Hej
Det är så att jag skall bli tjänsteman och därmed behöver jag byta a-kassa. Eftersom de inte har helgöppet och jag vill få iväg papperna med posten på söndag så frågor jag lite här.
1. På den bifogade bilen så skall man skriva "a-kassans namn" jag antar med 99.9% att det är den nya a-kassans namn jag skall skriva där? Men eftersom lappen i övrigt inte är helt kristallklar så frågor jag ändå. Kan till exempel tycka att ens personnummer inte skall vara ihop på samma sida som där de skall stämpla ankomstdatum.
2. Fråga två rör varför det bara går att byta a-kassa i början av månaden? Jag skall börja den 8:e Maj på mitt nya jobb. Antar med att jag skall begära utträde fr.om 1/5-2017 och sedan söka inträde till min nya a-kassa fr.om 1/5-2017. Borde även här vara så till 99.9% säkerhet kan jag tycka. Men frågor ändå, om det kanske är något dumt att jag måste begära utträde fr.rom 1/6-2017. Känns hur som helst konstigt att man tillhör ett fackförbunds a-kassa ett tag fastän man inte tagit anställning inom det avtalsområdet ännu.
Det är så att jag skall bli tjänsteman och därmed behöver jag byta a-kassa. Eftersom de inte har helgöppet och jag vill få iväg papperna med posten på söndag så frågor jag lite här.
1. På den bifogade bilen så skall man skriva "a-kassans namn" jag antar med 99.9% att det är den nya a-kassans namn jag skall skriva där? Men eftersom lappen i övrigt inte är helt kristallklar så frågor jag ändå. Kan till exempel tycka att ens personnummer inte skall vara ihop på samma sida som där de skall stämpla ankomstdatum.
2. Fråga två rör varför det bara går att byta a-kassa i början av månaden? Jag skall börja den 8:e Maj på mitt nya jobb. Antar med att jag skall begära utträde fr.om 1/5-2017 och sedan söka inträde till min nya a-kassa fr.om 1/5-2017. Borde även här vara så till 99.9% säkerhet kan jag tycka. Men frågor ändå, om det kanske är något dumt att jag måste begära utträde fr.rom 1/6-2017. Känns hur som helst konstigt att man tillhör ett fackförbunds a-kassa ett tag fastän man inte tagit anställning inom det avtalsområdet ännu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
À-kassan kan man väll tillhöra vilken som oavsett om man är tjänsteman eller inte.
Ja.FRS05 skrev:
Beror med stor sannolikhet på att du betalar din avgift per månad. Ligger du i fel a-kassa några veckor spelar det förmodligen mindre roll. Jag hade valt månadsskiftet efter min nya anställning börjat.FRS05 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Eftersom blanketten är skapad av IF-Metalls a-kassa, som jag antar är din nuvarande a-kassa, så är det väl till 200% självklart att det är namnet på den nya kassan, som du vill flytta till, som de vill veta.
Varför de vill det övergår iofs min fattningsförmåga.
Och datumet för bytet: Sätt 1/6, då har du bytt jobb och "platsar" i den nya kassan.
Vad spelar ett par veckor hit eller dit för roll för dig själv?
Varför de vill det övergår iofs min fattningsförmåga.
Och datumet för bytet: Sätt 1/6, då har du bytt jobb och "platsar" i den nya kassan.
Vad spelar ett par veckor hit eller dit för roll för dig själv?
KnockOnWood skrev:
När man byter a-kassa så får man med sin historik från den gamla. Det vill säga, att man varit medlem i si och så många år osv. Därför är det viktigt att den gamla a-kassan informerar den nya, så att man slipper exempelvis karens.
Frågan är väl vad som hade hänt om du väl skulle bli arbetslös? Hade jag inte bytt a-kassa så har jag svårt att se att min gamla kassa, IF Metall, skulle vara sugna på att betala ersättning till mig. Om jag då hade bytt jobb och blivit arbetslös sedan efter något år eller så. A-kassorna lägger väl ingen tid att kontrollera att man är rätt i rätt a-kassa utan de blir bara glada om man är med och betalar. Är man dock med i facket så sköts detta ju automatiskt, i alla fall inom IF Metall, eftersom deras avgift dras direkt från lönen.
En på mitt jobb gick med i unionen och tyckte det var skitbra att vara med där. Problemet var bara att han hade ingen rätt att vara där men han hade lyckats bli medlem där ändå. Han hade inte fått ut en ena krona i ersättning om han hade blivit arbetslös. Nu är han med i rätt a-kassa och fack skall sägas
.
Nog om det, tack för hjälpen i alla fall! Tror det blir ingång i den nya a-kassan 1/6 men jag tar mig tiden att invänta vad de säger om saken.
En på mitt jobb gick med i unionen och tyckte det var skitbra att vara med där. Problemet var bara att han hade ingen rätt att vara där men han hade lyckats bli medlem där ändå. Han hade inte fått ut en ena krona i ersättning om han hade blivit arbetslös. Nu är han med i rätt a-kassa och fack skall sägas
Nog om det, tack för hjälpen i alla fall! Tror det blir ingång i den nya a-kassan 1/6 men jag tar mig tiden att invänta vad de säger om saken.
Klicka här för att svara