Idag tog vinden tag i garagedörren (av altandörrs-modell, med ett fönster som tar upp ca halva ytan), och fick den att slå upp så våldsamt att rutorna krossades och flög ut.
Så nu står jag inför en massa svåra val. Hade varit tacksam om ni kunde hjälpa mig reda ut vad som är bästa alternativen?

Dörrarna i vår villa är från när huset byggdes 1978, och börjar bli ganska slitna. Inte minst för att katten berättar att hon vill in genom att klösa på dem (men hon lever å andra sidan på övertid, och kommer antagligen behöva avlivas efter sommaren). De dörrar som har lås (både på garage och villan), känns betydligt mer slitna än övriga.
Även låset på primära ytterdörren i villan lever nog lite på övertid då det känns slitet och slappt, och dörren hänger så den kilar mot karmen. Det är helt enkelt dags för en rejäl översyn.

I villan har vi en vanlig ytterdörr, en dörr av altandörrs-modell med lås, och två dörrar av altandörrs-modell utan lås
På garaget har vi en dörr av altandörrs-modell med lås (den som är trasig), och en garageport med lås.

Ett uppenbart val skulle vara att sätta i nya glasrutor i den trasiga dörren. Totalkostnad ca 1000 kr om jag gör det själv. Men då kommer jag ändå behöva byta ut alla dörrar inom en inte allt för avlägsen framtid. Så det känns som lite bortkastat jobb.
Men för övrigt, finns där en hel kedja med alternativ. Vad det gäller lås, från att ha kvar den gamla nyckeln från 70-talet, till att modernisera fullt ut med kod/rfid/bluetooth/WiFi/valfri utomjordisk teknik.
Vad det gäller dörrarna, från att bara fixa den som är trasig, till att byta ut vissa/alla.

Kanske kan vara relevant att veta att vi bor i ett väldigt tryggt område precis i utkanten av kommunen där kriminaliteten är nästintill noll. Jag tror inte vi haft garaget låst på sisådär 10 år (förutom när vi rest iväg långa perioder)...

Jag är helt enkelt intresserad av att veta vilka alternativ som låter lämpligast i mitt fall.

Du måste själv besluta vad du vill göra då det är du som ska leva med lösningen.
Du verkar ha funderat över olika lösningar men inte bestämt dig än.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.