7 186 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Byta BDT-rening, vad välja?
Sida 1 av 3
Mitt BDT-avlopp (troligen från 70-talet) sjunger på sista versen och måste bytas ut. Kommunen jag bor i hänvisar till en objektiv rådgivare som tyvärr inte har kapacitet att ge någon rådgivning inom rimlig tid, första lediga tid är i slutet av juni.
Jag kan väldigt lite om detta, vet inte exakt vad jag har idag, någon sorts tank. Röret för tömning har lossnat och trillat ner i den (övre delen sitter fast i locket) och jag tror att marken kan vara mättad.
Vet inte vad jag behöver. Har planer att sälja huset inom 1-2 år så jag vill att det ska vara en "good enough" lösning men har inte obegränsat med pengar.
Huset är ett fd fritidshus som numer är permanent bostad. Idag enbart en person boende där, men lämpligt för mindre familj på 3-4 personer.
Det har funnits planer på kommunalt vatten & avlopp men just nu ligger det på is så inget inom de närmaste åren iaf.
Vad behöver jag som ett minimum? Vad ska jag tänka på när det gäller placering? Vad ska jag räkna med att slutpriset blir för "good enough"? (Jo jag vet att det finns okända faktorer, men mellan tummen och lillfingret iaf.
)
Jag kan väldigt lite om detta, vet inte exakt vad jag har idag, någon sorts tank. Röret för tömning har lossnat och trillat ner i den (övre delen sitter fast i locket) och jag tror att marken kan vara mättad.
Vet inte vad jag behöver. Har planer att sälja huset inom 1-2 år så jag vill att det ska vara en "good enough" lösning men har inte obegränsat med pengar.
Huset är ett fd fritidshus som numer är permanent bostad. Idag enbart en person boende där, men lämpligt för mindre familj på 3-4 personer.
Det har funnits planer på kommunalt vatten & avlopp men just nu ligger det på is så inget inom de närmaste åren iaf.
Vad behöver jag som ett minimum? Vad ska jag tänka på när det gäller placering? Vad ska jag räkna med att slutpriset blir för "good enough"? (Jo jag vet att det finns okända faktorer, men mellan tummen och lillfingret iaf.
Vad har du för avloppslösning?
Du skriver att röret för tömning har trillat av. Vad är det för rör och hur ofta behöver du tömma tanken?
När jag läste ovanstående, uppfattade jag det som att du har en sluten tank.
Därefter skriver du att marken är mättad, det skulle vara viktigt om du har en infiltrationsanläggning.
Försök reda ut vad du har, när det senast ska bytas och vad som inte funkar längre.
kan du visa bilder, kan vi hjälpa dig med det första, men även kommunen har kanske dokumentation över ditt avlopp.
Kommunen borde i alla fall veta när det senast ska bytas och igen med bilder kan vi hjälpa dig med att hitta felet, men troligtvis kan det också hjälpa att fråga chauffören på slambilen.
Du skriver att röret för tömning har trillat av. Vad är det för rör och hur ofta behöver du tömma tanken?
När jag läste ovanstående, uppfattade jag det som att du har en sluten tank.
Därefter skriver du att marken är mättad, det skulle vara viktigt om du har en infiltrationsanläggning.
Försök reda ut vad du har, när det senast ska bytas och vad som inte funkar längre.
kan du visa bilder, kan vi hjälpa dig med det första, men även kommunen har kanske dokumentation över ditt avlopp.
Kommunen borde i alla fall veta när det senast ska bytas och igen med bilder kan vi hjälpa dig med att hitta felet, men troligtvis kan det också hjälpa att fråga chauffören på slambilen.
Nej det är sluten tank till toa-avlopp men inte till gråvattnet. Tömmes på slam 2 ggr per år men har varit överfullt ett par gånger vilket har varit en faktor som gjort att det blivit fått stopp i röret ut från huset (dimension för fritidshus och inte för permanentboende).
Det är ett lock, det är ett kort rör som som nu sitter fast i locket och som (enligt firman som spolade bort stoppet i röret) suttit fastskruvad i ett annat rör som alltså då trillat ner i själva anläggningen.
Chauffören till slambilen går inte att kommunicera med av olika anledningar... Först och främst är det olika chaufförer varje gång, och det var senaste chauffören som drog loss översta röret med locket. Dessutom har de vid ett par tillfällen låtit bli att slamtömma utan att ange någon ev anledning. Lite korkat att bara strunta i det när man jobbar hemma och kan se exakt vad de gör och inte gör.
Hur som helst så känns det lite som konstgjord andning att försöka reparera en anläggning som kan vara 50 år gammal. Det är därför jag önskar tips om vad för anläggning som behövs och en grovt estimerad kostnad.
Det är ett lock, det är ett kort rör som som nu sitter fast i locket och som (enligt firman som spolade bort stoppet i röret) suttit fastskruvad i ett annat rör som alltså då trillat ner i själva anläggningen.
Chauffören till slambilen går inte att kommunicera med av olika anledningar... Först och främst är det olika chaufförer varje gång, och det var senaste chauffören som drog loss översta röret med locket. Dessutom har de vid ett par tillfällen låtit bli att slamtömma utan att ange någon ev anledning. Lite korkat att bara strunta i det när man jobbar hemma och kan se exakt vad de gör och inte gör.
Hur som helst så känns det lite som konstgjord andning att försöka reparera en anläggning som kan vara 50 år gammal. Det är därför jag önskar tips om vad för anläggning som behövs och en grovt estimerad kostnad.
Jag skrev ju att det INTE är en sluten tank till BDT! Det är sluten tank till toaavlopp men inte för BDT/gråvatten. De har inte med varandra att göra. Toatanken fungerar som den ska.
Kommunen tillåter väldigt många alternativ men har inte tid för rådgivningssamtal. Det är därför jag frågar här och hoppas på att få vettiga svar.
Kommunen tillåter väldigt många alternativ men har inte tid för rådgivningssamtal. Det är därför jag frågar här och hoppas på att få vettiga svar.
harry73 skrev:
Båda anläggningarna har tömning två gånger per år.
Jag är tacksam för att du försöker hjälpa, men jag söker inte lösning för befintlig anläggning. Jag vill gärna ha svar på min fråga.
Anläggningen är gammal och behöver bytas ut. Jag sminkar inte grisen när det är risk för att jag åker på ansvar för dolt fel, eller talar om för nästa ägare att de kanske ska börja med att byta ut grejer som kostar skjortan!
Jag är tacksam för att du försöker hjälpa, men jag söker inte lösning för befintlig anläggning. Jag vill gärna ha svar på min fråga.
Anläggningen är gammal och behöver bytas ut. Jag sminkar inte grisen när det är risk för att jag åker på ansvar för dolt fel, eller talar om för nästa ägare att de kanske ska börja med att byta ut grejer som kostar skjortan!
harry73 skrev:
Det är ju det jag försöker, men först behöver jag ju förstå hur din anläggning ser ut och varför den inte funkar. Att man ska behöva slamtömma en BDT-anläggning (som inte är sluten tank) är galet och tyder på att något inte funkar.E Emssal skrev:Båda anläggningarna har tömning två gånger per år.
Har du vanlig infiltration, då kan den antingen vara igensatt. Då kan du antingen spola spridarröret eller behöver du byta ut filtermaterialet (makadam) Eller så lämpar marken sig inte för infiltration pga lera eller hög grundvatten. då behöver du markbädd med eventuellt utlopp mot ett dike.
Själva tanken kan man antingen reparera (röret som ramlade av) eller så byter man den till modernare brunn.
Om kommunen fortfarande planerar för avlopp i området, kan det vara att de vill att ni inte investerar för mycket, så att de inte behöver ersätta dig för att du behöver ta en relativ ny anläggning ur bruk.
Som sagt är jag tacksam för att du försöker hjälpa, men jag söker fortfarande svar på mina frågor.
harry73 skrev:
Det är ju det jag försöker, men först behöver jag ju förstå hur din anläggning ser ut och varför den inte funkar. Att man ska behöva slamtömma en BDT-anläggning (som inte är sluten tank) är galet och tyder på att något inte funkar.
Har du vanlig infiltration, då kan den antingen vara igensatt. Då kan du antingen spola spridarröret eller behöver du byta ut filtermaterialet (makadam) Eller så lämpar marken sig inte för infiltration pga lera eller hög grundvatten. då behöver du markbädd med eventuellt utlopp mot ett dike.
Själva tanken kan man antingen reparera (röret som ramlade av) eller så byter man den till modernare brunn.
Om kommunen fortfarande planerar för avlopp i området, kan det vara att de vill att ni inte investerar för mycket, så att de inte behöver ersätta dig för att du behöver ta en relativ ny anläggning ur bruk.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Du kan ju börja med att använda en trevligare ton så kanske viljan att hjälpa dig blir större.E Emssal skrev:
Har f.ö. aldrig hört talas om en BDT-anläggning som slamtöms så frekvent. När vi hade en BDT-anläggning slsmtömdes den EN gång på tio år.
Kommunens miljökontor kan svara på vilka grundkrav och skyddsnivåer som gäller för utsläpp av avloppsvatten från din fastighet. Det varierar beroende på avstånd till vattendrag eller sjö/hav, till exempel. Utifrån krav och skyddsnivåer kan du sedan med hjälp av någon lokal entreprenör hitta en lämplig lösning som uppfyller kraven.
Köp en "BDT på burk". 175 papp klart. Du behöver ett par kbm "efterpolering" 16-32 som utloppet skall landa i. Då sköts allt inom den burk som grävs ner och helt rent vatten kommer ut i andra ändan ( men ändå kräver ofta kommuner att man "efterpolerar" utsläppet).
https://conclean.se/produkter/kompakt-bdt/
Funkar bra här verkar det som
//
https://conclean.se/produkter/kompakt-bdt/
Funkar bra här verkar det som
//
Men lägg av! Tycker du att det är otrevligt att försöka få svar på sina frågor? Jag var dessutom vänlig nog att tacka två gånger trots att det inte var till någon hjälp. Jag uppskattar att folk vill hjälpa till, men det är bättre om man läser inlägget innan man svarar.N Nalleman64 skrev:
Det är kommunen som bestämmer tömningsfrekvensen. Här töms både bdt och toatank 2 gånger per år.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Det kanske är jag som är känslig.E Emssal skrev:Men lägg av! Tycker du att det är otrevligt att försöka få svar på sina frågor? Jag var dessutom vänlig nog att tacka två gånger trots att det inte var till någon hjälp. Jag uppskattar att folk vill hjälpa till, men det är bättre om man läser inlägget innan man svarar.
Det är kommunen som bestämmer tömningsfrekvensen. Här töms både bdt och toatank 2 gånger per år.
Tror inte jag kan bidra med det du efterlyser så jag lämnar också tråden.
Lycka till.