9 439 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Byggställning?
Sida 1 av 2
Vilken byggställning är billigast/bäst? Har en enkel gammal biltema variant men den är både smal och så kommer man bara upp ungefär 120cm, hade behövt en som man åtminatondet kan höja till kanske 160-180cm. Vill inte lägga ner femsiffriga belopp utan detta är till "sällan arbeten"🤓
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Kolla Hyggo, privatpersoner som hyr ut.T trojlee skrev:
Nu har du inte berättat hur lång och bred ställning du är ute efter, men jag får en viss bild när du beskriver din Biltema-ställning.T trojlee skrev:
Begagnade burtonrör går på ca. en femtilapp per löpmeter, kopplingarna ca. 60 spänn styck och bottenskruv ca. 250 spänn styck. Plank kan du fixa själv.
För första sektionen behöver du 4 spiror x 3 m. 4 längdbalkar á X meter, 4 tvärbalkar á Y meter.
4 st bottenskruv och för räcket en balk á X meter och två balkar á Y meter.
Bygger du 3 x 1 m blir det alltså 4x3+4x3+4x1+3+2x1 = 33 meter rör = 1 650 kr.
Plus 12 st kopplingar = 720 kr och 4 bottenskruv = 1 000 kr.
Summa: ca 3 500 kr exklusive plank
Så inga 5-siffriga belopp
Grejorna finns hos varenda kotte som säljer begagnade ställningsdelar.
Ställningen är 1,65 hög, plattformsgolvet är på 0,55 m över marken (vilket ger en räckeshöjd på 1.1 m över golvet), om om du då ställer dig där och sträcker upp armarna, når du till 2.55 m över marken? 😛T trojlee skrev:
Dvs, det blir lika högt som att stå på en stol.
Redigerat:
Jag har en FACAS liten universal byggnadsställning som fungerat bra för mig och köpt på Jula. Just nu verkar tillgången från Jula var starkt begränsad, kanske utgående i deras sortiment. Kolla manualen här https://assets.cdn.jula.com/Dmm3BWS...stinationid=10016&lastmodified=19790101000000