Micael S Micael S skrev:
Kommunens miljökontor kan svara på vilka grundkrav och skyddsnivåer som gäller för utsläpp av avloppsvatten från din fastighet. Det varierar beroende på avstånd till vattendrag eller sjö/hav, till exempel. Utifrån krav och skyddsnivåer kan du sedan med hjälp av någon lokal entreprenör hitta en lämplig lösning som uppfyller kraven.
Jag har fått grundläggande information från kommunen men vill inte anlita entreprenör förrän jag vet vilka alternativ som finns. Kommunen har som sagt haft objektiv personlig rådgivning men har inte resurser till det längre.
 
  • Gilla
Micael S
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Köp en "BDT på burk". 175 papp klart. Du behöver ett par kbm "efterpolering" 16-32 som utloppet skall landa i. Då sköts allt inom den burk som grävs ner och helt rent vatten kommer ut i andra ändan ( men ändå kräver ofta kommuner att man "efterpolerar" utsläppet).

[länk]

Funkar bra här verkar det som :)

//
Låter fiffigt men det är tyvärr inget rimligt alternativ för mig kostnadsmässigt.
 
Micael S Micael S skrev:
Här kan du hitta mer råd: [länk]
Ja där hittade jag en del information, men svårt att få en bra överblick
 
TRJBerg
N Nalleman64 skrev:
Du kan ju börja med att använda en trevligare ton så kanske viljan att hjälpa dig blir större.
Har f.ö. aldrig hört talas om en BDT-anläggning som slamtöms så frekvent. När vi hade en BDT-anläggning slsmtömdes den EN gång på tio år.
Han har definitivt inte en otrevlig ton! Han önskar få svar på sin fråga, inte svar på en fråga han inte ställt och som dessutom är irrelevant.
 
  • Gilla
  • Arg
perror och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag skaffade nya avlopp (toa och bdt) för knappt två år sedan och la ner väldigt mycket tid på att läsa på innan. Dock är jag lekman så det kan absolut finnas felaktigheter i det jag skriver nedan.

Infiltration/markbädd med slamavskiljare. En hållbar välbeprövad lösning som, när det används för enbart gråvatten, har en lång "hållbarhet". Det är din marks förutsättningar som avgör om det blir infiltration eller markbädd. Jag skulle tro att det här är det billigaste alternativet. Eftersom vi även gjorde toalösningen vet jag inte vad bara infiltrationen kostade. I min kommun töms slamavskiljaren varannat år. Men då är vi fritidsboende.

Minireningsverk. Verkar det kunna bli mycket problem med dem. Dessutom kan kommunen kräva regelbunden provtagning av det renade vattnet på din bekostnad. Är det då inte bra så måste man åtgärda. Känns vanskligt. Jag läste bl a två olika studier/sammanställningar. Den ena visade på att nästintill alla de studerat (var installationer i bruk hos folk) fungerade inte optimalt. Den andra visade att Baga Mini och jag har för mig Topas hade bästa reningen. Dock tror jag alla kräver en viss vattenkvalitet med inte för höga värden av vissa mineraler för att de ska fungera. Serviceavtal krävs av kommunerna. För vissa modeller behövs även byte av dyra säckar som filtrerar vattnet. Fördelen är att man kan koppla på toan.

BDT på burk. Läste inget bra om dem alls. Var dyra och hade tveksam funktion.

Det slutade med att vi installerade vanlig infiltration och slam avskiljare. Infiltrationen har sådana där kasetter som gör att man kan få ner ytan på infiltrationen. Räkna med att oavsett vad du väljer så är det dyrt.
 
  • Gilla
Emssal
  • Laddar…
N
TRJBerg TRJBerg skrev:
Han har definitivt inte en otrevlig ton! Han önskar få svar på sin fråga, inte svar på en fråga han inte ställt och som dessutom är irrelevant.
Du såg inte mitt andra svar eller?
 
Claes Sörmland
E Emssal skrev:
Mitt BDT-avlopp (troligen från 70-talet) sjunger på sista versen och måste bytas ut. Kommunen jag bor i hänvisar till en objektiv rådgivare som tyvärr inte har kapacitet att ge någon rådgivning inom rimlig tid, första lediga tid är i slutet av juni.
Jag kan väldigt lite om detta, vet inte exakt vad jag har idag, någon sorts tank. Röret för tömning har lossnat och trillat ner i den (övre delen sitter fast i locket) och jag tror att marken kan vara mättad.
Vet inte vad jag behöver. Har planer att sälja huset inom 1-2 år så jag vill att det ska vara en "good enough" lösning men har inte obegränsat med pengar.
Huset är ett fd fritidshus som numer är permanent bostad. Idag enbart en person boende där, men lämpligt för mindre familj på 3-4 personer.
Det har funnits planer på kommunalt vatten & avlopp men just nu ligger det på is så inget inom de närmaste åren iaf.

Vad behöver jag som ett minimum? Vad ska jag tänka på när det gäller placering? Vad ska jag räkna med att slutpriset blir för "good enough"? (Jo jag vet att det finns okända faktorer, men mellan tummen och lillfingret iaf. :) )
Minimikrav är en typgodkänd BDT-slamavskiljare på minst 700 L och en infiltration eller markbädd beroende på markförhållanden. Priset ligger på någonstans mellan 100 och 200 tusen kr om du lejer bort hela arbetet.

Är du beredd att göra arbete själv finns pengar att spara. T ex kan man köpa en begagnad BDT-slamavskiljare på blocket för småpengar och lägga själv. En infiltration är billigast och det handlar bara om några tusen kronor rör och lite grus. Kommunala krav på provgropar drar upp priset kanske 10000 kr, du måste ju få dit någon med en traktorgrävare. Finns småbönder som utför tjänster billigt i trakten kan också priset pressas ordentligt.
 
  • Gilla
Emssal
  • Laddar…
E Emssal skrev:
Jag har fått grundläggande information från kommunen men vill inte anlita entreprenör förrän jag vet vilka alternativ som finns. Kommunen har som sagt haft objektiv personlig rådgivning men har inte resurser till det längre.
Chansen att få relevanta svar här ökar om du talar om vad du vet om kommunens krav. Reglerna brukar nämligen vara olika beroende på hur din fastighet ligger i förhållande till kust, vattendrag, dricksvattentäkter och vad för slags markförhållanden dom råder. Sedan kan det vara onödigt att byta själva brunnen för dessa brukar vara stabila konstruktioner i betong. Det är i stället infiltrationen som brukar behöva bytas och rören som ansluter. Så börja med att låta tömma brunnen och låta någon besiktiga brunnen invändigt. Är den utan sprickor och har tillräcklig kspacitet för fastigheten så kan den vara kvar. När jag själv hade föreläggande om att nytt avlopp behövdes så tog jag kontakt med en av entreprenörerna som kommunen rekommenderade. Jag lät honom besiktiga den befintliga brunnen och komma med förslag på åtgärder. Jag litade på att han visste vad som var nödvändigt för att uppfylla kommunens krav. Om du inte litar på entreprenören så ta kontakt med två olika som du låter ge åtgärds-och kostnadsförslag och jämför. Entreprenören måste kunna garantera att de åtgärder han gör kommer att vara tillräckliga för att få avloppet godkänt av kommunen!
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra information! Det är lite så mina tankar går också, välja något som man vet funkar utan för mycket strul och krav.

B BrunoK skrev:
Jag skaffade nya avlopp (toa och bdt) för knappt två år sedan och la ner väldigt mycket tid på att läsa på innan. Dock är jag lekman så det kan absolut finnas felaktigheter i det jag skriver nedan.

Infiltration/markbädd med slamavskiljare. En hållbar välbeprövad lösning som, när det används för enbart gråvatten, har en lång "hållbarhet". Det är din marks förutsättningar som avgör om det blir infiltration eller markbädd. Jag skulle tro att det här är det billigaste alternativet. Eftersom vi även gjorde toalösningen vet jag inte vad bara infiltrationen kostade. I min kommun töms slamavskiljaren varannat år. Men då är vi fritidsboende.

Minireningsverk. Verkar det kunna bli mycket problem med dem. Dessutom kan kommunen kräva regelbunden provtagning av det renade vattnet på din bekostnad. Är det då inte bra så måste man åtgärda. Känns vanskligt. Jag läste bl a två olika studier/sammanställningar. Den ena visade på att nästintill alla de studerat (var installationer i bruk hos folk) fungerade inte optimalt. Den andra visade att Baga Mini och jag har för mig Topas hade bästa reningen. Dock tror jag alla kräver en viss vattenkvalitet med inte för höga värden av vissa mineraler för att de ska fungera. Serviceavtal krävs av kommunerna. För vissa modeller behövs även byte av dyra säckar som filtrerar vattnet. Fördelen är att man kan koppla på toan.

BDT på burk. Läste inget bra om dem alls. Var dyra och hade tveksam funktion.

Det slutade med att vi installerade vanlig infiltration och slam avskiljare. Infiltrationen har sådana där kasetter som gör att man kan få ner ytan på infiltrationen. Räkna med att oavsett vad du väljer så är det dyrt.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Chansen att få relevanta svar här ökar om du talar om vad du vet om kommunens krav. Reglerna brukar nämligen vara olika beroende på hur din fastighet ligger i förhållande till kust, vattendrag, dricksvattentäkter och vad för slags markförhållanden dom råder. Sedan kan det vara onödigt att byta själva brunnen för dessa brukar vara stabila konstruktioner i betong. Det är i stället infiltrationen som brukar behöva bytas och rören som ansluter. Så börja med att låta tömma brunnen och låta någon besiktiga brunnen invändigt. Är den utan sprickor och har tillräcklig kspacitet för fastigheten så kan den vara kvar. När jag själv hade föreläggande om att nytt avlopp behövdes så tog jag kontakt med en av entreprenörerna som kommunen rekommenderade. Jag lät honom besiktiga den befintliga brunnen och komma med förslag på åtgärder. Jag litade på att han visste vad som var nödvändigt för att uppfylla kommunens krav. Om du inte litar på entreprenören så ta kontakt med två olika som du låter ge åtgärds-och kostnadsförslag och jämför. Entreprenören måste kunna garantera att de åtgärder han gör kommer att vara tillräckliga för att få avloppet godkänt av kommunen!
Kommunen säger ungefär "vi godkänner det mesta", alltså typer av anläggningar. I övrigt verkar det vara standardkrav.
Bra tanke att kontakta två entreprenörer, det ska jag göra.
 
E Emssal skrev:
Mitt BDT-avlopp (troligen från 70-talet) sjunger på sista versen och måste bytas ut. Kommunen jag bor i hänvisar till en objektiv rådgivare som tyvärr inte har kapacitet att ge någon rådgivning inom rimlig tid, första lediga tid är i slutet av juni.
Jag kan väldigt lite om detta, vet inte exakt vad jag har idag, någon sorts tank. Röret för tömning har lossnat och trillat ner i den (övre delen sitter fast i locket) och jag tror att marken kan vara mättad.
Vet inte vad jag behöver. Har planer att sälja huset inom 1-2 år så jag vill att det ska vara en "good enough" lösning men har inte obegränsat med pengar.
Huset är ett fd fritidshus som numer är permanent bostad. Idag enbart en person boende där, men lämpligt för mindre familj på 3-4 personer.
Det har funnits planer på kommunalt vatten & avlopp men just nu ligger det på is så inget inom de närmaste åren iaf.

Vad behöver jag som ett minimum? Vad ska jag tänka på när det gäller placering? Vad ska jag räkna med att slutpriset blir för "good enough"? (Jo jag vet att det finns okända faktorer, men mellan tummen och lillfingret iaf. :) )
Hej,
Kolla på biobox. Behövs ingen slamtömning, billig, godkänd
Hälsningar Helena
 
  • Gilla
Emssal
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HeddaA skrev:
Hej,
Kolla på biobox. Behövs ingen slamtömning, billig, godkänd
Hälsningar Helena
Biobox och liknande plastfilterlösningar kan vara OK för BDT i någon kommun men en annan kommun kan säga nej till den. Min kommun säger t ex nej. Så det beror på.
 
  • Gilla
Emssal
  • Laddar…
TRJBerg
N Nalleman64 skrev:
Du såg inte mitt andra svar eller?
Jo jag såg det sen.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jo jag såg det sen.
BDT på burk från 4Evergreen
Gå in på 4Evergreen.se och titta och ring någon säljare i ditt område så får du hjälp.
 
  • Gilla
Emssal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.