Jag har lovat sonen byta en kakelplatta i hans badrum. Plattan sitter strax under taket men antar att jag måste lappa tätskiktet ändå?
Badrummet är kanske 20 år gammalt och skulle väl egentligen ha renoverats men just nu blir det en tillfällig lagning, så hur gör jag?

K
Om du inte skadad tätskiktet så klarar du dig utan att lappa?

K kniv skrev:
Om du inte skadad tätskiktet så klarar du dig utan att lappa?
det finns garanterat ett hål... borrat :(

K
Hål kan lappas med silikon.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Precis, byt inte plattan utan fyll bara hålet med silikon. Gjorde samma i vår dusch när vi bytade den gamla duschlangshållaren till en ny och hålen inte stämde. Vitt kakel och vit silikon.

Gammalt badrum som skall renoveras… snart..

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Brukar din son duscha taket?

Troligtvis inte så där kan det inte läcka.

Sätt bara dit en ny platta.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K
Varför ska plattan bytas? Är det bara för hålet är det överlägset mkt bättre att bara spruta silikon

K kniv skrev:
Varför ska plattan bytas? Är det bara för hålet är det överlägset mkt bättre att bara spruta silikon
Hålet kom från andra sidan väggen så det är inte bara ett litet runt hål utan plattan har trasats sönder

Högre upp än två meter är det väl inte ens våtzon?

Kanske rent teoretiskt men inte i praktiken som jag skrev tidigare byt bara plattan inget negativt kommer att hända.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…

Bästa svaret

Paul-Staffanstorp
Du kommer högst troligt inte att kunna lappa fuktskyddet då du inte vet vilka produkter som använts och ska det vara en godkänd lagning ska samma produkter användas så du kan lika gärna bara knacka bort plattan och ersätta den med en ny bara och leva med att han inte duschar i taket.

• Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
K
K Kurtivan skrev:
Hålet kom från andra sidan väggen så det är inte bara ett litet runt hål utan plattan har trasats sönder
Det var lite ny info som du inte beskrivit förut.. Och lite annan situation. Då har du gått bra råd av Paul, sätt nu platts bara och sen gör om badrummet inom snar framtid om det var så gammalt

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.