1 983 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Byta packning pelletskamin
köpte packningar/tätgarn till både brännkopp och eldstadsdörr till min pelletskamin.
Jag rengjorde bara lite i spåret dem suttit och tryckte dit de nya packningarna.
Nu i efterhand börjar jag förstå och läsa mig till att jag nog måste limma dit packningarna?
Detta är en modernare vattenmantlad pellets kamin (calimax twist 80/20)
Är det så att man limmar dit packningarna?
Jag rengjorde bara lite i spåret dem suttit och tryckte dit de nya packningarna.
Nu i efterhand börjar jag förstå och läsa mig till att jag nog måste limma dit packningarna?
Detta är en modernare vattenmantlad pellets kamin (calimax twist 80/20)
Är det så att man limmar dit packningarna?
någon?
jag tyckte liksom att den gamla packningen gick bort så enkelt så jag tänkte aldrig på att den kanske satt med något lim...
har limmet någon tätande effekt eller det är bara för att håla tätgarnet på plats? jag tycker nämligen att det sitter ganska bra av sig själv - det ramlar liksom inte av direkt.
Men... jag vill ju göra det korrekt - ska packningen limmas får jag snällt åka och köpa en ny packning med lim helt enkelt
jag tyckte liksom att den gamla packningen gick bort så enkelt så jag tänkte aldrig på att den kanske satt med något lim...
har limmet någon tätande effekt eller det är bara för att håla tätgarnet på plats? jag tycker nämligen att det sitter ganska bra av sig själv - det ramlar liksom inte av direkt.
Men... jag vill ju göra det korrekt - ska packningen limmas får jag snällt åka och köpa en ny packning med lim helt enkelt
Limmet är för att hålla tätgarnet på plats.En klick lim med 1½-2 cms mellanrum funkar bäst. Det är ju viktigt att luckgarnet i luckan håller ordentligt tätt då förbränningen i kaminen är beroende av att all luft kommer in via brännkoppen och inte slinker in okontrollerat genom otätheter. Det märks när lågan börjar bli "sladdrig" så är nåt otätt.H hullan skrev:
Okej jag är med.
Alltså jag köpte ju en packning för både brännkopp och dörr avsedd för just min kamin.
Tätningarna sitter ju där, frågan är om jag bara ska låta det vara eller sätta dit nya packningar med lim? Den packningen som satt till brännkoppen hade definitivt inget lim tidigare ivf. Den pillade jag bara bort i ett stycke med fingrarna...
Alltså jag köpte ju en packning för både brännkopp och dörr avsedd för just min kamin.
Tätningarna sitter ju där, frågan är om jag bara ska låta det vara eller sätta dit nya packningar med lim? Den packningen som satt till brännkoppen hade definitivt inget lim tidigare ivf. Den pillade jag bara bort i ett stycke med fingrarna...
Sitter den av sig själv så gör den sin funktion.Ingen risk att det ryker in pga att den inbyggda rökgasfläkten suger ut röken i förbränningsrummet. Det som händer om det är otätt är att pelletsen brinner för sakta när en del av luften sugs in genom lucktätningen istället för att all luft bör komma in genom brännkoppen. Mao går sämre och ibland kan brännkoppen t.o.m överfyllas med pellets.
Klicka här för att svara