Det dyra trasiga filtret ändrar givetvis situationen en aning, men vet du hur länge det varit trasigt? Om det fungerar trots det trasiga filtret går det ju att chansa på att den fortsätter med det ett tag. Om tanken är att även på längre sikt fortsätta med luftvärmepump och direktel som uppvärmning är det kanske bra att byta den. Om planen å andra sidan är att byta uppvärmningssystem i samband med utbyggnad tror jag i alla fall att det kan vara svårt att ekonomiskt motivera en ny luftvärmepump som skall rivas ut inom 5 år. Oavsett är det inte bråttom för er att bestämma er. I synnerhet inte som vintern är slut för denna gång. (Eller snart är slut om du bor norrut).

Planlösningen är väl tyvärr inte tillräckligt öppen för att få det att fungera optimalt med luftburen värme.
Rådande elpriser ger dock lång avbetalningstid för konvertering till ett vattenburet system.

Med tanke på kommande utbyggnad hade jag nog valt att reparera befintlig utrustning förutsatt att den fungerar.
Alternativ kanske kan vara att byta den till en lågprispump som motiverar sig i förhållande till filterbyten.

GoForIt skrev:
Planlösningen är väl tyvärr inte tillräckligt öppen för att få det att fungera optimalt med luftburen värme.
Rådande elpriser ger dock lång avbetalningstid för konvertering till ett vattenburet system.

Med tanke på kommande utbyggnad hade jag nog valt att reparera befintlig utrustning förutsatt att den fungerar.
Alternativ kanske kan vara att byta den till en lågprispump som motiverar sig i förhållande till filterbyten.
Och "lågprispump" i det här sammanhanget betyder vad?

Avemo skrev:
Det dyra trasiga filtret ändrar givetvis situationen en aning, men vet du hur länge det varit trasigt? Om det fungerar trots det trasiga filtret går det ju att chansa på att den fortsätter med det ett tag. Om tanken är att även på längre sikt fortsätta med luftvärmepump och direktel som uppvärmning är det kanske bra att byta den. Om planen å andra sidan är att byta uppvärmningssystem i samband med utbyggnad tror jag i alla fall att det kan vara svårt att ekonomiskt motivera en ny luftvärmepump som skall rivas ut inom 5 år. Oavsett är det inte bråttom för er att bestämma er. I synnerhet inte som vintern är slut för denna gång. (Eller snart är slut om du bor norrut).
Funkar gör det men vi har problem med dåligt luft och undrar om det beror på värmepumpen (flyttade in igår då även ventilationssystemet/-kanalerna rengjordes och luftfiltret till det byttes ut).

Åttioettan skrev:
Och "lågprispump" i det här sammanhanget betyder vad?
En pump i lågprissegmentet från ex. JULA

Åttioettan skrev:
Funkar gör det men vi har problem med dåligt luft och undrar om det beror på värmepumpen (flyttade in igår då även ventilationssystemet/-kanalerna rengjordes och luftfiltret till det byttes ut).
Tror knappast att värmepumpen har så stor del i det. Den cirkulerar ju bara befintlig luft. Den kan möjligen filtrera dålig luft så den blir något bättre men satsa hellre på att åtgärda orsaken till den dåliga luften. Kolla alltså igenom ventilationssystemet, flöden, överluft mm.

Åttioettan skrev:
Filtrens primära uppgift är att hindra damm från att komma in i värmepumpen. Inte att rena luften i rummet. Den kan givetvis försämra luftkvaliteten om det ligget en död mus i den eller liknande, men det problemet löses bättre på annat vis än att byta filter. Dålig luft löses normalt med ventilation och inte med filter.

Troligtvis beror den dåliga luften, som ni säger, på att damm från rengöringen virvlar runt i systemet. Har vädrat under dagen och det har blivit bättre. Får se hur det är inatt/imorgon.

Tillbaka till pumpen då. Finns det någon andrahandsmarknad för bättre begagnade pumpar av nyare modell?

Jag är allergisk mot att köpa budgetkvalitet. Likvärdig produkt till lägre pris = superbra, men produkter av halvdan kvalitet undviker jag helst.

Åttioettan skrev:
Bra råd men då vi måste byta 2 trasiga luftfilter á 1.500kr stycket och vi inte vet hur länge till pumpen orkar så känns det mer värt att lägga de pengarna på en ny. Sen om den känslan är rätt eller fel vete sjutton 😉
Redan efter 7 år kan det vara frågan om det är värt att byta ut sin gamla luftvärmepump. Står man då inför en dyrare reparation eller service kan det vara dags att byta till en ny som numera är betydligt effektivare. Ska ni sedan byta värmesystem succesivt så fortsätter ni att tjäna in på pumpen som brukar betala sig inom 4-5 år. Resterande tid är ren vinst.

Åttioettan skrev:
Tillbaka till pumpen då. Finns det någon andrahandsmarknad för bättre begagnade pumpar av nyare modell?

Jag är allergisk mot att köpa budgetkvalitet. Likvärdig produkt till lägre pris = superbra, men produkter av halvdan kvalitet undviker jag helst.
Jag köpte en begagnad luftvärmepump hösten 2011 för 1000 kr. Den fungerar fortfarande. Den var bortmonterad av någon som visste hur man behåller gasen i den och jag hade möjlighet att låna en vakuumpump för att kunna montera den själv.

Eftersom luftvärmepumparna ofta har en ganska begränsad livslängd och man oftast måste ha besök av en kyltekniker för montaget är det gissningsvis inte så höga priser på dem och inte heller så stor marknad. Man kan ha tur.

slurppe99 skrev:
Redan efter 7 år kan det vara frågan om det är värt att byta ut sin gamla luftvärmepump. Står man då inför en dyrare reparation eller service kan det vara dags att byta till en ny som numera är betydligt effektivare. Ska ni sedan byta värmesystem succesivt så fortsätter ni att tjäna in på pumpen som brukar betala sig inom 4-5 år. Resterande tid är ren vinst.
Jag tänker som så att vi nog kommer ha kvar den pump vi nu köper oavsett. Om vi bygger ut kommer det mest troligt bli aktuellt med en till pump oavsett, så den vi köper nu kommer inte köpas i onödan.

Jag har fått ett par offerter som vi funderar på. Är det någon som har erfarenhet av Svensk VillaVärme, TS Comfort, Klimathuset Värmepumpar eller Kylpartner AB (Stockholmsområdet)?

Rent offertmässigt och kommunikationsmässigt har TS Comfort och Klimathuset känts bäst. Det har konstaterats att vår nuvarande pump rent effektmässigt inte lämpar sig till hus >100kvm så känns rätt att byta till en större modell oavsett.

Redigerat:
Mitsubishi MSZ-A09RV är väl en förhållandevis gammal maskin. 10år + . Tveksamt att lägga större pengar på en sådan när en ny MSZ-SF35 kan köpas för 8900kr utan installation. Även om jag skulle rekommendera en MSZ-FH25/35 för några tusenlappar till. Har själv en FH35 & den presterar grymt bra även när det är kallt.

Men alternativet är ju såklart att köra slut på befintlig. Antingen chansa utan filter (vilket inte alls är optimalt) eller med någon form av hemmagjord filterlösning. Hur som så ger troligen en ny VP bättre effektivitet & värme vid kyla. Frågan är ju om A09RV ens är tillverkad för att primärt ge värme. Många äldre "VPs" är ju utvecklade för att primärt ge kyla.

Jag har inte handlat från TS. Men fått mycket god känsla för denna kille på http://www.varmepumpsforum.com

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=profile;u=998

frav skrev:
Mitsubishi MSZ-A09RV är väl en förhållandevis gammal maskin. 10år + . Tveksamt att lägga större pengar på en sådan när en ny MSZ-SF35 kan köpas för 8900kr utan installation. Även om jag skulle rekommendera en MSZ-FH25/35 för några tusenlappar till. Har själv en FH35 & den presterar grymt bra även när det är kallt.

Men alternativet är ju såklart att köra slut på befintlig. Antingen chansa utan filter (vilket inte alls är optimalt) eller med någon form av hemmagjord filterlösning. Hur som så ger troligen en ny VP bättre effektivitet & värme vid kyla. Frågan är ju om A09RV ens är tillverkad för att primärt ge värme. Många äldre "VPs" är ju utvecklade för att primärt ge kyla.

Jag har inte handlat från TS. Men fått mycket god känsla för denna kille på [länk]

[länk]
Det stämmer, denna pump installerades någon gång 2001-2003. Av manualen att döms så verkar det, precis som du skriver, vara en AC som även råkar kunna värma. Alltså inte särskilt optimalt för våra behov med få varma dagar och många kalla dagar.

De offerter jag fått har varit på FH35 med ett undantag (en offert på FH25) när jag visat planlösning, foton och angett övrig relevant info för att de ska kunna bedöma.

Åttioettan skrev:
Av manualen att döms så verkar det, precis som du skriver, vara en AC som även råkar kunna värma. Alltså inte särskilt optimalt för våra behov med få varma dagar och många kalla dagar.
Det är väl snarare så att alla luftvärmepumpar vare sig de är gamla eller nya primärt är utvecklade som luftkonditionering. Vissa modifikationer har gjorts för att de skall hålla bättre för vårt udda sätt att använda dem i norden. Efter hand har dessa modifikationer blivit större vilket gör pumparna bättre till uppvärmning, men det är fortfarande i grunden en luftkonditionering. Det syns inte minst på innedelens tilltänkta placering i takhöjd.

En luftvärmepump är ett enkelt och billigt sätt att minska uppvärmningskostnaden om man har direktel, men det är bara i undantagsfall som den kan vara ett komplett uppvärmningssystem. Optimalt är det aldrig.

En bekant till mig har bra erfarenhet av TS-comfort. Jag hade antagligen också köpt därifrån om det inte blivit en begagnad i stället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.