Hejsan svejsan,

i läggan räknar jag till tre olika fönsterhandtag, som jag skulle vilja byta ut till en enhetlig modell i mässingsfärg.

Vissa har en typ av låspigg. Vad kallas den? Kan jag enkelt byta till ett handtag utan en sådan? Slipper gärna det extra steg den medför att öppna fönstret.

Tack på förhand

• Två fönsterhandtag av metall med låspigg syns i skymningens ljus mot en bakgrund av byggnader och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två olika fönsterhandtag på en vit fönsterkarm, ett med låspigg och ett utan, fotograferade inomhus med mörkt utomhus bakgrund.
    Skapa konto
  • Fönsterhandtag med låspigg på vitt fönster i kvällsbelysning, del av diskussion om att byta till enhetliga mässingsfärgade handtag utan låspigg.
    Skapa konto
Det är vanliga standardhandtag så bör vara standard sprint/fyrkantspinne vilket är 8mm och du kan använda valfritt handtag som följer samma standard.
Handtagsspärrarna finns förutom olika tillverkare i två varianter återfjädrande som är barnskyddade samt de manuella som inte fjädrar tillbaka som inte är barnsäkra.
Handtagsspärrarna är lösa och monteras mellan handtaget och båge.
Den med vita plasten på är barnsäker återfjädrande de manuella har svart plast i ASSA/FAS, de andra två kan inte bestämmas utifrån bild.
Det sitter även en bricka 1857 som används ihop med ASSA fyrkanthandtag 51 men även det går att byta mot ett vanligt handtag om så önskas.

Du skall montera barnlås igen. Krav i BBR.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.