Hej,
Blev nyligen ägare av ett hus byggt -89. I besiktningen påpekades det att vissa brädor var i dåligt skick på fasaden, dock ingen uppmätt fukt. Hade egentligen tänkt att måla om huset nästa år och då göra nödvändiga arbeten på fasaden i samband med det, men nu blir jag orolig att detta kanske bör göras mer akut? Se några exempelbilder. Är lekman utan erfarenhet så undrar också om detta är något som jag kan ta mig an själv. Helt oerfaren i området men har lätt att ta till mig instruktioner och lär mig snabbt.
Tack!
Blev nyligen ägare av ett hus byggt -89. I besiktningen påpekades det att vissa brädor var i dåligt skick på fasaden, dock ingen uppmätt fukt. Hade egentligen tänkt att måla om huset nästa år och då göra nödvändiga arbeten på fasaden i samband med det, men nu blir jag orolig att detta kanske bör göras mer akut? Se några exempelbilder. Är lekman utan erfarenhet så undrar också om detta är något som jag kan ta mig an själv. Helt oerfaren i området men har lätt att ta till mig instruktioner och lär mig snabbt.
Tack!
Det ser ut som om de är monterade utan tillräckligt distans till midjeplåten, dessutom verkar tidigare ägare försökt spackla igen sprickor och måla över på bilderna i inlägg #4EHH skrev:
Överväg om du inte ska passa på att byta panelen och skippa den avdelade horisontella plåten. Byt förslagsvis till vanlig stående panel, gärna slamfärgs eller linoljemålad om du har möjlighet.
Du menar då plåten som syns på foto 3, den ska vara där i mellan som skydd så inte vattenpåslag ska rinna in bakom panelen nertill. Det med sprickorna som är spacklade,Tja vad göra med det,kanske spackla vidare och måla över. Om du tar en syl och trycker på en del som du tycker är ett angripet ställe och den sjunker in, så kan det vara ide att byta panel. Blir det stopp så kan det spacklas och målas över. Du får då kanske några år till på dig för att byta panel. Ingen katastrof är det troligen nu.
Tack för svar. Sprickorna på brädorna ovanför plåten bör alltså bara kunna målas över om de inte är ruttna? Eller fyllas med något.J jonaserik skrev:Du menar då plåten som syns på foto 3, den ska vara där i mellan som skydd så inte vattenpåslag ska rinna in bakom panelen nertill. Det med sprickorna som är spacklade,Tja vad göra med det,kanske spackla vidare och måla över. Om du tar en syl och trycker på en del som du tycker är ett angripet ställe och den sjunker in, så kan det vara ide att byta panel. Blir det stopp så kan det spacklas och målas över. Du får då kanske några år till på dig för att byta panel. Ingen katastrof är det troligen nu.
Jepp är dom inte för stora, så går det att fylla dom med färg, bara trycka på med penseln hårt, kan bli en bieffekt att det vill rinna ner. Men då bara stryka av med penseln. Det som sägs är bara en form av att framskjuta ett ev panelbyte och kostar naturligtvis färgen som ska dit. Men kan hålla i många år, om inte panelen är rutten. Sprickor i trä, blir det alltid mer eller mindre.EHH skrev:
Klicka här för att svara