Skall byta sågklinga på min Festool såg. Har köpt Biltema sågklingor som enligt forumet här skall passa. Är det nåt speciellt att tänka på när man byter klinga? Nåt man kan göra dunderfel?

Har aldrig bytt till biltema klingor, bara till dewalt, men det har inte varit några problem. kan dock vara så att de nu inte kommer att ha exakt samma mått till flärpen på skenan än tidigare pga av annan bredd på klingan osv. Dra inte åt klingan för kuna o fosterland. Sladden ur. Som alltid med alla sågar, vinkelslipar osv: vrid runt klingan för hand ett varv så att den inte tar i något. När du släpper tillbaka den gröna spaken för klingbyte är det vettigt att hålla i maskinen, annars kommer den att fjädra tillbaka ganska hårt.

jag har satt på en biltema på min ts55 och det var inga problem , rätt bra att ha en lite mer grov tandad klinga som biltemas är

Hur kommer det sig att ni sätter på billiga biltemaklingor på svindyra sågar?

Det gör man när man riskerar att såga i det underliggande betonggolvet..
..eller om man skall låna ut maskinen.

• Gilla
  • Haha
evut2 och 1 till
  • Laddar…
ja det är klart.... tänkte inte på det...

vilka artnr från biltema skall man köpa? Har en TS75

Lagavulin

Har satt på en klinga från biltema på ts55:an och det var inga problem. Har även skaffat en till Elu klyven och tycker att de funkar kanon med deras klingor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.