R
Thomas, de trodde jag med först men de är så att den manicken på sista bilden sitter i det första röret (samma rör som elmotorn) och igenom denna går en axel som i sin tur går till nästa markisrör. Jag tror jag får åka till en markisfirma efter semestern och ta med alla delar och se om de kan hitta en motor till mig som passar...
Inget nytt tyg i år dvs...=/
hhh.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Motorn du hittade på Conrads är för klen. Endast 10 Nm. Din gamla har 15 Nm och du bör absolut inte sätta dit en klenare.

Men motorn sitter väl inte innanför den där "manicken" vi pratar om?
Borde vara som jag skrev. Motorn i ena sidan av röret som håller markisduken och "manicken" i den andra sidan och kopplar vidare till nästa markis.

R
thomas,
Jo elmotorn sitter i ett rör som är i princip lika lång som elmotorn själv. Längst ut på elmotorn sitter en liten del som roterar, denna del har splines som röret fäster i (på så sätt roterar röret). Bredvid denna sitter delen jag tog en bild på ovan som ser aningen annorlunda ut men som har ett hål igenom sig där en axel skruvas fast, denna axel går vidare till markisdel nummer två osv.
Mao behöver jag en elmotor som kan fästa den där aluminiumdelen som man ser på en bild längre ner när jag håller upp elmotorn rakt upp. Fasen vet hur man ska ordna det...

Men den delen sitter ju på elmotorn man köper.

R
GK100 ja de tyckte jag med men de verkar som att något hände när jag vred på skruvarna och då drog motorn även när tyget var helt inrullat och böjde kuggar osv i motorn av det lilla jag kan se (elmotorn var från 1991). När jag nu står i garaget och aktiverar elmotorn så går den konstant både fram och bakåt och slutar aldrig, hur mycket jag än vrider på skruvarna...?!
Ja vilken elmotor som helst borde gå men det svåra som jag ser det är att finna en som man kan trä på den där aluminium fattningen på som syns i inlägg #11.

Hur hittar man det liksom..

Redigerat:
R
Redigerat:
Det är ett SW60 rör som Conrads motorer passar till

achtkantwelle-sw60.jpg
Skapa konto

Annars finns det en Somfmotor som troligen passar:
http://www.enobi.de/antriebe/so0511

Redigerat:
R
tack thomas,
Ja SW60 rör verkar inte vara det jag har då mitt är helt runt. Jag har somfys styrsystem på det hela men namnet på markisen verkar vara "thermoperco" som de står på markisens gavel. Om du kollar på formen på delen som sitter på elmotorn i inlägg 11 så är den rund och inte kantig och det är detta som verkar krångla till det för även den länken du skickade till somfys motorer har inte längre den formen om jag skulle behöva...=/

bild.JPG
Skapa konto

Redigerat:
Kolla med firman Enobi som jag länkade till.
De verkar ha motorer och andra tillbehör till de flesta fabrikat.

R
När jag är hemma igen ska jag försöka plocka isär den och se om jag kan lyckas fixa ändlägena. I övrigt så går de inte med vilken elmotor som helst, det är det mekaniska interfacet som ställer till det. SIMU heter märket på mina elmotorer och jag har nu hittat deras hemsida och den elmotorn som jag har i princip, men nu är kruxet hur man ska kunna köpa grejerna!
http://www.simu.com/index.php?page=t5

Du börjar bli bra på det här. Snart kan du öppna en markisverkstad! :)
Det kan aldrig vara fel att skicka en förfrågan till Simu. Kanske du kan få handla direkt av dem, men annars borde dem kunna ge dig en adress till någon återförsäljare som gör affärer med slutkund.

R
snackade men Simu i frankrike idag men de sa att de kan inte sälja till mig utan måste gå via en återförsäljare i norden. De hänvisade till SOmfy men de har inget telefonnummer så de är riktigt pissigt.
Jag kollade på elmotorn här hemma nu men den är bortom räddning då plastdelarna som ska hålla sytpinnarna på plats fallit i bitar. Verkar vara de som ställt till felet.

Redigerat:
Det var vad jag misstänkte att Simu skulle svara.
Somfy har en massa återförsäljare http://www.somfy.se/home/where_to_find_us.html så kolla i listan om du har en i din närhet. Annars är tipset att låta Enobi få chansen att titta i sitt sortiment och dem kan säkert hjälpa dig. Blir då troligen betydligt billigare, än om motorn skall köpas av återförsäljare.

R
finns inte enobi med engelsk text, fattar nada =(

Du har inte skruvat skruvat det nedre gränsläget fel så att det ligger över det övre gränsläget för då kan liknande problem uppstå.
Det enklaste sättet att hitta gränslägena igen är att köra motorn fri utan tyg på valsen (stocken) eller "lös" och sedan köra den fram och till baka och justera om det gränsläget som inte fungerar.
Gränsläget går ofta att överjustera och om du "tokskruvat" på justerskruvarna så kan dom ligga fel och därav uppstår problemet, gränslägena kan gå sönder men det händer ganska sällan på den typen du har.

• Gilla
Linas_ls
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.