29 333 läst ·
151 svar
29k läst
151 svar
Byta bergvärmepump - borra eller inte?
"Tvåmas"Hej..Nibe återförsäljare i närområdet skriver du?Var är ditt närområde??Jag har ju kvar mina kontakter på installatörer.Har ju monterat ganska många Nibe genom åren.Numera pensionerad.egenföretagare.Nibe är enligt min uppfattning bästa alternativ eftersom dom inte har låst sig till speciella återförsäljare.SÅ Krångligt är det ju inte att montera en VP:
Finns det nån tumregel för vad KB in på ett ungefär brukar ligga på så här i vintertid?J JDoppingen skrev:
SE3 och borrhål 190 m har jag för mig.
Varierar nog otroligt, beroenden på vattenutbyte i hålet, hur mycket du måste plocka ut ur hålet pga. husets energibehov etc.H hakan_o skrev:
Jag har just nu,
-2 ute (SE3, hus från 1974 på 241kvm, 22,5grader inne)
+4,5grader/+1grad (kb in/ kb ut)
Dina värden för KB in- och ut är rätt identiska med mina just nu. Skillnaden är dock att jag låter min anläggning vara avstängd en hel del, kanske 50% av tiden per dygn, och den tiden som anläggningen är i drift går den på relativ "låg" kurva så det kanske blir runt 16C inne.C Cerb skrev:
Var lite nyfiken på om ett lågt uttag i hålet gynnade temperaturen där märkbart till det positiva...eller om det inte har så stor betydelse kanske.
Blir körtiden kort och energiuttaget under perioden är låg så är skillnaden ganska stor. Slår jag av min kompressor så är den snabbt uppe i +5,8grader in/ut, dvs om enbart CP går.H hakan_o skrev:Dina värden för KB in- och ut är rätt identiska med mina just nu. Skillnaden är dock att jag låter min anläggning vara avstängd en hel del, kanske 50% av tiden per dygn, och den tiden som anläggningen är i drift går den på relativ "låg" kurva så det kanske blir runt 16C inne.
Var lite nyfiken på om ett lågt uttag i hålet gynnade temperaturen där märkbart till det positiva...eller om det inte har så stor betydelse kanske.
Samma sak om jag ställer upp pumpen till att maxa kompressorn på 12kw så sjunker temperaturen på kB efter några timmar till ~ +3grader
En annan parameter är förstås var brunnen är belägen i landet. Denna info hittade jag på varmepumpsforum.om:
Temperaturen i berg
Temperaturen i ostört berg varierar kraftiget i landet i Skåne är den ca +10 grader, och i Norra Sverige ned till +2 grader. Detta ger väldigt olika behov av borrdjup.
Min kB-in just nu är +1,7 vid -7,7 grader(i natt hade vi -20 och då var kB-in nere
på + 1,1. Mina borrhål bor mellan Östersund och Åre(Nälden).
Temperaturen i berg
Temperaturen i ostört berg varierar kraftiget i landet i Skåne är den ca +10 grader, och i Norra Sverige ned till +2 grader. Detta ger väldigt olika behov av borrdjup.
Min kB-in just nu är +1,7 vid -7,7 grader(i natt hade vi -20 och då var kB-in nere
på + 1,1. Mina borrhål bor mellan Östersund och Åre(Nälden).
Ett hål räcker knappast. Som jämförelse har vi en något underdimensionerad 17 kW pump och 2 x 180 m borrhål och det är på marginalen.T Tvåmas skrev:
Samtidigt viktigt att komma ihåg att pumpens storlek bara sätter den övre gränsen för hur mycket energi som potentiellt kan tas ur berget. Men det som räknas är hur mycket som de facto tas ut.
Är i Boråsområdet. Finns säkert mängder med installatörer men de firmer jag hört bäst om har sålt andra märken.R Rollerörkrök skrev:"Tvåmas"Hej..Nibe återförsäljare i närområdet skriver du?Var är ditt närområde??Jag har ju kvar mina kontakter på installatörer.Har ju monterat ganska många Nibe genom åren.Numera pensionerad.egenföretagare.Nibe är enligt min uppfattning bästa alternativ eftersom dom inte har låst sig till speciella återförsäljare.SÅ Krångligt är det ju inte att montera en VP:
Men en skiftande utetemperatur påverkar väl inte temperaturen på kort sikt så mycket långt nere i berget. Det handlar väl mer om att är det väldigt kallt ute så tar man ut mer energi i hålet och då sjunker temperaturen mest p.g.a. det.L lob skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Sen jag bytte till min nya pump så fungerar borrhålet på ett annat sätt än vad jag kommer ihåg när jag hade on/off pump med ett hål. Nu är min erfarenhet att borrhålstempen korrelerar tydligt mot utetempen. Om vi får -20 i början av säsongen(mitten november typ) så blir inkommande temp likadan som jag hade inatt. Samma sak på det omvända. I början av januari hade vi några dagar med +5:ish och då hade jag + både på in och ut under dessa dagar. Tyvärr har jag inte köpt Nibes historiktillägg så jag kan bara kolla aktuell månad på historiken och hela Mars har varit kall här. Edit: Upptäckte att jag kan se 30 dagar bakåt. Ska se om jag kan lägga in statistiken. Där ser man att kbin korrelerar med utetempen.H hakan_o skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Citat:L lob skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar. Sen jag bytte till min nya pump så fungerar borrhålet på ett annat sätt än vad jag kommer ihåg när jag hade on/off pump med ett hål. Nu är min erfarenhet att borrhålstempen korrelerar tydligt mot utetempen. Om vi får -20 i början av säsongen(mitten november typ) så blir inkommande temp likadan som jag hade inatt. Samma sak på det omvända. I början av januari hade vi några dagar med +5:ish och då hade jag + både på in och ut under dessa dagar. Tyvärr har jag inte köpt Nibes historiktillägg så jag kan bara kolla aktuell månad på historiken och hela Mars har varit kall här. Edit: Upptäckte att jag kan se 30 dagar bakåt. Ska se om jag kan lägga in statistiken. Där ser man att kbin korrelerar med utetempen.[bild] [bild]
"Temperaturen i markytan varierar med utelufttemperaturen över året. Dessa naturliga sä-
songsvariationer avtar mot djupet och märks inte på ca 6-8 m djup under markytan."
Från STATENS GEOTEKNISKA INSTITUT
SWEDISH GEOTECHNICAL INSTITUTE
Varia 511
LINKÖPING 2001
System för värme och kyla ur mark
- En nulägesbeskrivning
Länk: https://www.google.com/url?sa=t&sou...YQFnoECEgQAQ&usg=AOvVaw13YHFNWGLiplxtoPaMpmeE
Bättre länk (?):
https://www.sgi.se/globalassets/publikationer/varia/pdf/sgi-v511.pdf
https://www.sgi.se/globalassets/publikationer/varia/pdf/sgi-v511.pdf
Jag tänker som så att det är inte så stor skillnad mot haven. Ju djupare ner du kommer i havsdjupet så är temperaturen mer konstant och ändrar sig inte för tillfälliga ändringar i det som är ovanför vattenytan.L lob skrev:
Men den temperaturen som är högre upp i ytskiktet och som påverkas av svängningar i lufttemperaturen är ju också med och påverkar KB-temperaturen. Det går ju inte att komma ifrån.