Hej,
Ska byta strömbrytare i hela huset som är från 1920-talet. Har inte en aning om när det har byts innan osv.
Bifogar bilder. Problemet jag har är att jag vet inte hur det ska kopplas in i de nya.
Kommer fota den första jag tänkt byta och även strömbrytaren så är det möjligt jag uppdaterar med fler bilder och frågor när jag kommer vidare.
Tänker första bild och fråga kanske löser mina framtida byten
Tacksam för svar, väl mött.
Ska byta strömbrytare i hela huset som är från 1920-talet. Har inte en aning om när det har byts innan osv.
Bifogar bilder. Problemet jag har är att jag vet inte hur det ska kopplas in i de nya.
Kommer fota den första jag tänkt byta och även strömbrytaren så är det möjligt jag uppdaterar med fler bilder och frågor när jag kommer vidare.
Tänker första bild och fråga kanske löser mina framtida byten
Tacksam för svar, väl mött.
Börja med att skaffa en multimeter och mäta vad du har i sladdarna och var de tar vägen.
Kostar inte många kronor idag och man har mycket nytta av den.
Kostar inte många kronor idag och man har mycket nytta av den.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Är inte elektriker så kommer inte ge några expertråd, gissar att behöriga här på forat bara kommer avråda från kontakt. Ser annars enkelt ut att exakt kopiera dragningen nu när du har foto och allt. Fk-trådarna ser ut att vara av nyare kvalitet. Fick själv byta alla trådar då de började smula i isolerande ytterhöljet
Hej,Realvamos skrev:
Är inte elektriker så kommer inte ge några expertråd, gissar att behöriga här på forat bara kommer avråda från kontakt. Ser annars enkelt ut att exakt kopiera dragningen nu när du har foto och allt. Fk-trådarna ser ut att vara av nyare kvalitet. Fick själv byta alla trådar då de började smula i isolerande ytterhöljet
Tack för svar. Borde kanske vara lätt trots allt då. Vi får se
Strömbrytare behöver ingen nolla. Men din burk är ju aktiv, då behöver den ju egen matning.