6 253 läst ·
53 svar
6k läst
53 svar
Byta bergvärme till pellets?
Isolera och slå in en pelletspanna, då kan du ha varmt i källaren också, där du även får luftomsättning av pannans förbränning utöver den varma skorstenen.
Kolla med sotaren bara först, så den är ok att elda i.
Kolla med sotaren bara först, så den är ok att elda i.
Ja frågan är hur murstocken är nu. Men efter ett sotarbesök så kanske man kan få klarhet i det. Mycket frågetecken känner jag.Isakare skrev:
Det är svårt att få raka svar på en så komplex fråga.
Bergvärme är i allmänhet ekonomisk. Farhågan för effektbrist löser man med en effektvakt till värmepumpen.
Samtidigt finns det ju fördelar med lite värme i murstocken och luftförbrukning i fastigheten.
Jag känner till en annan frikyrka för man installerade bergvärme, sannolikt ungefär vid den tiden. Det blev totalt tre hål för att klara effekten. Tyvärr visade det sig att värmesystemet och huset inte funkade något vidare tillsammans med pumpen. Så fort det blev det minsta kallt tyckte pumpen att returtemperaturen blev för hög. De gamla oljepannorna fortsatte att förbruka mycket olja.
Jag har ingen aning om du har de problemen, men det kan i vissa lägen vara vettigt att kombinera bergvärme med pellets.
Men pellets används även i kraftverk, det är en tämligen pressad marknad. Så priserna kan mycket väl gå upp om elpriserna stiger. Jag tror inte heller att du får märkbart lägre pris av bra kontakt med en grosist. De har helt enkelt inte stora marginaler.
Bergvärme är i allmänhet ekonomisk. Farhågan för effektbrist löser man med en effektvakt till värmepumpen.
Samtidigt finns det ju fördelar med lite värme i murstocken och luftförbrukning i fastigheten.
Jag känner till en annan frikyrka för man installerade bergvärme, sannolikt ungefär vid den tiden. Det blev totalt tre hål för att klara effekten. Tyvärr visade det sig att värmesystemet och huset inte funkade något vidare tillsammans med pumpen. Så fort det blev det minsta kallt tyckte pumpen att returtemperaturen blev för hög. De gamla oljepannorna fortsatte att förbruka mycket olja.
Jag har ingen aning om du har de problemen, men det kan i vissa lägen vara vettigt att kombinera bergvärme med pellets.
Men pellets används även i kraftverk, det är en tämligen pressad marknad. Så priserna kan mycket väl gå upp om elpriserna stiger. Jag tror inte heller att du får märkbart lägre pris av bra kontakt med en grosist. De har helt enkelt inte stora marginaler.
Jag kan tillägga att jag bor i den varmaste/mildaste klimatzonen i sverige. Det är i oskarshamns kommun, så vi slåss årligen mot målilla om hetaste dagarna i landet. Så med det i åtanke och 140meter borrdjup så kanske det kan vara relevant.D Daniel 109 skrev:Det är svårt att få raka svar på en så komplex fråga.
Huset har putsad fasad. Fönstrena är väl inte optimala heller. Gamla tvåglasfönster kittade i träsnickerier.
Den delen av huset som har själva kyrksalen har ju sitt vindsplan i höjd med takfoten typ. Och den delen som var som lägenhetsdel har ju ett halvplan till och går därmed upp lite högre på vinden. Svårt att förklara. Men om man klättrar upp på vinden i lögenhetsdelen så blir det typ en meter lite drygt lägre över kyrksalen. Som stödvärme till kyrksalen så sitter även en luft/luftvärmepump. Även där är funktion okänd dock.
Sätt in en ordentligt kraftig luftvärmepump i den stora kyrksalen som första åtgärd kan löna sig, kolla upp hur gammal den befintliga är, kanske den inte gör särskilt stor nytta.
Pellets har haft sina bästa dagar i Sverige. Även vi pelletsfantaster börjar nu gå över till värmepump.
Det har varit stor brist på råvaror till pellets och priserna har stigit upp från 32 till 50 kr för en pelletspåse på 16 kg bara på några år. Det går åt el för att tillverka pellets så stiger elpriserna följer pellets med.
På grund av den svaga kronan tjänar pelletstillverkarna idag mer på att exportera sin pellets än att sälja i Sverige.
Elbilarnas laddstolpar kommer att pressa överföringsavgifterna uppåt, nedläggning av kärnkraftverk kommer att pressa elpriserna uppåt och ge oss mer miljöskadlig importel så fort det blir högtrycksväder på vintern med kyla och nästan ingen vind.
Många lokala pelletsleverantörer har lagt ned då transporterna till kund blir för dyra.
Kunder med dåliga brännare klagade på dålig pellets och de fick för mycket strul.
Många av oss som fortfarande eldar pellets åker själva med släp till Byggmax och lastar för att hålla ned kostnaden.
Moderna effektiva pelletspannor skänks nästan bort gratis på Blocket, det kan vara en fördel om man kan sköta installationen själv Effektivast eldar man pellets med ett rostfritt insatsrör i den gamla skorstenen och då bortfaller värme från skorstensstocken. Betala ett par tusen för en tryckprovning av skorstenen innan du bestämmer dig att köpa så får du veta läget.
Sotningsavgifterna är inte billiga och nya bestämmelser om gångrännor, väggstegar, ryggstöd på stegarna, plattformar för korta sotare osv osv. duggar tätt i vårt femininiserade samhälle. En nitisk sotare eller brandinspektör kan ställa till en riktig kostnadsexplosion för dig. Blir det ny inspektör löper man risken att ytterligare krav uppstår så säker går man aldrig.
Jag skulle avstå från att köpa eländet men köpte jag blev det direkt nytt borrhål och en bergvärmepump från Nibe eller CTC.
Pellets har haft sina bästa dagar i Sverige. Även vi pelletsfantaster börjar nu gå över till värmepump.
Det har varit stor brist på råvaror till pellets och priserna har stigit upp från 32 till 50 kr för en pelletspåse på 16 kg bara på några år. Det går åt el för att tillverka pellets så stiger elpriserna följer pellets med.
På grund av den svaga kronan tjänar pelletstillverkarna idag mer på att exportera sin pellets än att sälja i Sverige.
Elbilarnas laddstolpar kommer att pressa överföringsavgifterna uppåt, nedläggning av kärnkraftverk kommer att pressa elpriserna uppåt och ge oss mer miljöskadlig importel så fort det blir högtrycksväder på vintern med kyla och nästan ingen vind.
Många lokala pelletsleverantörer har lagt ned då transporterna till kund blir för dyra.
Kunder med dåliga brännare klagade på dålig pellets och de fick för mycket strul.
Många av oss som fortfarande eldar pellets åker själva med släp till Byggmax och lastar för att hålla ned kostnaden.
Moderna effektiva pelletspannor skänks nästan bort gratis på Blocket, det kan vara en fördel om man kan sköta installationen själv Effektivast eldar man pellets med ett rostfritt insatsrör i den gamla skorstenen och då bortfaller värme från skorstensstocken. Betala ett par tusen för en tryckprovning av skorstenen innan du bestämmer dig att köpa så får du veta läget.
Sotningsavgifterna är inte billiga och nya bestämmelser om gångrännor, väggstegar, ryggstöd på stegarna, plattformar för korta sotare osv osv. duggar tätt i vårt femininiserade samhälle. En nitisk sotare eller brandinspektör kan ställa till en riktig kostnadsexplosion för dig. Blir det ny inspektör löper man risken att ytterligare krav uppstår så säker går man aldrig.
Jag skulle avstå från att köpa eländet men köpte jag blev det direkt nytt borrhål och en bergvärmepump från Nibe eller CTC.
Avstå från att köpa huset menar du? Det blir nog köp beroende på om bud mottages med ett okay. Yttertaket kollade jag på idag. Sprucket tegel på ena sidan nockpannorna och slitna betongpannor på andra sidan. Men det är tänkt att åtgärda med plåttak för enkelhet och smidighet.G Granström2 skrev:Sätt in en ordentligt kraftig luftvärmepump i den stora kyrksalen som första åtgärd kan löna sig, kolla upp hur gammal den befintliga är, kanske den inte gör särskilt stor nytta.
Då blir det nog en ny bergvärmepanna om jag inte får ordning på befintlig. Och ny luftvärme till salen. Samt tilläggsisolering på vind. Dränering är inte akut. Tänkte rensa källaren på organiska material längs väggarna. Ska ändå bara snickra där nere. Och det finns ingen mögeldoft eller så där nere idag. Så tak, isolering, ny luftvärme och ny panna är väl prio. Sen snygga till inre väggklädsel. Svartmålad glasfiberväv är inte så jövls snyggt.
Hur gjorde du för att få fram textinformationen?H helikopterpop skrev:Tusen tack. Älskar sån här information!
Koordinatkvalitet <100 m
Borrdatum 20000327
Vattenmängd (liter/timme)
Grundvattennivå (m under markyta) 3
Nivådatum 20000327
Totaldjup (m) 140
Jorddjup (m) 3.5
Bottendiameter (mm) 115
Rörborrning till (m) 6
Stålfoderrör till (m) 6
Plastfoderrör till (m)
Tätning CEMENTERING
Gradborrning
Användning ENERGIBRUNN (VÄRME OCH/ELLER KYLA)
Allmän anmärkning
Grundvattenanmärkning
N 6361070
E 589378
Finns det liknande tjänster/kartor för avlopp eller el, eller fiber? Om man tex ska dränera, var tar man reda på information så man inte spräcker rör eller sliter i någon kabel?
https://www.ledningskollen.se
Kan vara bra att kolla så att avluftning till avlopp inte slutar på vinden och andra genomföringar som släpper genom fukt inifrån.
Kan vara bra att kolla så att avluftning till avlopp inte slutar på vinden och andra genomföringar som släpper genom fukt inifrån.
Avluftningen till avlopp var rätt långt ner på yttertaket. Typ 100mm tjockt rör. Satt inget tak eller hätta över, så antar att regnet bara får regna rakt ner i luftningen. Likaså vissa kanaler ur skorsten saknade något inregningsskydd. Men kanske ska vara så? Rökkanalen? hade en vindflöjel eller vad det heter över som fastnade i någon slags hönsnätskydd för fåglar antagligen.Solvskaftet skrev:
Pumpanläggningen