Vad tillför värde för dig? Bara du kan svara på det.

Min erfarenhet med fasadbrädor är inte så jättestor annat än ett par garage och en friggebod. Men det jag fick med mig därifrån är att det är extremt många repetitioner med samma längd på materialet. Så jag satte upp en sågstation med en kap - gersåg med tre olika fasta längder och sågade upp en större mängd på en gång i de längder jag behövde.

Om jag omsätter det du ska göra till min egen person skulle jag gå med en så billig enkel kap- ger som möjligt med så stor klinga som möjligt. På sätt kan jag lägga flera brädor på höjd för att effektivisera sågandet. Precisionen som krävs vid fasadmaterial är inte så extremt stor. Välj dock en såg som går att justera vinklarna på så att den blir någorlunda precis. Sätt sågen på ett sågbord eller en enkel hemmagjord ställning. Spelar inte så stor roll. Det viktiga är att du får en stabil plattform där du kan lägga upp brädorna på egen hand utan att det vobblar.

Om du tror att du kommer använda sågen till betydligt fler projekt än bara detta så gå med en lite bättre budgetsåg. Metabon som länkades till ovan är bra. Som att köpa en enkel skåpbil. Den gör det den ska utan att erbjuda något spännande. Men det den gör, gör den tillräckligt bra.

Men som andra sagt så går det utmärkt med handklinga också. För mig är det dock inte ett bra alternativ då jag personligen jobbar bättre med ett bra hjälpmedel som en kap- gersåg är. Sen ska man inte underskatta behovet av känslan att köpa nya spännande verktyg. YOLO.

Bart Bart skrev:
Men det jag fick med mig därifrån är att det är extremt många repetitioner med samma längd på materialet. Så jag satte upp en sågstation med en kap - gersåg med tre olika fasta längder och sågade upp en större mängd på en gång i de längder jag behövde.
Håller med. Repetitiva kapningar på en plats är ett exempel på något kapger är bra på. När jag byggde staket satte jag upp en mall i kapgersågen och sågade snabbt alla spetsar på en gång.

Bart Bart skrev:
Men som andra sagt så går det utmärkt med handklinga också. För mig är det dock inte ett bra alternativ då jag personligen jobbar bättre med ett bra hjälpmedel som en kap- gersåg är. Sen ska man inte underskatta behovet av känslan att köpa nya spännande verktyg. YOLO.
Lite osäker på vad du menar med ”bättre med bra hjälpmedel som en kap- gersåg”.
Hittills har jag hört om personer som gått från kapger till att mer använda handcirkel med vinkelskena (inkl mig själv) men inte tvärt om.

Redigerat:
Ett för mig bra hjälpmedel. För andra kan det vara annorlunda.

Bart Bart skrev:
Ett för mig bra hjälpmedel. För andra kan det vara annorlunda.
Ja, men som vi diskuterade i början av tråden är en kap/gersåg ytterst opraktisk att ha uppe på en byggställning.

jaha, ja, jag funderade inte på det överhuvudtaget.
Tänkte bara på skillnad kap- gersåg och handhållen såg och sätten att använda dem på.

Så, nej. Till det är en kap- gersåg direkt värdelös. Så det är ett sätt jag inte skulle gå vidare med personligen.
För mig och mitt sinne är det enklare och säkrare och antagligen snabbare att använda enkel matematik och ta fram måtten jag behöver och stå med virkesbunten på terra firma. Men så gillar jag inte att stå på höjder och arbeta för mycket överhuvudtaget.

Mät, såga, spika. Så mycket repetitiva längder det bara går att göra på en gång.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
optimum
Var och en blir salig på sin tro.:p

Jag blev salig på min stabila underbara gersåg och bänk.

Andra blir saliga på en fogsvans från ÖoB Handfogsvans med stålram och svart handtag mot en neutral bakgrund, märkt 'Classic' och 'Made in Sweden'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jag blir salig över att ha så många sågar att välja bland att jag kan välja en som är mer eller midre optimal för uppgiften.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Har makita mått sånt som mafell grejen? köper dirr i så fall

Vad jag vet så har Makita inte det utan bara Mafell och Festool. Har använt Festools en hel del själv och min kap&ger står för det mesta och samlar damm nu. En HKC från Festool med FSK-skena blir min nästa maskinsåg.

Ash då.. har bara makita maskiner men dussin batterier så det hade varit fint om det fanns

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
B Whatmoth skrev:
Vad jag vet så har Makita inte det utan bara Mafell och Festool. Har använt Festools en hel del själv och min kap&ger står för det mesta och samlar damm nu. En HKC från Festool med FSK-skena blir min nästa maskinsåg.
Jag har HKC:n med FSK 420 och FSK 250 skenan, sågen blir mer enklare att hantera med 250-skenan, och den används mest så. För byggjobb jobbar mest HKC:n. Detaljer i båten gör jag med Kapex och sänksåg på MFT-bordet.
Jag tycker att HKC:n ersätter kap- och gersågen vid husbyggnation.

Nu har jag konstruerat en "kapmojäng" enligt tidigare tips i tråden. Denna skall användas till min batteridrivna cirkelsåg för raka snitt vid arbete uppe på byggställningen. Men för gerningssnitten så vill jag nog köpa mig en ok kap och gersåg att ha på marken. Har sneglat på en Metabo KGS216M v2 för 1900:-. Jag tror den kommer att funka helt ok för mig och mina behov. Jag förstår att det inte är en Bosch GCM 8 i kvalitét, men den kostar ju inte alls lika mycket heller. Några tankar om Metabon?

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/verktyg/sagmaskiner/metabo-kgs216m-v2/210458.9450/

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/verktyg/sagmaskiner/metabo-kgs216-ksu251/C51_1.9450/

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Nu har jag konstruerat en "kapmojäng" enligt tidigare tips i tråden. Denna skall användas till min batteridrivna cirkelsåg för raka snitt vid arbete uppe på byggställningen. Men för gerningssnitten så vill jag nog köpa mig en ok kap och gersåg att ha på marken. Har sneglat på en Metabo KGS216M v2 för 1900:-. Jag tror den kommer att funka helt ok för mig och mina behov. Jag förstår att det inte är en Bosch GCM 8 i kvalitét, men den kostar ju inte alls lika mycket heller. Några tankar om Metabon?

[länk]

[länk]

Bra val

H Huzzbutt skrev:
Bra val
Precis packat upp den och ser att sladden är klämd och skavd.. Får bli att byta mot en ny, oturligt nog tog jag den sista sågen på Net on net och mitt panelbyte drar igång på lördag..
Klämd och skadad elsladd mot en nyinköpt såg i originalkartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.