Hej,
Jag har köpt ett hus med tillträde i januari. Huset är byggt med totalentreprenad och vi blir de första som flyttar in, dock inte vi som byggt huset.
Nu kommer det fram att det är byggström fram tills april, någonting som inte klarlagts innan.
Kan jag på något sätt motsätta mig förhöjda kostnader i samband med byggström eller får det bli priset på min dumhet att jag inte kontrollerade det?
Jag har köpt ett hus med tillträde i januari. Huset är byggt med totalentreprenad och vi blir de första som flyttar in, dock inte vi som byggt huset.
Nu kommer det fram att det är byggström fram tills april, någonting som inte klarlagts innan.
Kan jag på något sätt motsätta mig förhöjda kostnader i samband med byggström eller får det bli priset på min dumhet att jag inte kontrollerade det?
Vad har ni avtalat har ni ett slutdatum med slutbesiktning i kontraktet så är det totalentreprenören som får stå för kostnaden…S Screed skrev:Hej,
Beror det på att nätägaren inte har tid att ansluta husets mätarskåp eller att inte förra ägaren/byggaren inte betalt anslutningsavgiften. Ett hus som byggts på spekulation och säljes ska vara fullt färdigt och det är det inte nu. Ring nätägaren och fråga om det är betalt, om inte så fråga om priserna på fast eller byggström, kan skilja rätt mycket. Sitter det ett mätarskåp på väggen, vad är det anslutet med, en gummikabel från en byggcentral vid tomtgräns eller en nedgrävd kabel till byggcentral vid tomtgräns.
Men betalar man inte anslutningsavgifter så borde man inte få ström?J jonaserik skrev:Beror det på att nätägaren inte har tid att ansluta husets mätarskåp eller att inte förra ägaren/byggaren inte betalt anslutningsavgiften. Ett hus som byggts på spekulation och säljes ska vara fullt färdigt och det är det inte nu. Ring nätägaren och fråga om det är betalt, om inte så fråga om priserna på fast eller byggström, kan skilja rätt mycket. Sitter det ett mätarskåp på väggen, vad är det anslutet med, en gummikabel från en byggcentral vid tomtgräns eller en nedgrävd kabel till byggcentral vid tomtgräns.
Anslutningsavgiften är fast som en deponering som hålls av mäklaren tills att det är inkopplat. Mäklaren är givetvis lyckligt ovetandes.J jonaserik skrev:Beror det på att nätägaren inte har tid att ansluta husets mätarskåp eller att inte förra ägaren/byggaren inte betalt anslutningsavgiften. Ett hus som byggts på spekulation och säljes ska vara fullt färdigt och det är det inte nu. Ring nätägaren och fråga om det är betalt, om inte så fråga om priserna på fast eller byggström, kan skilja rätt mycket. Sitter det ett mätarskåp på väggen, vad är det anslutet med, en gummikabel från en byggcentral vid tomtgräns eller en nedgrävd kabel till byggcentral vid tomtgräns.
Jag är mer intresserad över förbrukningskostnaden och hur mycket högre det är än "vanligt".
Anslutningsavgifter har inget med mäklaren att göra…S Screed skrev:
Det är nätägaren som tar ut anslutningsavgift…
Förbrukningen borde nätägaren i detta fallet kunna ge dig..
Byggström kan vara betalt med en viss kostnad, men inte anslutningen som kan vara allt mellan 27 - 30 kkr.
Hiskligt dyrt i dag med anslutning, begriper inte varför det stigit så mycket. Det ska då även vara en guling nergrävd som dom drar i servicekabeln i. upp till 25 amp räcker 50 mm slang, över så är 110 mm som gäller och ska vara slät invändigt.
Hiskligt dyrt i dag med anslutning, begriper inte varför det stigit så mycket. Det ska då även vara en guling nergrävd som dom drar i servicekabeln i. upp till 25 amp räcker 50 mm slang, över så är 110 mm som gäller och ska vara slät invändigt.
Den anslutningsavgifter låter billig. Det jag hittar vid snabb sökning på nätet är minst 35,5 tusen plus moms om det är högst 200 m till anslutningspunkten. Är det mer så ökar priset.