3 469 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Bygla nolla och jord efter JFB
Ett utanpåliggande vägguttag råkade gå sönder idag och skulle således bytas.
För att slippa gå 10m till centralen och göra uttaget spänningslöst så tog jag helt enkelt skruvmejseln och byglade mellan nollan och jorden och tänkte på så vis testa att lösa ut JFB.
Men döm av min förvåning när inget alls hände.
Det är en liten tre fas anläggning som skyddas av denna JFB och jag är helt säker på att den är rätt inkopplad, den löser dessutom ut med testknappen och vid simulering av läckström.
I stort sett inga andra förbrukare var på vid tillfället, ett par dect telefoner och ett kylskåp var nog allt och de kan mycket väl ligga på andra faser.
Är det så att en JFB inte per automatik skall lösa när jord och nolla byglas?
Krävs det kanske andra enfasbelastningar för att skapa en läckström stor nog samtidigt som N pch PE byglas för att JFB ska lösa?
För att slippa gå 10m till centralen och göra uttaget spänningslöst så tog jag helt enkelt skruvmejseln och byglade mellan nollan och jorden och tänkte på så vis testa att lösa ut JFB.
Men döm av min förvåning när inget alls hände.
Det är en liten tre fas anläggning som skyddas av denna JFB och jag är helt säker på att den är rätt inkopplad, den löser dessutom ut med testknappen och vid simulering av läckström.
I stort sett inga andra förbrukare var på vid tillfället, ett par dect telefoner och ett kylskåp var nog allt och de kan mycket väl ligga på andra faser.
Är det så att en JFB inte per automatik skall lösa när jord och nolla byglas?
Krävs det kanske andra enfasbelastningar för att skapa en läckström stor nog samtidigt som N pch PE byglas för att JFB ska lösa?
Ja, man måste belasta nollan så att spänningsskillnad mot jord uppstår som kan driva felström tillräcklig för att JFB ska lösa ut.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Skulle inte tro detGimner skrev:
En 6kW fläkt = trefasbelastning = ingen ökad ström i nolledaren.
Men centraldammsugaren på 2kw (enfas) skulle kanske räcka.
I vilket fall har jag fått min teori bekräftadoch jag tackar för snabbt svar!
det brukar räcka med ett par tre 60w glödlampor så löser den ut om N o PE skulle va byglade nånstans
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden