Så har vår kära Kedddy Carat braskamin gått sönder.

I eldstadsutrymmet finns ett innertak som nu har spruckit. Den delen kallas eldstadsbaffel. Om man läser monteringsanvisningen baklänges så måste man montera ner skorstenen först för att byta sen.
Finns det någon som varit med om detta som kan ge mig ett tips?
Braskaminens eldstad med ett sprucket innertak och sotiga väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FreQa FreQa skrev:
Så har vår kära Kedddy Carat braskamin gått sönder.

I eldstadsutrymmet finns ett innertak som nu har spruckit. Den delen kallas eldstadsbaffel. Om man läser monteringsanvisningen baklänges så måste man montera ner skorstenen först för att byta sen.
Finns det någon som varit med om detta som kan ge mig ett tips?
[bild]
1 år senare. Löste du det på något vis? Har exakt samma problem. Vore intressant att höra om det gick. Vänligen.
 
R rickard3 skrev:
1 år senare. Löste du det på något vis? Har exakt samma problem. Vore intressant att höra om det gick. Vänligen.
Ett år senare är den bytt av Elda-butiken. 6500 för tak, sidostenar och arbete. Då byttes också pinnen som reglerar spjället som sitter i dörren så nu funkar allt igen.
 
FreQa FreQa skrev:
Ett år senare är den bytt av Elda-butiken. 6500 för tak, sidostenar och arbete. Då byttes också pinnen som reglerar spjället som sitter i dörren så nu funkar allt igen.
Tack för svar! 👍 Fanns alltså insatsen kvar i sortimentet? Fick ni skära upp kupan och mura igen den igen eller gjordes allt inifrån? Tittade på ritning och verkar ju lite krångligt då den är inmurad. Men om det går att köpa själva takdelen (baffel) så kanske det går att fixa själv. Sidostenarna, är det Vermikulitsatsen som avses? De invändiga väggarna?
 
R rickard3 skrev:
Tack för svar! 👍 Fanns alltså insatsen kvar i sortimentet? Fick ni skära upp kupan och mura igen den igen eller gjordes allt inifrån? Tittade på ritning och verkar ju lite krångligt då den är inmurad. Men om det går att köpa själva takdelen (baffel) så kanske det går att fixa själv. Sidostenarna, är det Vermikulitsatsen som avses? De invändiga väggarna?
Jo de gjorde bytet inifrån eldhärden. Han stöttade upp baffeln medan han monterade stenarna som var borttagna vilket underlättade urtagandet av baffeln.
 
FreQa FreQa skrev:
Jo de gjorde bytet inifrån eldhärden. Han stöttade upp baffeln medan han monterade stenarna som var borttagna vilket underlättade urtagandet av baffeln.
Tack för svar! Kommer nog göra ett försök själv. 👍
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.