Tjena!

Vi har ett hus från 1963 som idag är uppvärmt med oljepanna. Nu äntligen ska vi borra för bergvärme, hallelujah. Bör man byta samtliga termostater i samband med detta? Vilka är bra/dåliga? Kan ni se om detta är standarddimension eller någon gammal standard?

(Och ja, golvet ska åtgärdas)

Hälsningar,
John

• Vit element, skadat trägolv, avloppsrör, trasiga plankor, reparationsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild: Radiatorkoppling med termostatventil, installationsdetaljer, oskarp bakgrund, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte bytt.

I en korrekt dimensionerad radiatoranläggning, med fullt öppna radiatorventiler/termostater, blir det jämn temp inne med en utetemperatursstyrd framledningstemperatur. Detta bör ingå i BVP-installationen. Du kan alltid prova först utan att byta och byta sen om det är något rum som blir för varmt. Steg ett är att hitta värmekurvan i BVP:n så att kallaste rummet har rätt temp (med fullt öppna radiatorventiler), sen ev strypa något element om man lider av att det är onödigt varmt där just det elementet sitter.

Sen finns det de som säger att man bör ha innegivare, själv tycker jag det är överflödigt. Det blir jämn temp ändå, iaf i min anläggning.

Redigerat:
Det där ser dessutom ut som vanliga ventiler med strypning mha vredet, inget som går att montera en termostat på utan att byta mycket. Men kan ha fel om det, någon annan kanske vet.

Du har inga termostater. Det rekommenderas dessutom att inte strypa med termostater med värmepump. Har det fungerat att hålla jämn temperatur tidigare då kommer det att fungera framöver också.

J joba91 skrev:
Tjena!

Vi har ett hus från 1963 som idag är uppvärmt med oljepanna. Nu äntligen ska vi borra för bergvärme, hallelujah. Bör man byta samtliga termostater i samband med detta? Vilka är bra/dåliga? Kan ni se om detta är standarddimension eller någon gammal standard?

(Och ja, golvet ska åtgärdas)

Hälsningar,
John
Det är som sagt inga termostater som sitter där nu utan bara vanliga gamla handvred. Men det är bra när man ska skaffa värmepump eftersom termostaterna ändå ska stå på max då och värmen i huset regleras med inställningarna i värmepumpen.

Det är handrattar utan temperatur reglering, du måste hitta själv "rätt" temperatur.
Dock så kan returventilerna (den översta bilden) vara strypta för flödet genom varje radiator.
Du kan behöva kolla över även vad för Watt varje radiator kommer ge när du byter från högtemp (olja) till lågtemp.
Har du en källare där pannan stått och värmt kan du behöva komplettera med nya radiatorer för att undvika att fukt i källaren.
Byter du radiatorventiler, sätter termostater i utrymmen du vill ha kallare (ex sovrum), byter returventiler, kompletterar källare, ev byte av radiatorer om de kommer avge för lite värme, passar på att spola rent alla ledningar och radiatorer så slagg/magnetit spolas bort, så kan du sen bara ställa in kurvan på VP, ha både utegivare men även inomhusgivare.

Hej
I mina ögon är det bara att byta radiatorventilerna då de sedan länge uppnått sin tekniska livslängd.
Denna typ av ventil har en o-ring som ofta börjar läcka och ska du ändå tappa ur värmesystemet är det inte en stor sak att byta dom.
Komplettera med handratt eller termostat efter eget tycke.(jag gillar termostat så man kan ha olika temperaturer i olika rum)
/ Björkskär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.