Min sökerhetsventil till mitt värmesystemet i mitt radhus har börjat droppa, ca 4dl per dygn. Vad jag förstått i forumet så är den helt enkelt gammal och håller inte tätt trots mina försöka att motionera den.
Då den är gammal har jag svårt att hitta en likadan, vilket tar mig hit får expertråd.
Bifogar bilder på hur den ser ut, tart tacksamt emot alla tips och råd. Jag har försökt sätta etiketter på vad jag tror jag ser
Då den är gammal har jag svårt att hitta en likadan, vilket tar mig hit får expertråd.
Bifogar bilder på hur den ser ut, tart tacksamt emot alla tips och råd. Jag har försökt sätta etiketter på vad jag tror jag ser
Manometern är inre en övertrycksventil.
Det du kallar värmeväxlare ser mer ut som ett tyck-kärl.
Det intressanta är vilken gänga det är på övetrycksventilen.
Det du kallar värmeväxlare ser mer ut som ett tyck-kärl.
Det intressanta är vilken gänga det är på övetrycksventilen.
Ja, utloppet är säkerligen för 20mm rör. Men var är det för gänga i den andra anslutningen?
Ska försöka mäta.D Daniel 109 skrev:
Fick en annan tanke, det ser ut som att det går att skruva loss bara övertrycksventilen.... den röda ringen är väl en skarv.
Om jag skrivar bort manometern och lossar "avloppsröret" kanske den går att skruva loss och sedan "bara" köpa en ny sådan.
Jag gissar att det är enklare att hitta en lös sådan istället för hela kittet
Det är precis så du ska göra.shalafi skrev:
Ska försöka mäta.
Fick en annan tanke, det ser ut som att det går att skruva loss bara övertrycksventilen.... den röda ringen är väl en skarv.
Om jag skrivar bort manometern och lossar "avloppsröret" kanske den går att skruva loss och sedan "bara" köpa en ny sådan.
Japp, det var den gängan jag syftade påshalafi skrev:
Ska försöka mäta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur byta nedersta stockraderna i ett gammalt timrat torp?
Lösvirke & Timmerhus -
Har 7 år gammal tv, lönt att byta ut? Hjälp!
HiFi, TV & Hembio -
Byta kontaktuttag gammal el
El -
Byta blandare i gammalt kök med diskmaskinsavstängning
Kök -
Hur byta gammal blandare till engrepps med tvättmaskinsanslutning?
Vatten & Avlopp