Byggahus.se
Hej!
Vi bor i ett flerbostads tegelhus från 1905. Huset tilläggsisolerades dock och fick en ny tegelfasad under sent 70- eller tidigt 80-tal. I samband med det bytte man också dörrar och fönster. Nu är varken fasad eller fönster i speciellt gott skick och vår lilla bostadsrättsförening står i stånd att göra något åt det.

Nu ska vi sätta in nya fönster (av samma modell som huset ursprungligen hade) och vi har också planer på att putsa huset - dels för att skydda den "nya" tegelfasaden, som börjar se risig ut, och dels för att det är den åtgärd som vi känner är möjlig för att försköna huset (det finns även putsade hus från tiden i kvarteret). Önskemålet hade naturligtvis varit att kunna plocka ned och plocka fram den gamla (vackra) tegelfasaden, men efter att ha varit i kontakt med diverse fackmän så har vi förstått att det är en ekonomisk belastning och en risk vi inte riktigt kan bära som förening just nu. Men vid ett sånt här ingrepp - putsning av fasad samt fönsterbyte - hade det dock naturligtvis varit önskvärt att också kunna flytta ut fönstren så att de får en placering som inte vittnar om tilläggsisoleringen. Det skulle göra hela skillnaden på något vis.

Men; är det ens möjligt? Huset har en ny tegelfasad av en stens tegel, kramlad i den gamla fasaden och med luftspalt mellan. Är det möjligt och göra en sådan förflyttning rent konstruktionsmässigt? Fönstren ska ju inte sitta helt i liv med fasaden, utan något indragna för att det ska se naturligt ut - finns det någon möjlighet att kanske fästa de nya fönstren längst ut i den gamla fasaden? Eller kan man rent av flytta ut dem ännu längre? Hur skulle det isf bli med ev. kondens?

ALLA tips och erfarenheter mottages tacksamt!
 
Jag har ett 30-talshus med fasadtegel från 1970. När fasadteglet sattes dit flyttades inte föntren ut, varför jag hade enorma smygar på utsidan. Vidrigt rent estetiskt. Jag har nu bytt alla fönster och flyttat ut dom så dom sitter 40 mm från utsida fasad. Så ska det se ut och då får man smygarna på insidan istället. Problemet med detta är två: (1) fönstren kommer i luft/isoleringsspalten mellan fasadtegel och gammal vägg och det är tydligen inte byggnatstekniskt ok säger en del. (2) Det finns inget att fästa fönstren i (antingen kommer du i spalten eller så komemr du i fasadteglet och där kan du inte fästa). Jag struntade i problem nummer 1. Estetiken vann över påstådda problem. Problem 2 löste jag på följande sätt. Jag satt spikbleck/spikplåtar på fönstren som jag skruvade fast med ankarskruv i fönstren. Sedan fixerade jag fönstren i fönsterhålen med kilar. Skruvade sedan fast fönstreni de utstickande spikplåtarna i träväggen innanför. Det finns också särskilda beslag för detta men spikplåtar funkade perfekt. Sedan drevade/skummade jag. Satt små lister runt fönstren på utsidan och fixade fönsterbänkar och smygar på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.