Som ni ser fjädrar inte handtaget tillbaka längre och vi måste hålla handtaget uppe för att det ska fungera att låsa upp dörren. Det börjar bli lite irriterande så tänkte byta låskistan. Problemet är att jag inte får loss den? Sitter som berget.
Jag har skruvat loss skruvarna på bilden och även lossat handtag och badrums-låsvredet. Tog skruvmejseln i handtagshålet och försökte dra ut kistan men icket.. kan den vara infräst eller limmad? Huset är från -78 och tror nog dörren är original, en massiv furudörr med 3 speglar som ser ut som denna: https://www.mindorr.se/dorrar-inomh...mKGLsHi_mB640gfgeniukCrgZMtr_SSBoC37cQAvD_BwE
Jag har skruvat loss skruvarna på bilden och även lossat handtag och badrums-låsvredet. Tog skruvmejseln i handtagshålet och försökte dra ut kistan men icket.. kan den vara infräst eller limmad? Huset är från -78 och tror nog dörren är original, en massiv furudörr med 3 speglar som ser ut som denna: https://www.mindorr.se/dorrar-inomh...mKGLsHi_mB640gfgeniukCrgZMtr_SSBoC37cQAvD_BwE
Ibland kan de sitta lite hårt men den går att ta loss och jag har aldrig sett ett låshus som varit limmat.
Lossa skruvarna som håller stolpen sedan lossar du och tar bort vredet.
Därefter lossar du trycket (handtaget) och tar ur skruvarna, där efter så drar du isär trycket lite för att sedan dra trycket framåt så ska låshuset släppa.
Du har mer kraft med trycket och tryckespinnen än med en mejsel.
Det ser ut som du har ett Boda 414 i dörren.
Därefter lossar du trycket (handtaget) och tar ur skruvarna, där efter så drar du isär trycket lite för att sedan dra trycket framåt så ska låshuset släppa.
Menar du att jag kan hålla i det lätt lossade handtaget och slita?1 123abc skrev:Ibland kan de sitta lite hårt men den går att ta loss och jag har aldrig sett ett låshus som varit limmat.
Tack för tipsen och modellnamn!
Klicka här för att svara