Eftersom jag inte nöjer mig med att blåsa ut ovanvåningen och en omfattande nyisolering i tak och väggar så måste jag ju så klart fixa med värmesystemet också....

Huset är byggt under 40-talet och inrett med härliga stridsvagnshinder till radiatorer. Systemet är ett tvårörsystem uppbyggt kring en matning på 1 1/4" rör och egna stick till radiatorerna på 1/2" och 1". Inga radiatorkoppel.

Just nu värms huset med en med eldning i en gammal kombipanna.

Steg 1 blir att montera in en 500 liters tekniktank mot pannan de kommande veckorna.

Nu över till mina funderingar.

a) Ska man satsa på en central styrning via shunten och givare inom/utomhus och då helt enkelt montera bort de gamla (och fula) radiatorventilerna?

eller

b) Byta till nya termostater. OM detta alternativ, var hittar jag i så fall ersättningstermostater/ventiler till dessa 1" rör?

:(

och hur lägger man upp bilder.. är jag seg i kolan eller är det mac-krångel?

likblek skrev:
och hur lägger man upp bilder.. är jag seg i kolan eller är det mac-krångel?
Mac-krångel? Har jag inte hört talas om :) Klicka på symbolen "ladda upp bild" i fältet ovan där du skriver ditt inlägg

Precis, Mac-krångel?? Är det nått man äter eller nått man dricker.. Aldrig hört talas om..

hehe.. vi satt två vuxna som inte lyckades... om man använder mac så händer det att vissa funktioner ibland inte är optimala men jag gör ett nytt försök i eftermiddag :thumbup:

har ett hus från -36 och jag bytte ut de gamla vreden på radiatorerna mot insatser från MMA ifrån rinkaby rör, så nu nu har vi exakta och jämna temperaturer oavsett väder, och kan ha svalare i sovrummen och de rum som inte används, vilket jag är mycket tveksam till att man får till med shuntstyrning.
innan gick cirk pumpen på en inomhustermostat och då blev vissa rum för varma och andra för kalla, kan tänka mig det blir samma med en shuntstyrning, som inte tar hänsyn till sol, vind, elektronik etc som värmer upp vissa rum.

"stridsvagnshinder till radiatorer" :D

Centralstyrning är bra om det är hyfsad öppen planlösning, då kan man skippa termostaterna.

En styrning med en utegivare (ev kombinerad med en centralt placerad innegivare) är det som du ska ha, termostater kan du sätta i dom rum som får värme från annat håll tex i dom rum där du har stor instrålning från solen. En shuntstyrning reglerar temperaturen på vattnet så att det blir rätt hela tiden. Köp inte den billigaste för det är lite som vanligt, du vet det där med att man får vad man betalar för. Dessutom kostar inte en shuntautomatik mer än termostaterna skulle kosta

• Gilla
likblek
  • Laddar…
varför skulle shuntautomatik vara bättre än termostater? ser bara nackdelar.

kvistarn2 skrev:
varför skulle shuntautomatik vara bättre än termostater? ser bara nackdelar.
Varför ska det ena utesluta det andra. Använder man både och så ser jag bara fördelar :)

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Nej shuntautomatik är inte bättre än riktiga termostater i varje rum. Om du ska ha värmepump är du tvungen att offra termostaternas fulla regleringsfrihet. Termostatstyrning med innegivare ger lägsta framledningstemperaturen och därför bästa verkningsgrad på värmepumpen. Ska du fortsätta elda så skaffa termostater.

Kan man hitta 1" ventilhus någonstans?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upp och ner men här kommer bild nummer 1

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.