Hej alla snälla kunniga personer här.
Jag har ett vattenelement med en gammal slotsventil.
Jag vill byta ut den mot en modern ventil och termostat.
Någon som vet vad jag behöver för att utföra detta byte?
Jag har kollat runt lite men blir inte riktigt klok på vad och vilka som passar (dimensioner m.m)
.
Jag har ett vattenelement med en gammal slotsventil.
Jag vill byta ut den mot en modern ventil och termostat.
Någon som vet vad jag behöver för att utföra detta byte?
Jag har kollat runt lite men blir inte riktigt klok på vad och vilka som passar (dimensioner m.m)
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det ska finnas någon adapter.
Med det sagt måste jag slå ett slag för slottsvred. Är de inte helt sönderärjade så plockar man isär, rengör och fettar in / packar om så har man en betydligt mer felfri ventil än de flesta moderna. Och snyggare. Och oftast bättre om man har bergvärme iom att flödet är bättre.
Om man har ett rum med annan värmekälla och vill ha termostat kan det vara förståeligt. Men man ska inte sätta termostater i alla rum, bara de som har en extra värme tillförsel. För värmepumpen vill ha stort flöde och reglera själv. Inte bli strypt med termostater.
Om man ändå vill byta så kan man med fördel ge bort slottsvredet till någon som behöver reservdelar. Släng det inte för de tillverkas inte längre.
Med det sagt måste jag slå ett slag för slottsvred. Är de inte helt sönderärjade så plockar man isär, rengör och fettar in / packar om så har man en betydligt mer felfri ventil än de flesta moderna. Och snyggare. Och oftast bättre om man har bergvärme iom att flödet är bättre.
Om man har ett rum med annan värmekälla och vill ha termostat kan det vara förståeligt. Men man ska inte sätta termostater i alla rum, bara de som har en extra värme tillförsel. För värmepumpen vill ha stort flöde och reglera själv. Inte bli strypt med termostater.
Om man ändå vill byta så kan man med fördel ge bort slottsvredet till någon som behöver reservdelar. Släng det inte för de tillverkas inte längre.
Uppdatering på min egen tråd.
Monterade av och isär mitt slotsvred igår. Rengjorde så gott jag kunde och monterade ihop det igen. Tyvärr så läcker det nu.
Har läst lite om att renovera/packa om slottsvred men inte riktigt blivit klok på hur man gör. I mitt satt det ingen fjäder eller någon packning av något slag vad jag kunde se. Har läst att vissa monterat en o-ring när deras vred läckt men var ska den sitta då?
Bifogar bilder och en liten film på hur mitt ser ut och hoppas på hjälp från detta fantastiska forum och alla kunniga här inne.
Monterade av och isär mitt slotsvred igår. Rengjorde så gott jag kunde och monterade ihop det igen. Tyvärr så läcker det nu.
Har läst lite om att renovera/packa om slottsvred men inte riktigt blivit klok på hur man gör. I mitt satt det ingen fjäder eller någon packning av något slag vad jag kunde se. Har läst att vissa monterat en o-ring när deras vred läckt men var ska den sitta då?
Bifogar bilder och en liten film på hur mitt ser ut och hoppas på hjälp från detta fantastiska forum och alla kunniga här inne.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för svaret.J JohanLun skrev:
Muttern där det läcker kan jag ej få loss. Ska den gå att lossa?
Ska o-ringen monteras på axeln så den tätar mot muttern där jag har läckage?
Hej
Gjorde detta på mitt förra hus.
Gick fint å få reda på vilka delar man behövde genom att kontakta Markaryd www.mma.se du behöver någon form av ROT ventilinsats och en vanlig termostatknopp. Delarna som jag fick info om fock jag sedan köpa av min rörfirma.
Mvh Patrik
Gjorde detta på mitt förra hus.
Gick fint å få reda på vilka delar man behövde genom att kontakta Markaryd www.mma.se du behöver någon form av ROT ventilinsats och en vanlig termostatknopp. Delarna som jag fick info om fock jag sedan köpa av min rörfirma.
Mvh Patrik
Det är överfallsmuttern, under den sitter packningen... Försök värma den med värmepistol eller gas, knacka på den osv. Du behöver få den lös. Den spänner man så det press på packningen med balans gå trögt och hålla tätt...J Japo skrev:
Tack för infon.J JohanLun skrev:
Får ge mig på den nästa helg med gas och lite våld.
Har monterat av den och satt ett ändlock där så länge.
Nackdelen m manuella ventiler är att dom inte reglerar flödet efter rumstemp.Vill man ändå ha manuella ventiler får man alt. Reglera utgående temp efter system temp. Mer ekonomiskt än att hålla typ 60 eller 80 gr. En värmepump har normalt mycke lägre system temp. än typ en värmare för exvis direkt-el.J JohanLun skrev:Det ska finnas någon adapter.
Betyder åxå större elementets om vattentemp. är lägre.
Om överfallsmuttern går att lossa tar du bara bort kulmuttern, vredet och överfallsmuttern, lägger i ett infettat linsnöre eller en oring och sen sätter tillbaka muttern och drar åt lagom mycket, för mycket går det trögt och packningen går sönder, för löst läcker det. Under tror jag det sitter en fjäder, men vi har flera olika modeller på vred och alla har inte haft fjäder har jag för mig. Likaså har det på några varit fett som stelnat här. Det behöver vara friskt fett kring packningen.J Japo skrev:
Om man bara lossar överfallsmuttern så tappas inget vatten ut om man först stänger vredet helt. Dvs alla framtida packningsbyten görs utan att "öppna" systemet. Men propelleraxelfett på alla delar inne i vredet så går det lätt, troligen för en lång framtid.
Byter man till ett modernt slottsvred eller en termostat så får man den där lilla "piggen" som jag upplever vara mycket mer orobust och svårare att laga... Ett slottsvred fixar man en läcka med skiftnyckel, en klick bregott och mormors garnnystan. Inga nya delar behöver köpas. Håller 100 år. Om man bara motionerar vredet och håller snöret infettat var 10e år.Zyb skrev:
TjoJ JohanLun skrev:Om överfallsmuttern går att lossa tar du bara bort kulmuttern, vredet och överfallsmuttern, lägger i ett infettat linsnöre eller en oring och sen sätter tillbaka muttern och drar åt lagom mycket, för mycket går det trögt och packningen går sönder, för löst läcker det. Under tror jag det sitter en fjäder, men vi har flera olika modeller på vred och alla har inte haft fjäder har jag för mig. Likaså har det på några varit fett som stelnat här. Det behöver vara friskt fett kring packningen.
Om man bara lossar överfallsmuttern så tappas inget vatten ut om man först stänger vredet helt. Dvs alla framtida packningsbyten görs utan att "öppna" systemet. Men propelleraxelfett på alla delar inne i vredet så går det lätt, troligen för en lång framtid.
Byter man till ett modernt slottsvred eller en termostat så får man den där lilla "piggen" som jag upplever vara mycket mer orobust och svårare att laga... Ett slottsvred fixar man en läcka med skiftnyckel, en klick bregott och mormors garnnystan. Inga nya delar behöver köpas. Håller 100 år. Om man bara motionerar vredet och håller snöret infettat var 10e år.
😂😂 ja allt var bättre förr när allt var sämre..😉
Dessa gamla ventiler har inga möjligheter till injustering vilket nästan alla moderna uppvärmningssystem kräver..
Bortse från min kommentar om du har oljeeldning/vedeldning och gillar ojämn inomhustemperatur.
/ Björkskär
Jo, e dom du skriver.B Björkskär skrev:
Att man började allmänt med termostat ventiler har den fördelen att man kunde börja spara energi. Vi hade hyreshus i Sth på 50 å 60-talen.
Började med kokseldning.Sedan oljeeldning. Var aldrig snack om att styra system temp efter utetemperaturen !!
De har alla möjligheter till injustering, man vrider hylsan, avläsbart från utsidan.B Björkskär skrev:
Däremot har de givetvis ingen återkoppling mot temperaturen som en termostatventil har. Men har man inte vedeldning så har värmepumpen i princip alltid en reglering som effektivitetsmässigt är bättre att använda än att strypa ute vid radiatorn.
Rätt !J JohanLun skrev:De har alla möjligheter till injustering, man vrider hylsan, avläsbart från utsidan.
Däremot har de givetvis ingen återkoppling mot temperaturen som en termostatventil har. Men har man inte vedeldning så har värmepumpen i princip alltid en reglering som effektivitetsmässigt är bättre att använda än att strypa ute vid radiatorn.