Hej jag har vattenburen värme med en gammal kombipanna med fungerande janfire flex-a som ska bytas ut. Nu undrar jag lite vad man ska satsa på. Jag bor utanför umeå så veden kostar väl 350/m3. Jag har aldrig haft ved så jag undrar om det är så pass mycket jobbigare än pellets. Eller ska man satsa på den underhållsfria bergvärmen? Det är ett litet hus på ca 120m2.
Vi vill kunna dusha 4 stycken i rad och vi vill även kunna bada utan problem.
Det är en investering som vi hoppas kunna få lite tillbaka för då vi säljer om sådär 6-7 år.
Ska man satsa begangnat?
 
poppe12 skrev:
Hej jag har vattenburen värme med en gammal kombipanna med fungerande janfire flex-a som ska bytas ut. Nu undrar jag lite vad man ska satsa på. Jag bor utanför umeå så veden kostar väl 350/m3. Jag har aldrig haft ved så jag undrar om det är så pass mycket jobbigare än pellets. Eller ska man satsa på den underhållsfria bergvärmen? Det är ett litet hus på ca 120m2.
Vi vill kunna dusha 4 stycken i rad och vi vill även kunna bada utan problem.
Det är en investering som vi hoppas kunna få lite tillbaka för då vi säljer om sådär 6-7 år.
Ska man satsa begangnat?
Du ska kolla upp om du kan köpa långved direkt och själv kapa och klyva. Köpa färdigkluvet är lika dyrt som pellets. Har man inte platsen och möjligheten för effektiv vedhantering så har jag i ditt fall fortsatt med pelletsen. Eventuellt bevakat blocket på bättre begagnad panna och pelletsbrännare. En bergvärmeinvestering är ganska kostsamt men populärt och omtyckt av de flesta, så värdet på kåken höjs nog med samma summa. Bergvärme kräver dock större radiatorkapacitet, låg framledningstemp, för att få bra verkningsgrad.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.