Hej! Vi skall beställa altandörrarna som skall monteras där det nu sitter ett fönster. Är osäker på vilken storlek jag ska köpa. Kan någon hjälpa mig? Själva bredden på "öppningen" där nuvarande fönster sitter är 166 cm från kant till kant. Och höjden på öppning ner till golv är 221 cm. Vi tänker alltså i första hand använda samma öppning och "bara" ta upp väggen ner till golvet. Se bilder på hur jag mätt.
Tack på förhand!

• Måttband visar 166 cm bredd på tänkt plats för altandörr, inne i rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av öppning för altandörr med måttband, 166 cm bredd och 221 cm höjd från fönster till golv.
    Skapa konto
  • Ett fönster i ett hem med gardiner, inramat av möbler, med en mätkänsla inför altandörrsinstallation.
    Skapa konto
Är det enligt standard, är karmmåttet med 166 cm öppning ungefär 170 cm och benämns som modulmått 17.
För att det skall finnas utrymme att justera karmen, tillverkas dörrar och fönsterkarmar med justermån. Det betyder att karmens yttermått är något mindre än det exakta modulmåttet..

Troligtvis som ovan säger så är modulmåttet 17, men fönstret ser hyfsat nytt ut. Om du öppnar fönstret så kan de sitta en etikett på karmen eller bågen, där kan ibland måtten stå. Det kan även stå ett serienummer som du ska slå upp på tillverkarens hemsida.

Annars kan du ta av fodret på utsidan och då se karmen

Jag tror inte att modulmåttet är 17!
På TS bilder ser det ut som att det sitter ett foder mellan väggen och fönstret vilket gör att modulmåttet måste vara närmare 165cm. Det är ju ett väldigt udda modulmått eftersom man alltid brukar följa jämna decimetrar men om huset är från 70- eller 80-talet är det inte omöjligt eftersom man hittade mycket skumt under de åren.

Det enda sättet att vara riktigt säker är genom att ta bort fodret på antingen insida eller utsida och mäta direkt på fönstret hur stort det är. Alla seriösa tillverkare kan tillverka fönster och dörrar i millimetermått så det är inget problem. Vi fick själva specialbeställa vår altandörr från SP-fönster för att den skulle passa på höjden i vårt 60-tals hus. Det kostade 500kr extra att ordna det men leveranstiden var oförändrad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.