Hejsan!
Jag har rivit ner en innervägg och ett gammalt skafferi mellan hall och kök för en lite öppnare planlösning. Dock så visades det sig att det under väggarna på vissa ställen behöver bytas brädor i golvet, och på vissa ställen saknas det helt golv. Hur får jag dit nya spontade golv-brädor på bästa sätt?
Enda jag kan komma på är typ att såga av sponten på de nya brädorna, men hur får man det tätt sen? Kan man typ limma skarvarna? Eller finns det några andra smarta trick? Att byta hela golvet är inte ett alternativ.
Bifogar bild. Den stora ringen är mellan hall och kök, där möts golven not mot not. Den lilla ringen möts brädorna normal, spont mot not.
Tack!
Jag har rivit ner en innervägg och ett gammalt skafferi mellan hall och kök för en lite öppnare planlösning. Dock så visades det sig att det under väggarna på vissa ställen behöver bytas brädor i golvet, och på vissa ställen saknas det helt golv. Hur får jag dit nya spontade golv-brädor på bästa sätt?
Enda jag kan komma på är typ att såga av sponten på de nya brädorna, men hur får man det tätt sen? Kan man typ limma skarvarna? Eller finns det några andra smarta trick? Att byta hela golvet är inte ett alternativ.
Bifogar bild. Den stora ringen är mellan hall och kök, där möts golven not mot not. Den lilla ringen möts brädorna normal, spont mot not.
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 815 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 815 inlägg
Är det flera plank som ska bytas så lägger Du som vanligt utom sista plankan ,där kapar Du bort den nedersta notkanten ock viker in mot befintlig spånt- kolla passformen först och limma halvnoten så slipper Du synliga spik/skruv
Du det var en jäkligt smart ide! Tack!
Vad för lim är att rekommendera?
Vad för lim är att rekommendera?
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Tack för alla svar! Resultatet blev mycket bra!
Bilder!!? ;-)
Bättre sent än aldrig, här kommer bilder 
Den som är skarpsynt ser att den nya brädan längst ner i bild ser klyvd ut. Detta är i själva verket två golv-brädor sågade enligt denna skiss:
Detta gjordes dels för att hålet i golvet var bredare än en enstaka golvbräda samt att det var två not som möttes där när golvet från hallen går över i köksgolv. Jag blev mycket nöjd med lösningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den som är skarpsynt ser att den nya brädan längst ner i bild ser klyvd ut. Detta är i själva verket två golv-brädor sågade enligt denna skiss:
Detta gjordes dels för att hålet i golvet var bredare än en enstaka golvbräda samt att det var två not som möttes där när golvet från hallen går över i köksgolv. Jag blev mycket nöjd med lösningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden