11 623 läst ·
59 svar
12k läst
59 svar
Byta fönster - värde vid framtida försäljning
Har ännu inte några erfarenheter av fönster, och ska inom en månad eller två byta ut 2 fönster och 1 fönsterdörr.
Har läst en del om olika typer innan jag till slut fastnade för Orama fönster som jag tänkte prova. Alu utvändigt, komposit invändigt, inget trä. Får se hur de står sig med tiden.
Men just alu-klädda träfönster är jag negativ till. Då är rena träfönster bättre, så ser man juh om det ruttnar, det gör man juh inte om sitter alu utanpå träet, som kan ruttna bakom.
Har läst en del om olika typer innan jag till slut fastnade för Orama fönster som jag tänkte prova. Alu utvändigt, komposit invändigt, inget trä. Får se hur de står sig med tiden.
Men just alu-klädda träfönster är jag negativ till. Då är rena träfönster bättre, så ser man juh om det ruttnar, det gör man juh inte om sitter alu utanpå träet, som kan ruttna bakom.
Ja, tillverkar man fönster av "balsaträ" så håller de inte många år. Träfönster ska tillverkas av kärnvirke från rotstammen på en fura, det visste man förr. Då håller fönster i århundraden! Men så gör man inte nu, tyvärr. Snabbt ska det gå, och man kan inte köra kådrik fura i en modern multifunktionshyvel. Stålen kladdar igen och man får produktionsstopp och lönsamheten sjunker.AndersPS skrev:
Fram t.o.m. 50-talet var det fortfarande garanterat bra virke i fönstren, men sen gick det utför. Så det kan vara värt att behålla de äldsta fönstren, för så god kvalitet finns knappast att köpa annat än av mindre snickerier som garanterat använder rätt virke.
Jag skulle också undvika ett hus med pvc-fönster, och aldrig få för mig att sätta in några själv. Främst med tanke på att det är kört när de börjar se dåliga ut. Hellre rena aluminiumfönster isåfall.
Men hur är de nuvarande fönstren? Är de helt ruttna, eller varför ska ni byta ut dem? Om de inte ruttnat så borde en ommålning vara mycket billigare.
Men hur är de nuvarande fönstren? Är de helt ruttna, eller varför ska ni byta ut dem? Om de inte ruttnat så borde en ommålning vara mycket billigare.
Om man skall uttala sig på ett forum så är det bättre att hålla tyst än att skriva saker man inte har en aning om.
Fönster görs idag av stamfura (iaf hos de nordiska tillverkarna) stamfuran är dessutom vakuumimpregnerat. Ett aluklätt fönster ruttnar inte, klädseln ligger inte dikt an träkarmen o har således luftning.
Fönster görs idag av stamfura (iaf hos de nordiska tillverkarna) stamfuran är dessutom vakuumimpregnerat. Ett aluklätt fönster ruttnar inte, klädseln ligger inte dikt an träkarmen o har således luftning.
Hållbarhet på PVC-fönster:
http://www.pvcfonster.se/pvc-livslangd
I stadsdelen Kulladal i Malmö monterades PVC-fönster 1982. Fönsterkarmarna och fönsterbågarna ser likadana ut i dag som de gjorde när de monterades, trots att de aldrig har målats. Inget mögel och inga missfärgningar har uppstått. Många som flyttar in i området tror faktiskt att fönstren byttes nyligen.
http://www.pvcfonster.se/livslangd/Utredning_om_PVC_fonster.pdf
Våren 2007 utförde SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås, en utredning om PVC-fönster som omfattade både besiktning och provningar. Totalt besiktigades 63 PVC-fönster från 1987-1993 i Göteborg, Huskvarna och Stockholm, dessutom två PVC-fönster i SPs egen testfasad. Sammanfattningen är att samtliga ser fina ut och de har bibehållit sin vita ursprungliga färg. Provningsresultaten visar också att inga försämrade egenskaper vad gäller luft- och regntäthet eller slagtålighet föreligger. Totalt sett visar utredningen att PVC-fönster har mycket goda beständighetsegenskaper.
http://www.pvcfonster.se/pvc-livslangd
I stadsdelen Kulladal i Malmö monterades PVC-fönster 1982. Fönsterkarmarna och fönsterbågarna ser likadana ut i dag som de gjorde när de monterades, trots att de aldrig har målats. Inget mögel och inga missfärgningar har uppstått. Många som flyttar in i området tror faktiskt att fönstren byttes nyligen.
http://www.pvcfonster.se/livslangd/Utredning_om_PVC_fonster.pdf
Våren 2007 utförde SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås, en utredning om PVC-fönster som omfattade både besiktning och provningar. Totalt besiktigades 63 PVC-fönster från 1987-1993 i Göteborg, Huskvarna och Stockholm, dessutom två PVC-fönster i SPs egen testfasad. Sammanfattningen är att samtliga ser fina ut och de har bibehållit sin vita ursprungliga färg. Provningsresultaten visar också att inga försämrade egenskaper vad gäller luft- och regntäthet eller slagtålighet föreligger. Totalt sett visar utredningen att PVC-fönster har mycket goda beständighetsegenskaper.
thomas33 skrev:Hållbarhet på PVC-fönster:
[länk]
[länk]
Jag tvivlar inte på att det finns mycket goda erfarenheter av PVC-fönster, speciellt om man tittar på hemsidor som marknadsför och/eller säljer PVC-fönster...
Första stycket är en fallbeskrivning - säger egentligen inget om PVC fönster i allmänhet, bara att just de som sattes in i Kulladal var bra och har fungerat bra. Vi kan alltså inte dra några slutsatser av detta om hur dagens PVC-fönster (som med största sannolikhet inte är helt identiska med dessa fönster) kommer hålla.
Vad gäller stycke två - detta är en sammanfattning/referat av en rapport och detta referat är skrivet av en partisk part, som vill att PVC-fönster ska framstå i positiv dager. Vill man veta vad SP:s kom fram till måste man alltså läsa deras rapport direkt. I rapporten skall också framgå om någon beställt studien - om denna beställts av en PVC-fönstertillverkare är den inte helt opartisk och detta måste tas med i tolkningen av rapporten....
Jag menar inte att PVC-fönster skulle vara dåliga eller att ovanstående rapporter skulle vara falska - vill bara tydliggöra att man bör källgranska påståenden innan man accepterar dem, vara medveten om vad en fallbeskrivning är och vara medveten om att mycket "studier" faktiskt sponsras eller beställs av t.ex. tillverkare.
Enklast är väl att själv köpa olika typer av fönster och sen se vad som var det bästa. Med Kulladalsfönstren ville jag enbart visa, vad folk ser och inte ett bevis på hållbarhet. Erfarenheten visar dock, att dagens PVC-fönster är en betydligt bättrekonstruktion, än den som gjordes på 1980-talet.
Den rapport SP (rapport 2001:31) som SP i Borås skrivit, är nog den som kan anses mest objektiv, då det gällde ett fönsterbyte på deras egna fasad och inte något som tillverkare eller intresseorganisationer ville ha testat. De bytte fönster 1994 och valde 13 olika tillverkare, samt både plast, aluklätt trä och vanliga träfönster. Sen har de tittat på alla dessa fönster ett flertal gånger. Efter omkring 15 år i bruk var 49% av samtliga inventerade PVC-fönster helt utan anmärkning. Motsvarande siffra för övriga fönsterkonstruktioner endast 27%. Detta borde vara ett gott betyg för PVC-fönster.
Kan tillägga, att jag inte säljer eller tillverkar PVC-fönster. Är enbart en nöjd ägare, sedan fem år...
Den rapport SP (rapport 2001:31) som SP i Borås skrivit, är nog den som kan anses mest objektiv, då det gällde ett fönsterbyte på deras egna fasad och inte något som tillverkare eller intresseorganisationer ville ha testat. De bytte fönster 1994 och valde 13 olika tillverkare, samt både plast, aluklätt trä och vanliga träfönster. Sen har de tittat på alla dessa fönster ett flertal gånger. Efter omkring 15 år i bruk var 49% av samtliga inventerade PVC-fönster helt utan anmärkning. Motsvarande siffra för övriga fönsterkonstruktioner endast 27%. Detta borde vara ett gott betyg för PVC-fönster.
Kan tillägga, att jag inte säljer eller tillverkar PVC-fönster. Är enbart en nöjd ägare, sedan fem år...
Det finns som sagt 3 olika typer av fönster, 2 varianter som är original från den tiden huset byggdes 1958 och 1 variant som man satte in när man byggde ut huset 1962. Det var inget problem tidigare, men vi har en lite öppnare planlösning än vad man hade på den tiden, så idag är det olika typer av fönster i samma rum = inte snyggt.Exostor skrev:
Annars är det bara ett fönster som är i så pass dåligt skick att man verkligen behöver åtgärda det.
Ytterligare 1 måste bytas eftersom vi bygger om och öppnar upp rummen, vilket gör att fönsterdörr+fönster hamnar fel och kommer ersättas med enbart fönster. Dessutom vill vi byta ut altandörren som är smal, riktigt smal, till en bredare dörr, och då måste vi byta fönstret bredvid.
Hur definierar du "stamfura"? Jag har inte hört det uttrycket förut. Man brukar tala om rotstocken, vilket är c:a 4 meter från roten och upp. Om trädet är grovt har man en stor andel kärna som är hartsfylld och därmed så impregnerad som den behöver vara. Sådant trä behöver egentligen inte målas eller impregneras eftersom det har det rötskydd det behöver för överskådlig tid. Det går f.ö. inte att tryckimpregnera kärnvirke eftersom inget tränger in.verktygsgurun skrev:Om man skall uttala sig på ett forum så är det bättre att hålla tyst än att skriva saker man inte har en aning om.
Hur mycket hartsämnen en fura har beror på var den växer. Den bästa och fetaste furan i Sverige finns på Gotland eftersom den är maximalt utsatt för väder och vind och detta triggar träden att själva producera mycket harts och naturliga fungicider. Men detta virke är svårt att använda i en fräs när man har höga krav på kostnadseffektivitet. Mycket kåda fastnar på frässtålen och man måste rengöra med jämna mellanrum.
Jag har jobbat med att både renovera fönster och tillverka fönster på hantverksmässig grund (inte nu längre, nu gör jag bara åt mig själv), så jag har sett en hel del, bl.a. fönster som bara varit 4-5 år gamla, tillverkade av Sveriges största fönstertillverkare, som har börjat ruttna. De kan inte ha använt rotstocken till de fönstren iaf. Om man tittar på obehandlade fönster som står på byggvaruhus så är det lätt att se om det är kärnvirke eller inte, och ofta ser man kanske ett enstaka stycke av kärnvirke, inte mer, och det verkar mest vara ett olycksfall i arbetet.
Det fall av aluminiumklädda fönster jag såg hade faktiskt en luftspalt! Men de ruttnade ändå. Vet inte vad de gjort för annat fel, men resultatet är väl det som räknas?
Delvis av samma anledningar som jag valt pvc-fönster i de hus jag byggt. De är täta, isolerar bra mot kyla och mot ljud, de är underhållsfria, det är enkelt att byta glaskassett om man skulle vara tvungen till det.AndersPS skrev:
Att de är stadiga, enkla att montera och billiga i inköp spelar inte så stor roll när de redan sitter på plats.
Den kommentaren ger ju inte så mycket, men det är det som jag kan misstänka. Om du ens får höra i förväg har du din uppfattning bestämd. Men vad är det som gör att du tycker de ser så risiga ut?Stefan N skrev:
På insidan är det ju minimal skillnad, jämfört med PVC eller tjocka lager färg, liknande ytskikt. Utsidan ser man tydligare på eftersom man ofta ser lite trästruktur igenom, men jag antar då att du ogillar alu fönster på samma sätt?
Frågar ärligt, eftersom jag försöker förstå.
I detta fallet, du hade ändå föredragit 3 olika sorters träfönster?
Det som ofta PVC-fönster lider av är för tjocka karmar, syns ju lång väg i det flesta fall, även fula profiler på karmarna på dom jag sett.
Sen är känslan fel, det är liksom för lätt och rangligt.
Men jag gillar heller inte andra fuskmaterial, skulle inte drömma om att lägga in ett laminatgolv eller lägga TP-plåt på taket.
Sen är känslan fel, det är liksom för lätt och rangligt.
Men jag gillar heller inte andra fuskmaterial, skulle inte drömma om att lägga in ett laminatgolv eller lägga TP-plåt på taket.