Hej
Jag ska byta fönster i ett gammalt fjös som vi håller på att bygga om till stall. Det är en äldre tegelbyggnad och jag känner att jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Hoppas att någon här har gjort något liknande och kan komma med råd? Tidigare satt det träfönster som jag nästan tror kom på plats när huset murades, se en av de bifogade bilderna. Nu har jag tagit bort det gamla fönstret och putsen runt omkring, se den andra bilden. Jag har skaffat fasta fönster, inte öppningsbara, som jag förstår hur jag ska montera och centrera, men vad ska jag göra sedan? Jag kommer att ha en glipa på 5-10 mm runt fönstret. De gamla fönstren sitter så nära ytterväggen som det går, så monterar jag dem lika, så finns ingen plats för foder. Jag har också läst att man inte bör ta träfoder på ett tegelhus eftersom att då försvinner vitsen med tegel. Ett alternativ skulle kunna vara att mura/lägga puts runt hela fönstret. Är det en bra ide? Och sedan insidan. Tidigare var fönsterbräda och sidorna murade. Om jag kan mura/lägga puts ända fram till fönstret så kan jag göra så igen. Men frågan är om det går? Eller har någon en bättre ide?

/Jonas

WP_20160714_13_02_48_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20160714_13_02_29_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antingen putsa upp en smyg runtom eller be en plåtslagare sätta bleck + smygar i plåt (om du inte behärskar det själv) :)

• Gilla
Grann och 1 till
  • Laddar…
På vårat hus så har de vid glipan runt fönstret satt en tunnare trälist som de spikat fast i fönstret och sedan målat in. Blir lite liv i fönstret och ett relativt enkelt och snyggt avslut :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.