av vad du lärt dig.
 
Det är spänningsmatningen som i första hand styr hur nollan blir belastad. Att de tre faserna är tidsmässigt förskjutna är en grundförutsättning. Anslutna laster förändrar inte det. Det spelar ingen roll om det är en spis som belastar eller en separat häll och ugn.

Grunderna för hur nollan "trollas bort" kan du se här: https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet#sida-5
Vid en jämn belastnings på samtliga faser är strömmen i nollan 0. Med en separat häll och ugn kanske det bara finns två faser och nolla i en del av gruppledningen. I det fallet gör tidsförskjutningen att strömmen i nollan blir lika med strömmen i den fas som har högst ström, inte mer.

Du har rätt i att spisen i sig kan påverka den tidsmässiga fasförskjutningen. Teoretiskt kan den höja strömmen i nollan obehagligt mycket. Men i praktiken, i en bostad, sker det inte.
 
Om man skall prata om teorin bakom en överbelastad nolla i en trefasgrupp så bör man väl även ta upp olinjära laster. Laster där strömmen inte är proportionell mot spänningen. Då blir strömmen inte sinusformad även om spänningen är det. Den typiska tillämpningen här är allt som har en likriktare och glättningskondensatorer. Switchande laddare och spänningsaggregat till diverse apparater. Om man belastar en trefasgrupp med tre mobilladdare, en på varje fas så kommer det att gå en ström i nollan även om faserna är jämnt belastade. Det är ett potentiellt problem som mycket sällan blir verkligt i en hemmiljö. Skulle man koppla in hemelektronik i spisuttaget så att säkringarna belastades fullt ut får man troligen en överbelastad nolla. Risken att det skall inträffa torde vara minimal. Så mycket elektronik har man inte hemma.
 
E
A Avemo skrev:
Om man skall prata om teorin bakom en överbelastad nolla i en trefasgrupp så bör man väl även ta upp olinjära laster. Laster där strömmen inte är proportionell mot spänningen. Då blir strömmen inte sinusformad även om spänningen är det. Den typiska tillämpningen här är allt som har en likriktare och glättningskondensatorer. Switchande laddare och spänningsaggregat till diverse apparater. Om man belastar en trefasgrupp med tre mobilladdare, en på varje fas så kommer det att gå en ström i nollan även om faserna är jämnt belastade. Det är ett potentiellt problem som mycket sällan blir verkligt i en hemmiljö. Skulle man koppla in hemelektronik i spisuttaget så att säkringarna belastades fullt ut får man troligen en överbelastad nolla. Risken att det skall inträffa torde vara minimal. Så mycket elektronik har man inte hemma.
Och gällande praktiken bakom så är en spis i ett hushåll en mycket snäll last. Ugnen, värmeelement, fläkt, lampa kommer gå lika på fas och nolla, den kan förvisso vara igång i timmar men när den väl mått temperatur krävs inte så mycket för att behålla den. Moderna ugnar tillagar maten med ånga och värmer bort smutsen med pyrolys där värmen får upp till 500 grader under ett par timmar långt program.

Induktionshällen reglerar snabbt, boostläget drar höga strömmar men används endast korta perioder så ingen värme att tala om hinner uppstå på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.