Tjena,

Har precis renoverat vardagsrummet. Då kommer inga kabel kanaler upp och jag orkar inte chansa att borra i väggen för att fiska kablar. Skulle ha tänkt på det innan men det blev bara renoveringstapet på den befintliga. Har stor vånda. Ser i endast på film och barnen sover under vardagsrummet iofs inte lätt väckta. Har idag KEF äggen i svart som jag nu säljer iväg. Har kollat på dessa system, någon med erfarenheter? Krav att det skall vara vitt!

Soundbar
Canton DM50 (finns en DM50 SE men vet inte skillnaden bara priset) Frågan är bara med ingångar och hur jag skall få till detta då jag idag kör. PS3+boxee till en Sony surrounf förstärkare sedan till TV via HDMI.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2245251

Harman Kardon BDS 375 (lät grymt bra och så kan jag slänga ut PS3 som spelare) och förstärkaren helt. Detta är Max budget pris

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1440107

Mattias_Jo1 skrev:
Har kollat på dessa system, någon med erfarenheter?
Soundbar
Canton DM50 (finns en DM50 SE men vet inte skillnaden bara priset) Frågan är bara med ingångar och hur jag skall få till detta då jag idag kör. PS3+boxee till en Sony surrounf förstärkare sedan till TV via HDMI.]
Ursäkta kapningen! Undrar också hur jag ska få till det då HDMI-ingång saknas på denna soundbar. Har en Samsung TV inköpt för två år sedan. Finns det nackdelar med att HDMI-ingång saknas?

Redigerat:
En soundbar behöver ju inte hdmi egentligen, även om det inte är fel med en växel där.
Källorna går ju direkt till tvn, sen optiskt ljud från tvn (och därmed alla källor) till soundbaren,

Men få måste man ha kvar recivern som en växel om inte tvn har flera hdmi ingångar. Finns ju soundbars med Hdmi in och ut faktiskt. Kanske kör på H/Kn ändå kan man slänga ut recivern och PS3. Frågan är bara ev 4K uppspelning är den möjligt från vilken spelare som helst det är bara mottagare som behöver klara 4K???

Ja alt. en extern hdmi-växel

Har fått rekommendationen att köra på 3.1 istället för soundbar av insatta personer. Höger, vänster, center och baslåda. Ska enligt dessa personer vara överlägset soundbar, och man slipper ju bakre högtalarna. Kanske ett alternativ? Fast du kanske inte ville ha synliga kablar alls?

jag har en hk soundbar sb26. Det kommer fantastiskt bra ljud från den. Både film och musik.

erik5678 skrev:
Har fått rekommendationen att köra på 3.1 istället för soundbar av insatta personer. Höger, vänster, center och baslåda. Ska enligt dessa personer vara överlägset soundbar, och man slipper ju bakre högtalarna. Kanske ett alternativ? Fast du kanske inte ville ha synliga kablar alls?
Lyssnade på en Panasonic SC-HTB680 3.1 och den lät faktiskt bra ljudmässigt iaf. Inte uppkopplad till nån film. Den har HDMI in/ut. Kollat en en recension av en Samsung HW-H750, den verkar riktigt lovande för mina behov.
+4.1
- 1HDMI

Litar ff på H/K systemet. Skulle vilja lyssna på film med detta

Slog till på ett H/K BDS 375 ord pris 6890:- fick det för 4995:- kunde inte motstå

dhanjel skrev:
En soundbar behöver ju inte hdmi egentligen, även om det inte är fel med en växel där.
Källorna går ju direkt till tvn, sen optiskt ljud från tvn (och därmed alla källor) till soundbaren,
Höjer ett varningens finger då flera tv apparater ej skickar ut mer än stereo alt 5.1 på sin höjd oavsett om inkällan är dts

• Gilla
pelpet
  • Laddar…
bjornligan skrev:
Höjer ett varningens finger då flera tv apparater ej skickar ut mer än stereo alt 5.1 på sin höjd oavsett om inkällan är dts
Instämmer i detta! Jag har detta bekymmer på min Samsung-TV där jag inte kan få ut surroundljudet alls utan det samplar ner det till någon variant av stereo. Jag trodde länge att felet låg i min mediaserver innan jag hittade att det är TVn som är boven. Det var mycket tråkigt att hitta den detaljen då hela mitt system byggts upp för att köra allt över nätverket och plockas upp via smartfunktionerna i TVn.

Mycket därför jag skippar soundbar, tycker ljudet från mitt övriga går fel väg då via TVn

Vid googlade verkar ingen tv apparat få köra passthrough på dts, True dts och allt vad det heter. Synd då nästan alla ljudspår är i detta

Gör det verkligen så stor skillnad om tvn downsamplar till "vanlig" 5.1 då det ändå bara är en ljudlimpa?

dhanjel skrev:
Gör det verkligen så stor skillnad om tvn downsamplar till "vanlig" 5.1 då det ändå bara är en ljudlimpa?
Förmodligen inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.