J JohanLun skrev:
Skulle vara intressant att höra vad ni får för offerter, vad de kostar.

Vi kommer troligen också stå inför detta då vi har en pump som tidigare ägare installerade nån gång för tror jag knappt 20 år.

Jag har inbyggd VVB, funderar på om man ska försöka flytta pumpen 2m och skaffa en separat VVB. Med pendlande elpriser så är det mycket värt att kunna buffra värme. Kanske blir en separat VVB mindre effektiv? Dyrare, men hur mkt?

Även vi har nog underdimensionerat borrhål. Har förstått att man räknade på att ganska stor del skulle gå på spets. Borde man börja mäta temperaturer regelbundet eller skaffa en logger för det, för att kunna göra ett så bra dimensionerande byte som möjligt?
Jag kollade in värden minst en gång/månad under 1-2 år för att trimma in värmesystem/bvp under vinterperioden. Nu gör jag tre avläsningar/år, början av vinter, 1 januari och slutet på vintersäsong, dvs då pumpen går som mest.
Har koll på brinetemp och antal eltimmar, men noterar även total drifttid och varmvattentid.

MathiasS MathiasS skrev:
....men, det är ju så att vi nu är på andra eller tredje generationen av inverterpumpar för bergvärme, så jag undrar om det verkligen är så att man riskerar så mycket? Jag föreslår att det mer handlar om att hitta modellserier som är problemfria. Utan att kunna rabbla upp specifika modeller just nu så skulle jag säga att tex Nibe har bra och dåliga modellserier av både onoff och inverterpumpar.....

Hur går logiken här? Jag skulle vara mer oroad för borrhålet med en onoff än en inverter, även om båda kan ha reglerteknik för att "skydda" hålet. I grunden är det ju dock energiuttaget som styr, inte kompressorteknik. I detta fall verkar man ju också ha ett hål med mycket god kapacitet, så det låter som att man inte alls behöver oroa sig för just detta om man håller sig till en pump med ungefär samma effekt (som då kommer belasta hålet lite mer än tidigare pga högre verkningsgrad).

För egen del har jag samma val att göra inom kort, min nibe är 22 år i år om jag minns rätt. Det blir en ny Nibe, men vilken modell får nog avgöras när det är dags. Jag har hela anläggningen byggd för att ge en onoffpump ett bra driftläge, men om prisskillnaden till en inverter i någon modellserie som verkar stabil inte är stor så är jag öppen även för det då jag definitivt ligger på gränsen för 100% energitäckning från hålet.
Har hålet funkat bra med on/off pump i 18 år så kommer det säkerligen funka lika bra med en ny on/off. Inte mycket som skiljer i COP med dagens on/off kontra t.ex. tidiga R407 pumpar.

Som jag skrev en inverter kan anpassa sig mot hålet så det bör inte vara nåt större bekymmer.
Räkna på mtbf on/off kontra inverter, säger sig självt att risken ökar med inverter.

Min tanke var, varför ta risken för att tjäna lite i längden som kan bli kostsamt ifall det pajar ?

Min vp klarar sig helt utan tillskott.

En inverter kan iofs ge den fördelen att få bort tillskotts timmar helt, eller delvis.

Talade nyligen med den som bytte min pump för 15 år sedan och han förordade direkt en on/off vid framtida byte, men trodde samtidigt min pump med Mistubishi kompressor kan gå många år till.
Påstod att det finns de som gått uppåt 100,000 timmar

N nb. skrev:
Sliten pump med lågt cop.
Men det blir ju som fan läser bibeln🤣
Man utgår ju från när den gamla pumpen fungerade och vilka värden den då hade med brinetemp, eltillskott, etc.

A AndersS skrev:
Men det blir ju som fan läser bibeln🤣
Man utgår ju från när den gamla pumpen fungerade och vilka värden den då hade med brinetemp, eltillskott, etc.
Nu har jag inte siffrorna i huvudet längre, men en 25 år gammal pump ligger på nånstans cop 3, vid motsvarande framledningstemp där en modern pump ligger på 4 eller högre.
En gammal pump behöver nästan alltid spetsa vv med el för att den inte kommer upp i tillräckligt hög temperatur och utöver det dimensionerade man betydligt klenare.
Min nuvarande pump gör vv via hetgasväxlare.

Så vid en välfungerande pump ligger kanske 25 % av besparingen i högre verkningsgrad och högre vv-temp samt en okänd besparing i att man typiskt inte dimensionerade för 100 % energitäckning, dvs att man väljer betydligt större pumpar idag - vilket är än mer fördelaktigt med en inverterpump eftersom det inte gör något om den är för stor. En on/off får många start/stopp vid ett sådant driftfall.

Sedan tillkommer att pumpen kan försämras över tid.

• Gilla
Jan Eriksson4J
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Mitt syfte var att det är totalt orimligt att få den minskning av förbrukning utifrån att det bara anges ett pumpbyte.
Och jag protesterar inte mot det utan håller med.

F fusion skrev:
Räkna på mtbf on/off kontra inverter, säger sig självt att risken ökar med inverter.
Ok, det gör vi. Har du någon sådan statistik? Jag hittar inget hos Nibe.

F fusion skrev:
Har hålet funkat bra med on/off pump i 18 år så kommer det säkerligen funka lika bra med en ny on/off. Inte mycket som skiljer i COP med dagens on/off kontra t.ex. tidiga R407 pumpar....
Men... vad har köldmediet med detta att göra? Finns ju frekvens-styrda värmepumpar (t ex Nibe 1250) som kör med R407 också.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
S Smogz skrev:
Tack, har sett den där. Baserat på den känns Bosch rätt gångbar. Hyfsat högt SCOR (55⁰), I förhållande till pris. Jag ska försöka gräva lite i tillförlitlighet. Men mina förutfattade meningar om Bosch är att det är bra grejer.
Bosch är ju en IVT med annan logga, hade en IVT innan men valde bort det då servicefirmorna fanns för långt bort.

Jag hade undvikit den som motsvarar IVTs GreenLine det är en väldigt gammal modell idag och ligger långt ner på effektivitet listan.

M MagHam skrev:
Men... vad har köldmediet med detta att göra? Finns ju frekvens-styrda värmepumpar (t ex Nibe 1250) som kör med R407 också.
Det jag ville påpeka för TS var nyare on/off och äldre med det köldmediet inte skiljer mycket i COP så risk för borran är liten/obefintlig med ny on/off , inte inverter för den delen heller.

Många moderna pumpar kör väl även med R410A

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, det gör vi. Har du någon sådan statistik? Jag hittar inget hos Nibe.
Generellt ju fler komponenter ju större risk. MTBF stämmer ju ändå sällan med verkligheten.

Inte sett några siffror för värmepumpar öht.

F fusion skrev:
Generellt ju fler komponenter ju större risk. MTBF stämmer ju ändå sällan med verkligheten.

Inte sett några siffror för värmepumpar öht.
Ok, men då kanske vi ska vara försiktiga med att göra egna antaganden.

Dock, om en värmepumpsreparatör säger till mig att S1256 får jag reparera hela tiden, men F1245 går aldrig sönder, så håller jag det för en relevant indikation.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Skulle vara intressant att höra vad ni får för offerter, vad de kostar.

Vi kommer troligen också stå inför detta då vi har en pump som tidigare ägare installerade nån gång för tror jag knappt 20 år.

Jag har inbyggd VVB, funderar på om man ska försöka flytta pumpen 2m och skaffa en separat VVB. Med pendlande elpriser så är det mycket värt att kunna buffra värme. Kanske blir en separat VVB mindre effektiv? Dyrare, men hur mkt?

Även vi har nog underdimensionerat borrhål. Har förstått att man räknade på att ganska stor del skulle gå på spets. Borde man börja mäta temperaturer regelbundet eller skaffa en logger för det, för att kunna göra ett så bra dimensionerande byte som möjligt?
Jag kan försöka sammanställa dessa någorlunda när vi fått in alla. Om det går klippa in en Excel här så kan jag klistra in min sammanställning. När den är klar. Just nu känns Bosch Compress 7800i LVM12 som det mest lockande alternativet. Bra SCOP 55, men inte bäst (vi har radiatorsystem.) Bra pris. Stor varmvattenberedare.

Redigerat:
  • Älska
JohanLun
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, men då kanske vi ska vara försiktiga med att göra egna antaganden.

Dock, om en värmepumpsreparatör säger till mig att S1256 får jag reparera hela tiden, men F1245 går aldrig sönder, så håller jag det för en relevant indikation.
"Don Pablo" vet nog det😉

Ja, jag är nog färgad av historiken inom telekom där man fått försvara sig mot kunder som tjatat om irrelevanta MTBF siffror när prylar gått sönder inom nåt år.

F fusion skrev:
"Don Pablo" vet nog det😉

Ja, jag är nog färgad av historiken inom telekom där man fått försvara sig mot kunder som tjatat om irrelevanta MTBF siffror när prylar gått sönder inom nåt år.
Det man kan göra är ju att ringa runt till de som reparerar BVPs och höra vilka märken/modeller de har minst problem med. Sen kan man ju alltid råka ut för måndagsexemplar iaf

Några saker som rent tekniskt borde vara till varvtalsstyrda pumpars nackdel:
- Det är rimligt att anta att själva kompressorn inte kan designas optimalt för alla tänkbara varvtal utan har ett litet register där smörjning, verkningsgrad och liknande parametrar fungerar bäst.
- Fler komponenter leder nästan alltid till fler felkällor.
- Vidare har frekvensstyrningen en egenskap som gör att komponenter ofta åldras fortare. Övertoner från VFDn letar sig in i lagerbanor etc och förkortar livslängden. Något som ska beaktas vid komponentval men som inte alltid görs.

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.