Behöver byta ut brädorna i soffa på järnstativ och vill använda befintliga skruvar och hål. Det verkar omöjligt hitta rätt dimension på ohyvlat 17x32 som är idag. Ska måla med linoljefärg för utomhusbruk. Kan planhyvlat fungera?
17x32mm låter som något tillverkaren av soffan hyvlat till själva. Ska det stå ute är det bra med kärnfuru och inte typ gran som det är i det mesta konstruktionsvirket. Något lokalt snickeri kan säkert såga och hyvla till åt dig om du inte kan göra det själv.
Det måste ju inte vara exakt de måtten. Jag har testat med 16x45 lockläkt men det blir för brett. Blir inget mellanrum mellan brädorna i innebördenP Pettman skrev:
Jag hade låtit ett snickeri köra upp den dimension du har med fasade kanter. Hade valt ek och enbart oljat den utifrån järnunderrede, har själv gjort bänkar av det som står ute 8 månader/år och idag 30 år.
Det gäller slamfärg, som Falu rödfärg. Linoljefärg har traditionellt målats på hyvlat virke.Annikanils skrev:
Klart det går att måla på finsågat också men hyvlat är att föredra.
Särskilt på något man sitter på.
Jag skulle säga att hyvlat är det vanligaste för trädgårdsmöbler. Och det skall inte vara ett problem att måla hyvlat med linoljefärg. Det är mest för att det är billigare som husfasader är ohyvlade. Fönsterbågar är alltid hyvlade.
Tack! Då blir utbudet LITE större även om det ändå är svårt att hitta något lämpligt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 085 inlägg
Klart läge att skaffa lite verktyg att anpassa virket till rätt dimension.
Protte
Protte
Beror väl a) på hur händig man känner att man är och b) på om man tänker göra liknande grejer ofta nog för att det ska vara värt.prototypen skrev:
Har man tur kan det ju hända att någon vänlig själ här på byggahus bor i närheten och har maskinerna så det hela går på en kvart mot lite fika.