3 536 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Byta fönster, vad bör jag veta?
Hejsan!
Vi bor i ett radhus med en massa riktigt dåliga och tunna tvåglasfönster från 1973. De har måtten 83x122.
Jag är medveten om att det är en dyr investering därför tänker vi att vi börjar med att byta ut våra 6 fönster på södersidan.
Vad ska vi tänka på? U-värde, aluminium, plastspröjs osv. osv? Det känns som att vilka fönster vi än byter till så lär det bli ett rejält lyft men jag vill bara se till så att jag inte blir blåst.
Jag har pratat med Norlux fönster, Wisy och Mockfjärds och samtliga ska komma hit och kolla på det samt komma med prisförslag.
Jag har inte kapacitet att byta fönstren själv därför har jag kontaktat dessa tre helentreprenader. ROT-avdrag tänker vi utnyttja.
Vad tror ni/tycker ni att priset bör landa på inkl. ROT?
Vi uppskattar verkligen alla tips, råd ni kan komma med. Dela med er av era erfarenheter! Snälla!
Vi bor i ett radhus med en massa riktigt dåliga och tunna tvåglasfönster från 1973. De har måtten 83x122.
Jag är medveten om att det är en dyr investering därför tänker vi att vi börjar med att byta ut våra 6 fönster på södersidan.
Vad ska vi tänka på? U-värde, aluminium, plastspröjs osv. osv? Det känns som att vilka fönster vi än byter till så lär det bli ett rejält lyft men jag vill bara se till så att jag inte blir blåst.
Jag har pratat med Norlux fönster, Wisy och Mockfjärds och samtliga ska komma hit och kolla på det samt komma med prisförslag.
Jag har inte kapacitet att byta fönstren själv därför har jag kontaktat dessa tre helentreprenader. ROT-avdrag tänker vi utnyttja.
Vad tror ni/tycker ni att priset bör landa på inkl. ROT?
Vi uppskattar verkligen alla tips, råd ni kan komma med. Dela med er av era erfarenheter! Snälla!
Du kommer att få hyfsat lika offerter från de nämnda leverantörerna, det som kommer att skilja på ganska mycket mellan offerterna är arbetskostnaden och därmed rotavdraget. Den totala kostnaden kommer då att skilja mellan leverantörerna. Hur det kan vara möjligt får du räkna ut själv.
Fönsterna från de olika tillverkarna är ganska likvärdiga det som du skall se upp med är att alla leverenatörer kan ha jätteduktiga montörer som gör ett kanonjobb och de kan ha riktigt dåliga montörer som inte kan ett Sk*t. Så kolla upp vilka som skall montera( montörsföretaget/personen) och be om refrenser om montören.
Att dina fönster är 83*122 tror jag inte på...mät en gång till från utsida karm till utsida karm.
Fönsterna från de olika tillverkarna är ganska likvärdiga det som du skall se upp med är att alla leverenatörer kan ha jätteduktiga montörer som gör ett kanonjobb och de kan ha riktigt dåliga montörer som inte kan ett Sk*t. Så kolla upp vilka som skall montera( montörsföretaget/personen) och be om refrenser om montören.
Att dina fönster är 83*122 tror jag inte på...mät en gång till från utsida karm till utsida karm.
Tack verktygsgurun! Bra tips! Jag ska kräva namn och referens på installatör.
Kan det stämma att måtten på mina fönster är 90x130? Låter det mer rimligt?
Vad tror du offerterna kommer landa på på sex stycken fönster?
Kan det stämma att måtten på mina fönster är 90x130? Låter det mer rimligt?
Vad tror du offerterna kommer landa på på sex stycken fönster?
Ja de måtten kan stämma beroende på när ditt hus är byggt. Förr var det vanligt med hela cm mått nu har man modulmått. Finns att läsa om här på byggahus.
Priset? 40-50 kanske.
Priset? 40-50 kanske.
Herregud!!!
Fick offert från Wisy fönster idag. Med kampanjpris och rotavdrag slutade det på 56700kr och då med 1,1 i U värde.
Sinnessjukt högt pris!!!!
Fick offert från Wisy fönster idag. Med kampanjpris och rotavdrag slutade det på 56700kr och då med 1,1 i U värde.
Sinnessjukt högt pris!!!!
Vilka leverantörer har plastfönster?
Ta en stabil lokal byggfirma och kör löpande. Billigast! Ett fönsterbyte liknar aldrig ett annat. Vet att man kan tjäna bra med pengar på just dessa jobben. Förtroende och eget kapital ger en bra affär. Tar de inte löpande, byt firma. Fönsterkampanjerna brukar kunna ge 30% kanske inte mer när det bara gäller 6 fönster.
Tänka på! Behövs det ställning? Skall du lämna allt? Målning av ev foder etc?
Lagavulin
Tänka på! Behövs det ställning? Skall du lämna allt? Målning av ev foder etc?
Lagavulin
Tack Lagavulin! Mycket bra tips!
Menar du alltså att jag istället ska köpa fönster själv och sen anlita en och samma byggfirma till jobbet jag behöver få utfört?
Vad menar du med: "kör löpande"
Menar du alltså att jag istället ska köpa fönster själv och sen anlita en och samma byggfirma till jobbet jag behöver få utfört?
Vad menar du med: "kör löpande"
Se till att du får ett fast pris, annars vet du inte var det slutar. Låt åtminstone tre firmor räkna på jobbet och gör en helhetsbedömning där du väger in både pris och kvalitet.
Förmodligen är det lämpligast att du låter firman både leverera fönstren och göra jobbet. Risken att något blir fel är annars stor. Eftersom du begär ett fast pris så behöver de inte trixa med jättelika påslag på materialet för att kompensera för en låg timpenning.
Förmodligen är det lämpligast att du låter firman både leverera fönstren och göra jobbet. Risken att något blir fel är annars stor. Eftersom du begär ett fast pris så behöver de inte trixa med jättelika påslag på materialet för att kompensera för en låg timpenning.
Tack!! Det lutar åt Norlux fönster och Ekströms bygg AB.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur göra jag för att byta två fönster till ett och ta bort regel?
Fönster & Dörrar -
Hur mycket bör det kosta att byta fönster
Fönster & Dörrar -
Bör jag byta fönster i samband med badrumsrenovering?
Badrum -
byta ut fönster och glasdörr i vår 70-tals villa i Göteborg
Fönster & Dörrar -
Minimal spricka i fönsterruta. Bör jag ändå byta den?
Fönster & Dörrar